Yritystarinat – tarinallistaminen | Hennaksi

Yritystarinat – tarinallistaminen | Hennaksi

Yritystarina, miten se kerrotaan iskevästi, osuvasti ja koukuttavasti. Mitä yritystarinassa kuuluu olla? Jos yrityksestä kerrotaan tarina, miten se rakennetaan? Onko se kuin romaani? Mikä on yritystarinan idea?

Viime viikolla minuun otti yhteyttä eräs asiakas, jolla oli tarvetta yritystarinan kirjoittamiselle. Ideana on, että kertoisin pienen pk-yrityksen tarinan iskevällä tavalla, asiakkaaseen vetoavalla, mutta kuitenkin asiallisella ja vetävällä tavalla. Mielestäni maailma on täynnä tarinoita, ja paras tapa tulla asiakkaan iholle on kertoa oma tarinansa paikkauslappuineen ja korjausmusteineen kaikkineen.

Tartuin haasteeseen. Olen elämäni aikana opettanut paljon tarinan kerrontaa, olen luetuttanut opiskelijoillani erilaisia tarinoita siitä ilosta, että kerronta tulisi tutuksi, miten teksti pitää rakentaa, millaisia asioita tulisi nostaa esille, millä tavalla ja missä vaiheessa. Olen aina käyttänyt perusohjeena ”puolen sivun sääntöä”. Jos tarina ei kiinnosta ”sivun puolivälissä” tai nykyaikana ns. otsikon ja 1. kappaleen jälkeen, asiakas ei lue pidemmälle. Tämä sääntö on tuntunut korostuvan yhä enemmän ja enemmän nykyajan keskittymiskyvyn alentumisen myötä. Saman huomasin opiskelijoissani. Heitä eivät pitkä romaanit enää kiinnostaneet, vaan he näkivät novellit – lyhyet tarinat – paljon mielenkiintoisimpina. Tekstit olivat tiiviitä, lyhyitä, mutta toisaalta mielenkiintoisia.

Millainen yritystarinan tulisi siis olla? Mitkä asiat vetoavat ihmisiin, asiakkaisiin?

Ensimmäisenä sääntönä sanoisin ”reality-tv”. Mitä todentuntuisempia asioita yritystarinassa nostat esille, sitä varmemmin asiakas kiinnostuu sinusta, tuotteestasi ja yrityksestäsi. Jos rakennan tarinaa käsityö- tai rakennusalan yritykselle, tarinan tulisi ns. tuntua kämmenissä, hauislihaksissa ja hikenä otsalla, mutta olla palkitseva ja kunnioittava. Ei mitään Leevi and The Leavings -meininkiä ihan, mutta hieman sinne päin. Pääasia on, että asiakas voi samaistua. Olisiko hyvä tapa luoda siis yrityksellesi kasvot, rakentaa henkilöhahmo kertomaan tarinaasi?

Toisena nostaisin esille yrityksen arvot. Millaiset asiat ovat yrityksen sydäntä lähellä, millaiselle kivijalalle yritys on rakennettu? Kun arvot tuntuvat asiakkaassa, vastaavat hänen ajatuksiinsa maailmasta, asioiden kohtaamisesta, silloin asiakas kiinnostuu. Töitä on kuitenkin aina mukavampi tehdä niiden ihmisten kanssa, jotka arvostavat samoja lähtökohtia kuin itsekin. Pitävät tärkeinä niitä asioita, mitkä ovat sinunkin elämässä keskiössä.

Kolmanneksi pyri olemaan värikäs kaikin mahdollisin keinoin. Onko värikkyys sanastoa, onko se kuvamateriaalia, värimaailmaa, löydä oma tapasi. Toimesi, tuotteesi antaa yleensä tälle osiolle sydämen. Millaisista kuvista, sanoista ja väreistä tuotteesi rakentuu? Millaiset osaset yhdessä tekevät asiastasi osuvan, uppoavan ja luotettavan? Millainen on luotettava lakimies, välittävä sairaanhoitaja, ammattitaitoinen fysioterapeutti tai idearikas floristi? Mikä on mottosi?

Kun olet selvittänyt nämä kolme asiaa, rakenna tarinasi tai jos tunnet, että sinulla on idea, mutta ei välttämättä kaikkia niitä taitoja tuottaa se, anna ammattilaisen rakentaa tarinasi. Uskon, että tarinan kautta tuotteesi, työsi ja ammattitaitosi välittyy asiakaskunnallesi parhaiten. Tee ammattitaitosi näkyväksi, esimerkit positiivisesti jaettavaksi ja saa asiakkaasi seuraamaan ja odottamaan sinulta lisää.

Yritystarinan kirjoittaminen ja luominen ei ole helppoa, vaan vaatii perehtyneisyyttä, rakenteen hahmottamista sekä taitoa kutkutella asiakasta juuri oikeasta paikasta. Yritystarinasi tulee ymmärtää asiakaskuntasi tarpeet, sen tulisi sisältää henkilökohtaisia kokemuksia ja olla luotettava, samaistuttava. Kukaan meistä ei ole supermies tai -nainen ammatissaan, vaan olemme käyttäneet paljon verta ja hikeä ammattitaidon haalintaan. Näytä tämä hankkimasi taito tarinasi kautta, tuo se ymmärrettäväksi asiakkaallesi. Älä ole vain ammattitaitoinen, alansa paras ja nopein, vaan ole luotettava, kokenut ja laadukasta jälkeä tekevä yrittäjä. Nosta esille, että olet elantoa perheelleen hankkiva henkilö, jolle työ on ylpeyden aihe.

Mikä tekee sinusta ja yrityksestäsi kiinnostavan?