Yrittäjyyttä kohti

Yrittäjyyttä kohti

Istuin eilen OAMK:n järjestämässä startFactor-koulutuksessa Teuvo Pakkalan kadulla. Koulutus on tarkoitettu naisille, jotka suunnittelevat oman yrityksen perustamista tai ovat vastikään aloittaneet yritystoiminnan ja haluavat arvioida ja täsmentää suunnitelmiaan. Aluksi pohdin, haluanko mennä koulutukseen, mutta sitten sanoin itselleni, että: ”Miksikäs en?” Tähän mennessä koulutus on antanut paljon uusi verkostoja ja uusia tuttavuuksia. Lisäksi tuntuu, että joka kerta kehittelen mielessäni yritysideoita, mitä voisin tarjota asiakkailleni. Inspiroivaa siis…

Koulutus jatkuu koko talven, joten edessä on vielä mielenkiintoisia hetkiä. Odotan innolla varsinkin talousasioiden käsittelyä. Viime kerralla pari viikkoa sitten rakentelimme liiketoimintasuunnitelmaa ja pohdimme hintojamme. Väsäilin myös omaani uuteen kuosiin.

Tässä olisi muutama ote suunnitelmastani:

”Valtaosa yritysten viestinnästä tapahtuu tekstien välityksellä. On siis väliä, mitä sanotaan ja miten sanotaan. Sisällöntuottaminen on tekstien suunnittelua yrityksen tarpeisiin. Ideana on, että asiakkaan viesteistä saadaan kulloistakin kohderyhmää puhuttelevia.”

”Hennaksin tarkoitus on tuottaa tekstiä digitaalisiin kanaviin niin verkkosivuille (yritystarina, tuotekuvaukset), sähköpostiin (uutiskirjepohjat, tervehdykset), mainoksiin kuin sosiaalisen mediaan. En ole vain tekstin tekijä, vaan pyrin täyttämään myös asiakkaani visuaaliset tarpeet.”

”Hennaksi tuottaa asiakkaille myös painomateriaalia kokonaispalveluna, joka sisältää sekä visuaalisen ilmeen luonnin että tekstien suunnittelun ja oikoluvun, esimerkiksi kustannustoimintana.”

”Hennaksin motto on arvostaa yhteistyötä asiakkaan kanssa ja toimia niin, että saavutamme parhaan mahdollisen lopputuloksen tyydyttäen kaikki viestinnälliset tarpeet. Tarkoitus on tulla avuksi toisten yrittäjien arkeen.”

Eikö ole upeasti sanottu? Mielestäni tämä kiteyttää kivasti tekemiseni ja osaamiseni. Toivottavasti saan tämän tuotua esille mahdollisimman monelle. Olen nimittäin huomannut, että sisällöntuotanto on vielä aika outo ala. Sen huomasin esimerkiksi eilen koulutuksessani, kun eräs koulutuksessa vieraillut yhteistyöyrityksen esittelijä kyseli osallistujien aloja. Kun hän pääsi kohdalleni ja esittelin tekemiseni, hän vastasi tylysti, että: ”Ai jaa.” Toisaalta tämä ei kerro siitä, että ala olisi suurelle yleisölle tuntematon, mutta ala on tuntematon vielä hänelle ja ehkä myös hänen ikäluokalleen. Emme anna tämän masentaa, vaan jatkamme eteenpäin. Innoissani olen yksi näitä ns. tienraivaajia, jotka avaavat tällaisenkin mahdollisuuden suurelle yleisölle.

Tällä viikolla tapahtui jälleen isoja askelia yrittäjäpolullani. Hankin viimein y-tunnuksen! Nyt voin sanoa, että minusta tuli oikea yrittäjä. Sain tänään virallisen diagnoosinkin, kiitos Kaupparekisteri. Nyt olisi siis aika suunnata kohti uutta maailmaa. Alkuviikosta itkin hieman menneisyyttä, mikä ilmeisesti kuuluu kuvaan tässä vaiheessa. En tosin nakkaa kaikkia hyvästejä opettajuudelleni, koska tiedän, että sitä on hitusen mukana myös tulevissakin töissä. Innolla odotan, mitä tältä uudelta tieltä löytyy ja mitä tästä voi kehittyä.

Lokakuun alkupuolella sanomalehti Kalevan välissä julkaistiin yrittäjä-liite. Minua haastateltiin lehteen ja pääsin aika näkyvälle paikallekin. Juttu koski nimenomaan kevytyrittäjyyttä ja sitä, miten toiminta on tapahtunut. Kerroin omakohtaiset kokemukset siitä, kuinka tutustuminen yrittäjyyteen on ollut helppoa. Nyt vain voin hiljalleen nakata turvarattaat pois ja siirtyä ajamaan yrittäjyyspyörää luottaen omiin vaistoihini ja tasapainooni. Täältä tullaan maailma!