Sisältömarkkinointi nostaa päätään

Sisältömarkkinointi nostaa päätään

Seisoin viime perjantaina eri alojen yrittäjien edessä. Tarkoituksena oli pitää mieleenpainuva 25 sekunnin mittainen esitys siitä, mitä teen. Halusin jäädä mieleen, halusin jäädä mieleen positiivisesti. Jokainen aiempi yrittäjä oli lähtenyt liikkeelle seuraavanlaisella kaavalla: nimi, yritys, toimiala, tuotteet, nimi ja yritys. Kannattava ja hyvä rakenne, jolla asia tulee esille ilman turhia rönsyjä. Tiedättehän, Hennaksi haluaa aina tehdä asiat mielenkiintoisemmalla tavalla. En halua sitoutua yhteen kaavaan, vaan haluan tehdä sen kuvaten omaa toimialaani ja työtäni, missä olen hyvä ja miksi juuri minä erotun massasta. Sanoinkin seuraavaa:

”Tartuin Sinua kädestä kiinni. Katsoit minuun kysyvästi. Huomaamatta hyppäsimme sen hypyn, että saamme askeleet kulkemaan samaan tahtiin. Sitten suuntasimme katseemme kohti yhteistä päämäärää. Matka on mukavampi kulkea yhdessä ennemmin kuin erikseen. Hennaksi kaikki kuulostaa mielenkiintoisemmalta. Hennaksi – luovaa ja osuvaa sisällöntuotantoa. Saanko tarttua Sinun käteesi?” 

Aika perk*leen hieno, eikö? Ehkä esitys ei mennyt ihan noilla sanoilla samassa järjestyksessä, mutta viesti oli tuo. Esitykseni jälkeen sain ihania kehuja kanssayrittäjiltä, että toimialasi tuli selväksi. Aluksi he olivat, että mitä, mutta lopussa termi ”sisällöntuotanto” paljasti, mitä teen ja miten osaan tuoda sen hienosti esille – osaamisena ja ammattitaitona. Kiitos heille edelleen kehuista, koska saavutin sen, mihin pyrinkin. Sitä se sisällöntuotanto ja sisältömarkkinointi yksinkertaisuudessaan onkin – jäädä mieleen positiivisessa mielessä. Lisäksi sisällön tulisi kuvata ammattitaitoasi, toimialaasi osuvasti, jotta asiakas kiinnostuisi ja tulisi luoksesi tekemään kauppaa. Erottuisit massasta, erottuisit muista saman alan tekijöistä.

Eihän sisällöntuotanto koskaan loppujen lopuksi kutkuta kaikkia, koska joukossamme on niitä perinteisiä ja tavallisista toiminnoista pitäviä henkilöitä. Asiat tulisi kertoa niiden oikeilla termeillä lyhyesti ja ytimekkäästi. Onneksi me sisällöntuottajat saamme ajatella toisella tavalla. Saamme tuoda esille uusia näkökulmia katsoa tuotetta, etsiä siitä tuotteestasi niitä piirteitä, joita haluamme korostaa. Piirteitä, jotka mahdollisesti kiinnostaisivat kohderyhmääsi, mahdollista ideaalia ostajaasi. Ehkä juuri siksi on onni olla ulkopuolinen toimija yrityksessä kuin toimija, joka on istunut rakentamassa yrityksen strategiaa, visiota ja missiota. Termistö ei ole kankeuttanut luovuutta ja rajannut käytettävissä olevaa sanastoa. Osaamme ajatella ns. laatikon ulkopuolelta.

Luin viikonloppuna Helsingin Sanomien digitoituja vanhoja lehtiä. Ahmin niitä oikeastaan. (KIITOS HELSINGIN SANOMAT!) Nautin niiden ilmaisusta, sen karkeudesta, sievistelemättömyydestä ja suoruudesta. Kaikki asiat sanottiin suoraan kiertelemättä ja selittelemättä. Nykyään haukkumasanoiksi katsotut termit olivat tehokkaassa käytössä poliittisessa uutisoinnissa. Lisäksi täytyy sanoa, että luettuani uutisia mieheni ja oman syntymävuoteni väliltä, eroa ei eräässä ministerissä ollut. Ymmärrän, miksi isovanhempani pitivät Paavo Väyrystä hienona miehenä. Se mies ehti tehdä paljon, olla mukana monessa ja antaa lausuntoja monipuolisesti aiheesta kuin aiheesta. Eroa ei myöskään ollut uutisten sisällöissä – samat ongelmat verotuksesta, työllisyydestä ja tuloeroista olivat edelleen olemassa. Samat viestit kiertävät, samat asiat nousevat esille. Ehkä juuri siksi tänään aamusta osui eräs twiitti silmiini: ”Hyviä asioita kannattaa käyttää uudestaan.” Jos meillä on hyvää ja toimivaa sisältöä, miksi emme siis kierrättäisi sitä?

Ymmärrän kierrättämisen, ymmärrän näkökulman. Jos meillä on toimiva pyörä, miksi muuttaisimme sitä? Kun tuotamme sisältöä, seuraamme sen kiinnostavuutta. Mittareiden avulla selvitämme kiinnostavuuden. ”Jos sisältö ei saa lukijoita, mieti miksi ja tee ensi kerralla paremmin.” Sisällöntuotannossa tämä korostuu. Tiedämme, ketkä ovat asiakkaitamme, ketkä ostavat tuotteitamme. Siksi haluamme viestiä heille, osua heidän silmiinsä. Artikkelissa nostetaan esille sisällöntuotannollisesti muutama hyvä pointti, joita tulisi aina pohtia, kun sisältöä tuotetaan: 1) Selvitä, mitkä sisällöt ovat olleet yleisön mieleen, 2) ajattele sisältöä aina ideaalin kohderyhmäsi näkökulmasta, ketkä käyttävät tekstejäsi, ja 3) mitä he hyötyvät niistä ja miten he voisivat niitä käyttää.

Hauskaa alkuviikkoa!