Viestien sisältöjen aakkoset | Hennaksi

Viestien sisältöjen aakkoset | Hennaksi

Vetävät päivitykset tulevat tutuiksi. Sosiaalisen median parissa pyörivänä ja muutenkin sitä tutkivana ihmisenä kaikki käyttäytymistyylit ja -ilmiöt somessa ovat kiinnostavia. Meitä on monenlaisia julkaisijoita, kuvaajia ja kirjoittajia, ja se on iso rikkaus. Monipuolisuus on mielestäni valuuttaa kaikissa rahayksiköissä. Kuntavaalien alla ehdokkaalle tärkeä näkyminen sekä kuuluminen nousevat uuteen arvoonsa, ja kaikilla on sanansa sanottavana ajankohtaisiin asioihin. Millainen on sitten vetävä päivitys? Millainen on nykäisevä tai nappaava teksti? Miten saamme lukijamme kääntymään juuri haluamastamme risteyksestä sanojemme valtateille, viestimme viekoiteltavaksi?

 

Tapoja on yhtä monta kuin on tekijöitäkin. Näihin ei voi sanoa vain yhtä oikeaa tapaa, vaan pikemminkin kerätä ns. parhaimmiston kokonaisuudeksi. Tässä muutamia tapoja viesteihimme ja viestintäämme, mutta edelleen, meillä jokaisella on oma tyylimme ja tapamme kertoa asiat – omalla vetävällä päivityksellä. Kuten opettajakoulutukseni ohjaava opettaja joskus sanoi: ”Kaikki ei ole tarkoitettu kaikille.”

Attention, Interest, Desire, Action?

Äidinkielen tunneillahan olemme oppineet kertomaan asiat tietyllä tavalla, viestimään rakennetun kaavan mukaisesti. Muistatteko sellaisen kirjainyhdistelmän kuin AIDA? Kirjoitus lähtee liikkeelle pohtivasti, herätämme mielenkiinnon, kannustamme toimimaan/ajattelemaan tavallamme ja lopuksi teemme siitä erittäin helppoa ja vaivatonta. Se on perinteinen viestinnän kaava – niin puhutussa kuin kirjoitetussakin tekstissä, mutta sitä noudattaa kuitenkin hyvin harva meistä. #aida

Tarinoita, kokemuksia ja arkea

Lukijamme ovat kiinnostuneita myös tarinoista, koska niiden mukaan on helppo tempautua, kokemuksiin eläytyä, löytää yhtymäkohtia omasta elämästä ja nähdä muutenkin tilanteet omin silmin. Jos ajattelemme alitajuntaista sisällöntuottamista mielellemme, tarinoita kuunnellessamme laitamme tarinaan mielellämme ne henkilöt elämästämme, jotka vastaavat kuvauksia sekä kuulemme yleensä kaikki keskustelut lähipiirimme henkilöiden äänillä. Tarinoita, kokemuksia ja arkea kannattaa siis avata ja näitä tilanteita jakaa muiden kanssa. Yhtymäkohtia saattaa löytyä yllättävän paljon ja mitä erilaisimmista tilanteista. #tarinat

Miten viestisi palvelisi kaikkia lukijan aisteja?

Kuvat puhuvat tuhat sanaa tai jopa enemmänkin. Jos lisäät sellaisia tekstin oheen, saat viestistäsi kirjastomaisen tietopankin. Vaikka viestisi on pääasiassa tarkoitettu vain silmillä nähtäväksi, kannattaa ajatella kokemusta myös muiden aistien kannalta. Millaisia aistillisia elementtejä voisin lisäillä tekstiini, että se palvelisi kaikkia niitä? Maku? Kuulo? Haju? Tunto? Videon tekeminen on helppoa, mutta miten saat tekstisi sisällön elämään Harry Potter -maailman tavoin. #aistit

Hyviä kokemuksia jaetaan

Harva meistä jättää jakamatta kokemansa nautinnon toisten kanssa. Kerromme, jaamme ja keskustelemme usein kokemuksistamme ja tekemisistämme esimerkiksi parhaiden kavereiden kanssa. Kuinka moni on viettänyt aikaa ystävänsä kanssa, ja olette yhdessä selailleet verkosta erilaisia tekstejä, kuvia ja videoita, jotka olivat jääneet mieleenne tai muuten koskettaneet. Sitten tulee eteen tilanne, että emme muista sivustoa tai suoraa linkkiä sivuille, jossa tämä kyseinen asia oli. Jokainen tekstimme olisi oltava siis helposti jaettavissa, lisättävissä sosiaalisesti eri välineisiin tai kommentoitavissa. Kun asioista tekee helppoa, käyttäjätkin kiittävät. #kokemukset

Kiteytetään asiat vielä lopuksi. Kun olet tuottanut sisältösi ja jakanut sen mielestäsi oikeassa foorumissa, jäät odottelemaan kommentteja. Jos saat lukijasi napsauttamaan kirjoittamasi tekstin otsikkoa blogilistauksissa tai Google-haussa ja tutustumaan tekstiisi tarkemmin, olet saavuttanut jo jotain. Mihin haluat lukijasi sitten etenevän?

Jos iskemme mukaan osuvan kuvan, ja rakennamme johdannossa houkuttelevan annin tekstistämme, pian lukija ahmii tuotostasi kuin vaahtokarkkia, ja kaipaa lisää. Jos tosiaan teemme otsikosta iskevän, johdannosta syötävän, olemme saavuttaneet lukijamme huomion. Hän jää odottamaan uutta tekstiäsi ruokavälineet ojossa, ja hyvässä tapauksessa kutsuu kaverinsa mukaan. Keskustelua julkisesti ei aina välttämättä synny, koska me suomalaiset olemme vähän ujoja ilmaisemaan tykästymisemme.

[clickToTweet tweet=”Miten saamme lukijamme kääntymään juuri haluamastamme risteyksestä sanojemme valtateille? #hennaksi #sisältöjäviestille” quote=”Miten saamme lukijamme kääntymään juuri haluamastamme risteyksestä sanojemme valtateille?” theme=”style6″]