5 tapaa, miten sisällöntuottaja ei kaappaa yritystäsi

5 tapaa, miten sisällöntuottaja ei kaappaa yritystäsi

”APUA! Sisällöntuottaja ei tiedä lainkaan, mitä minä haluan.” ”HEI! Nyt se kirjoitti tuon asian niin, vaikka mielestäni se olisi pitänyt olla toisin.” ”Hän antoi minulle ehdotuksen asiasta. Plääh. Julkaisen sen nyt omalla tavallani.” ”Miksi minun pitää odottaa julkaisun kanssa tuohon aikaan, kun voin sen tehdä nyt, klo 23.45.” Oletko huomannut sanovasi tuollaisia, ajattelevasi tuollaisia tai oletko törmännyt tuollaiseen toisen kertomana?

 

Viimeisen vuoden aikana minulla on ollut hyviä asiakkaita ja huonoja asiakkaita. Millaisia ovat hyvät asiakkaat ja millaisia ovat sitten huonot asiakkaat? Tämä on verrattavissa aika helposti opettajaelämään – millaisia ovat hyvät oppilaat ja millaisia ovat huonot oppilaat? Kaikessa olennaisinta on mielestäni vuorovaikutus. Jos vuorovaikutus ei pelaa, silloin ei voi olettaa, että yhteistyö toimii. Opettajalla on omat odotuksensa kurssin suhteen aina. Kun kurssi alkaa, käydään läpi aika hyvin se, mitä on odotettavissa. ”Miltä tämä kuulostaa”, lipsahti suustani usein tämän esittelyn jälkeen. Jos luokka oli hiljaa, silloin tiesin, että tulee vielä kova jakso. Jos luokan äänekkäimmät nakkelivat vitsejä aiheista, silloin tiesin, että tulee erittäin haastavaa. Jos luokasta nousi esiin kolmekin kysymystä, tiesin, että tämä ryhmä on unelma ja saamme aikaan jotain mahtavaa. 

Asiakastyössä tämä on tosiaan samalla tavalla. Jos mitään vastalauseita ei nouse, tiedän, että joudun nykimään asiakkaalta paljon tietoja. Jos jotakin epäolennaista korostetaan esittelyssäni, tiedän, että luottamus ammattitaitooni voi olla heikoilla kantimilla ja suurin osa ajasta menee osaamisen todisteluun. Jos asiakas kysyy kysymyksiä ja tarkennuksia, silloin tiedän, että meillä on yhteinen agenda ja luottamus toisiimme.

5 tapaa, miten sisällöntuottaja ei kaappaa yritystäsi, ovat siis varsin konkreettiset – kerro, kerro, kerro, kerro ja kerro. Kuuntelin alkuviikosta, kun Kari Hotakaista haastateltiin. Mottoni on ihan täysin sama kuin tällä kirjailijalla: ”En tiedä, kerro.” Hyvää yhteistyötä ei siis ole olemassa, jos tekijöiden kesken ei vallitse avoin vuorovaikutussuhde. Se tarkoittaa luottamusta, arvostusta, rehellisyyttä, keskustelua, tiimityötä, palautteen antamista ja vastaanottamista. Kun tuo on kunnossa, mukaan tulevat myös huumori, kannustus, onnistumisista ilakoinnit. Konkreettisesti vuorovaikuttaminen on siis keskustelua ja tiedonjakamista molempiin suuntiin.

Asiakastapaaminen voi sujua näinkin

Musiikki korvillani ajelen pyörälläni talvimaisemassa kohti ostoskeskusta. Olen sopinut tapaamisen asiakkaani kanssa kauppakeskuksen H2O-ravintolaan. Lounaan parissa on mukavampi keskustella projektista sekä tarpeista ja toiveista. Kävelen sisään kauppakeskukseen. Asiakkaani odottelee minua ravintolan edessä. Halaamme ja tervehdimme. Kävelemme sisään ravintolaan, etsimme sopivan istumapaikan, käymme maksamassa lounaan ja lähdemme valikoimaan ravintoa tarjottimillemme. Valikoinnin jälkeen asetumme pöytään, ja aloitamme keskustelun.

Asiakas kertoo toiveistaan ja tarpeistaan. Välillä hörppäämme myös henkilökohtaisten asioiden puolelle, mutta palaamme sopivan ajan päästä takaisin ytimeen ja yhteiseen projektiimme. Kysyn kysymyksiä, hän kertoo tarkennuksia. Kaiken tämän lisäksi porisemme esim. säästä, harrastuksista ja muusta yleisestä. Olen keskustelun aikana kartoittanut aika hyvin, mitä asiakkaani toivoo, millainen ajatusmaailma hänellä on.

Ruokailun jälkeen otan kannettavani pöydälle. Käymme läpi sen, mitä olen rakennellut, mitä olen halunnut tuoda esiin nostamissani kohdissa ja mitä olisi tarkoitus lisätä. Asiakkaani antaa kommenttinsa, kertoo huolensa ja kertoo myös lisätoiveensa, joita kumpusi läpikäynnin aikana. Kaiken tämän kirjoitan samalla ylös, että paperilla on varmasti jokainen ajatus.

Vuorovaikutuksemme toimii ja saamme projektille jälleen puhkua. Tunnen taas ymmärtäväni enemmän, mitä asiakas haluaa, mitä hän toivoo ja miten hän haluaa asian hoidettavan. Rakensimme samalla suunnitelman, mitä lähdemme toteuttamaan. Hän luottaa osaamiseeni. Se on minulle tärkeää, koska juuri luottamus antaa minulle voimaa tehdä tätä työtä. Se on kuin kehu, kopautus selkääni hyvän työn jälkeen. 

Aikaisempia kirjoituksia Hennaksi: