5 syytä, miksi tarvitset sisällöntuottajaa

5 syytä, miksi tarvitset sisällöntuottajaa

”Mitä sisällöntuottaja tekee?” Se on varmasti yleisin kysymys, mitä kuulen kentällä, kun esittelen yritystilaisuudessa itseni. Helpoin vastaus on: ”Tuottaa erilaisia sisältöjä yrityksen tarpeisiin.” Mutta yleensä ensimmäisen kysymyksen jälkeen kysytään: ”Anna esimerkki sisällöistä, millaisia yleensä tuotat yrityksille.”

Vastaukseni ei ole koskaan lyhyt, vaan hyvin selostava ja opastava. Sisältöni eivät yleensä ole ainoastaan tekstejä, sanoja ja merkkisarjoja, vaan teen myös kuvankäsittelyä sekä haastatteluja sekä kuvauksia. Sisältöni ovat siis varsin monipuolisia. Joskus tituleeraan itsenäni yritysmaailman journalistiksi. Tuon yrityksesi esille asiakkaillesi positiivisessa sävyssä ja markkinoinnin keinoin. Tuottamani tekstit ovat kiinnostavia, monipuolisia ja mukaansatempaavia. Tarkoitus on aina nostaa yrityksesi esiin muiden joukosta.

Mistä tietää, että yritys kaipaa sisällöntuottajaa? Olen tutustunut tämän vuoden aikana useaan yrityssivustoon sekä tutkinut niitä aika monipuolisesti. Syyt vaihtelevat paljonkin, mutta 5 perussyytä kaikissa tapauksissa on nähtävissä. Siksipä päätin esitellä 5 syytä, miksi juuri Sinun yritys voisi kaivata sisällöntuottajaa.

  1. ”Aktiivisuus ei näy ulospäin.” Yrityksellä on meneillään monia upeita projekteja, mutta kiireen keskellä kukaan ei ehdi kirjoittaa niistä verkkosivuille tai jakaa päivityksiä asioista someen. Kuvienkin ottaminen unohtuu kaiken kiireen keskellä.
  2. ”Toimijoita on liian vähän, mutta varaa ei ole palkata täysipäiväistä.” Ykkösestä päästäänkin tähän aiheeseen. Moni ajattelee, että toimitusjohtaja, talousjohtaja ja markkinointipäällikkö riittävät. Tosin näistä ainoastaan toimitusjohtajalle yrityksen näkyvyys on tärkeää, ja jos johtamisen lomassa ei ehdi hoitaa markkinointia ja edistää näkyvyyttä, kuka sen tekee?
  3. ”Kirjoittaminen ei ole mun juttu.” Yrityksessä ei ole kirjoittajaa, keneltä tekstit soljuisivat tuosta vain blogiksi, yritystarinaksi tai viestiksi verkkoon. Tekstit vaativat aina työtä, sanastosuunnittelua, rakennepohdintaa sekä sisältösijoittelua.
  4. ”Olen käynyt kursseilla, mutta se on niin työlästä.” Me suomalaiset olemme taloustietoista kansaa sekä DIY-henkisiä eli tehdään itse ja säästetään -mentaliteetilla varustettuja. Monet yritykset tarjoavat some-kursseja ja kirjoittamiskursseja. Voin kuvitella, että joillekin tästä on hyötyä ja moni on innostunut tekemään kurssin jälkeen itse sisältöjä. Kaikille tämä ei kuitenkaan uppoa ja tekeminen tuntuu kurssin jälkeenkin työläältä – esim. taidot puuttuvat ja halu opiskella niitä lisää on heikko.
  5. ”Ideat puuttuvat eli mistä kertoisin?” Toisissa tilanteissa kyse ei ole taidoista. Taitoja voisi olla paljonkin, mutta aihepussi ammottaa tyhjyyttä. Viestintäsuunnitelma puuttuu ja lisäksi kanavat ovat sekaisin eli mitä laittaisin mihinkin paikkaan.

Onneksi on meitä sisällöntuottajia, joita voi hankkia ns. alihankintana tarpeen mukaan. Sisällöntuottajat ovat alansa ammattilaisia: he ovat opiskelleet alaa, kieltä ja sisältöjä, he tuntevat asiakkaiden tarpeet, he tekevät taustatyötä ja opiskelevat maksavan asiakkaan tarpeet. Korvausta vastaan saat oivan palvelun, joka on pois omasta työajasta ja uusien asiakkaiden hankinnasta. Samalla saat henkilön, joka seuraa monipuolisesti erilaisten mittareiden avulla sivustosi kävijämääriä, medianäkyvyyttä sekä löydettävyyttä hakutuloksissa.

Hyvä sisällöntuottaja tietää,

  • … millainen sisältö ovat kiinnostavaa.
  • … missä muodossa sisältö rakennetaan.
  • … miten sisältö julkaistaan ja jaetaan kattavasti sosiaalisessa mediassa?
  • … miten sisältö saavuttaa oikeat verkostot ja kohderyhmät?
  • … millainen sisältö kiinnostaa alasi lehdistöä ja ammattimediaa?
  • … millainen sisältö houkuttelee yhteistyökumppaneita ja sijoittajia?

 

Nyt kysynkin Sinulta, miten Hennaksi voisi tehdä yrityksesi yritysidean tykätyksi, tunnetuksi ja lopulta rahaksi? Ota yhteyttä.