Viestinnän ammattilainen – viestinnän asiantuntija – sisällöntuottaja

Viestinnän ammattilainen – viestinnän asiantuntija – sisällöntuottaja

Viikolla julkaistiin viestinnän ammattilaisten tutkimus 2017. Tutkimus kartoitti viestinnän ammattilaisten työkuvaa ja ammattiosaamisen kehitystä. Lisäksi tutkimus nosti esiin asioita, jotka nousevat keskiöön tulevaisuudessa viestinnän asiantuntijoiden työnkuvassa. Yhä useammassa yrityksessä on tarvetta viestijöille, sisällöntuottajille, viestinnän ammattilaisille ja asiantuntijoille. Olen samaa mieltä. Kirjoitustaito on hiipunut hiljalleen, puhevaltaisessa työssä pitäisi pystyä näkymään myös paperilla, mutta siihen ei ole mahdollisuuksia tai talosta ei löydy vaadittavaa viestinnällistä osaamista.

Kirjoitin alkukeväästä blogitekstin Työelämän moniosaaja. Otin kantaa ajatukseen, että tulevaisuuden tekijät työelämässä ovat moniosaajia. Allekirjoitan sen ajatuksen edelleen. Ei riitä, että on yhden alan ammattilainen, vaan todellinen tekijä on useiden taitojen yhdistelmä. Luovuus on myös keskiössä. Jotenkin tässä viime aikoina juuri moniosaaminen on korostunut kaikkialla. Varsinkin tällä omalla alallani eli viestinnässä ja sisällöntuottamisessa moniosaaminen on valttia.

Istuin viikolla ProComin järjestämässä juhlavuoden seminaarissa. Paikalle oli saapunut monia viestinnän alalla toimivia henkilöitä – enimmäkseen hallinnosta, mutta oli meitä muutamia yrittäjiäkin matkassa. Ideana oli kuunnella ja saada näkemystä hallinnon viestinnästä ja sen haasteista. Puhujina tapahtumassa olivat Taina Kyllönen, SSAB:n viestintäjohtaja, Tuomas Lohi, Kempeleen kunnanjohtaja, Hannu Leskinen, PPSHP:sta ja Jori Nissinen, Mainonnan työmaan asiakkuusjohtaja. He kertoivat mielenkiintoisia näkemyksiä hallinnon viestinnästä ja sen kehityssuunnista. Mitä tulevaisuudessa kaivataan? Keskiöön heidänkin puheissaan nousi juuri sisällöntuotanto, millaisia sisältöjä henkilöstö, asiakkaat ja yrityksen sidosryhmät kaipaavat. Tilaisuuden lopuksi pääsi kertomaan mielipiteensä, mikä olisi ProComin seuraavan koulutuksen keskeinen teema tai opetussisältö. Valinnoista eniten ääniä keräsi juuri sisällöntuotanto.

Mitä sisällöntuotanto sitten on? 

Mielestäni Nyt ja Huomenna -blogin teksti 2014 sisällöntuottamisesta sisältää sen kaiken. Sisällöntuottaminen on kohderyhmäkeskeistä sisällön rakentamista. Sisällön on tarkoitus puhutella juuri kohderyhmän tarpeita ja toiveita. Sisällöntuottamisessa tärkeintä on juuri saavuttaa yrityksen tärkein kohderyhmä, jolle yrityksellä on tarjota ratkaisu.

Toisaalta sisältö ei saa aina olla mainoskeskeistä, vaan sen tulisi kertoa myös muusta. Esimerkiksi se voi kertoa arjesta yrityksessä viihdyttävällä tavalla. Kaikessa sisällöntuottamisessa tulisi muistaa, että me olemme ihmisiä jokainen. Arjesta voi löytää hauskoja huomioita työhön liittyen, oivalluksia tai kokemuksia, joita voi jakaa asiakkaille. Henkilökohtaiset kokemukset sitouttavat, kiinnostavat ja saavat asiakaskunnan rentoutumaan.

Sisältö, jota tuotetaan, voi olla tekstiä, kuvia, videoita tai mitä vain. Pääasia, että se saavuttaa asiakkaan useamman aistin avulla. Pohditaanpas. Millaiset asiat nousevat keskiöön, jos olet esimerkiksi ravintola-alan tai siivousalan yrittäjä? Millaiset asiat nousevat keskiöön kuljetusalalla tai rakennusalalla? Ketkä ovat kohderyhmiäsi, miten saavutat heidän mielenkiintonsa ja kuinka nappaat heidät asiakkaiksesi?

Sisällöntuottajana tässä muuttuvassa maailmassa

Seisoin vähän aikaa sitten Oulun Torinrannassa Toripoliisipatsaan vieressä. Patsas on mielestäni todella kaunis, ja olennainen osa Oulua. En voisi kuvitella kaupunkiamme ja toriamme ilman häntä. Jotenkin olen aina rakastanut sen muumipappamaista olemusta, turvantuottajaa. Toripoliisin olkapäät olivat kimmeltävän kuuran peitossa, mutta sisukkaasti patsas siinä seisoi. Aurinko kosketti ajoittain poliisin poskia, värjäten ne kellertäviksi. Odottelin valokuvaajaa saapuvaksi.

Pohdin silloin, mitä sisällöntuottajana teen. Kirjoitan, tuotan ja väritän. Yritän parhaani mukaan saada yrityksen tarinan tykätyksi, näkyväksi ja lopulta palvelut rahaksi. Ehkä tarkoitukseni on juuri valaista se polku, joka johtaa yrityksen luo. Sisällöntuottajana korostan niitä omimpia kohtia yrityksestä itsestään ja sen tarjoamista palveluista. Saan ne näkymään asiakaskunnalle ja kohderyhmälle. Sitä se sisällöntuottajan elämä todellisuudessa on.

Mitä palveluita Hennaksi tarjoaa?

Mielestäni mitään ei voi tehdä ilman suunnitelmaa. Kaikki lähtee siis suunnitelmasta liikkeelle. Rakennan yhdessä asiakkaani kanssa sisältöstrategian: mitä tietoa, kenelle, millä tavalla? Mikä on yrityksen luonne, millä tavalla yritys haluaa näkyä asiakkailleen?

Kun viestintästrategia tai viestintäsuunnitelma on valmis, alan tuottaa sisältöä asiakkaan tarpeisiin. Tuottamani sisältö pitää sisällään seuraavanlaisia elementtejä: tuotekuvauksia, asiakasreferenssejä, blogitekstejä, uutiskirjeitä tai muita tekstipalveluita joko sosiaaliseen mediaan tai yrityksen verkkosivuille. Pääasia on, että rakentelen tarinoita yrityksen arjesta ja kuvitan tekstini osuvasti, asiakkaan toiveiden mukaisesti. Kamera pysyy kädessäni, joten visuaalisuus ei ole ongelma.

Miksi Hennaksilta kannattaa hankkia palvelu?

Sisällöntuottaminen korostuu yhä enemmän ja enemmän yrityksen arjessa. Joskus joistakin aihepiireistä ei vain synny laadukasta sisältöä yrityksen sisäisin resurssein. Tämä johtuu yleensä siitä, että kun olemme asiantuntiijoita yhdessä, koemme olevamme asiantuntijoita kaikessa. Tämä ei pidä paikkaansa. Lisäksi oletus on yrityksen viestinnän pahin vihollinen. Oletamme, että asiakkaamme tietävät tietyt asiat, ja siksi jätämme ne kertomatta. Ulkopuoliset silmät näkevät yrityksen toisella tavalla ja osaavat nostaa esiin sellaisia asioita, joita ei välttämättä omin voimin tule ajatelleeksi. Lisäksi, kun hankit ammattilaisen, ei töitä tarvitse tehdä oman työn ohella, vaan saat keskittyä omaan sektoriisi 100 %:sesti. Jos yrityksesi tarvitsee apua viestintästrategian luomisessa tai sisällöntuottamisessa, Ota yhteyttä rohkeasti.