Uutiskirje – Here we come!

Uutiskirje – Here we come!

Uutiskirjeen kirjoittamista tulee harjoitella. Siksi harjoittelinkin sitä Silja Muodon avulla. Kiitos tilaajille ja kaikille niille kommenteille ja parannusehdotuksille, joita sain. Niistä oli paljon apua. Usein ongelmana on, kun uutiskirjettä alkaa rakentaa yritykselleen, on pohtia, mitä laitan sisällöksi? Oletko huomannut sen ongelman? Oletko huomannut ajatelleesi, kuka nyt kirjettäni kaipaisi, ehkä joku kiinnostuu? Tämä on perinteistä – suomalaista aliarviointia, kun ajatellaan omaa työtä tai esim. tubettamista tai mitä tahansa asiaa, joka vaatii ammattitaidon esittelemistä. Älä mene siihen, vaan käytä näitä vinkkejä avuksesi.

Mitä uutiskirjeeseen laitetaan?

Päätin sisällöntuottajana ja sisältömarkkinoijana – ns. sisältövelhona – esitellä teille, mitä asioita uutiskirjeeseen kannattaa laittaa. Muutama perussääntö kirjeessä on, joita kannattaa pohtia, kun uutiskirjeen sisältöä suunnittelee.

1) Pidä se yksinkertaisena ja sopivana pituudeltaan.

Kukaan ei halua liikaa informaatiota eli kirjettä, joka ylittää ns. silmäiltävyyden rajat. Otsikoita, linkkikoukkuja ja mielenkiintoisia otsikointeja – niistä on hyvä uutiskirje tehty.

2) Kenelle lähetät kirjeen?

Mieti aina, miksi kirje on mahdollisesti tilattu. Millaista ammattitaitoa kauppaat? Kirjeen tulisi aina puhutella avainasiakkaitasi, henkilökohtaista. Kirjoita viestisi siis siten, että otat kantaa kommentteihin, kysymyksiin.

3) Uutiskirje on kaupan väline eli myy aina jotain.

Maailma on piilomainontaa täynnä, joten sinultakin sen pitäisi onnistua. Myynnillä tarkoitan enemmänkin ns. lahjontaa eli anna ilmaisia vinkkejä, linkkejä hyviin sivustoihin tai laita mukaan mahdollisuus ladata ilmaisia oppaita.

4) Näytä ammattitaitosi ja kykysi.

Kyllä! Uutiskirjettä ei todellakaan turhaan tilattu, vaan tarpeesta. Ihminen, joka tilasi kirjeesi, halusi jotain. Jos olet luvannut jotain, pidä siitä kiinni. Onko uutiskirjeesi ns. tapahtumatiedottamista, uutuusluettelo, ajankohtaisien ilmiöiden esittelyä vai jotain muuta? Jos sinun avullasi voi tienata rahaa, näytä se!

5) Tarinalla on valtaa.

Käytä aina tarinoita, kun haluat koukuttaa yleisön. Kuvailevat, tarinoivat tekstit ovat niitä, joiden parissa jokainen haluaa kiireisen päivän aikana viettää aikaa. Tarinat vievät pois arjesta siksi hetkiseksi, mieli pääsee valloilleen ja tohtori parantaa samalla pahimmat haavat luovuudesta. Tarinat herättelevät aina meidän hereille.

6) Otsikointi on avainasemassa.

Niiden avulla huomiomme kiinnittyy usein haluamaamme. Haluamme ajallemme vastinetta, joten usein haemme ns. määrää ja toisaalta myös laatua. Jos uutiskirjeesi mainosotsikko olisi muotoa: ”Tee tuloistasi kolminkertaiset hetkessä. Tilaa tästä vinkit.” Mitä luulet, tilaisivatko halukkaat kirjeesi?

Uskon, että näillä vinkeillä pääset alkuun. Silja Muodossa käytin tarinoita, mutta en ihan kaikkia vinkkejäni. Lopetin Silja Muodon juhannukseen, mutta nyt aloitan oikean uutiskirjeeni – Hennaksi kaikki kuulostaa mielenkiintoisemmalta. Tarkoituksena on kuukausittain piristää elämäänne. Tuoda mukana ilmiöitä, ajankohtaisuuksia. Kieli on työkaluni, joten sitä haluan esitellä.

 

Mitä Hennaksi-uutiskirjeessä kerrotaan?

Koostan Hennaksi-uutiskirjeeseen paketin huomaamistani viestinnän ilmiöistä. Lisäksi tiivistän huomioita parhaimmista blogikirjoituksistani. Julkaisen myös kiitoksia ja kommentteja lukijoiltani ja asiakkailtani sekä aukaisen keskusteluja erilaisista ilmiöistä. Julkaisen ensimmäisen kerran kuukaudessa ilmestyvän uutiskirjeeni heinäkuun alussa, joten tilatkaahan kirje ennen kesäkuun loppua. Sen voi tehdä tästä: http://eepurl.com/cTx6zn.