Käyttäjäkeskeistä sisällöntuotantoa | Hennaksi

Käyttäjäkeskeistä sisällöntuotantoa | Hennaksi

”Hei! Mä olen sisällöntuottaja.” ”Hei! Mä olen viestintäalalla.” ”Moi! Mä teen graafista sisällöntuotantoa.” Niinpä. ”Hei! Olen Henna ja olen hukkunut titteleihin.” ”Hei Henna! Tervetuloa joukkoon.” Mitä on oikeastaan sisällöntuottaminen, mitä viestintäalalla tapahtuu ja miten minä voin auttaa sinua? Nyt tuon enemmän esiin sen, millaisia taitoja minulla on ja miten voin ratkaista Sinun ongelmasi.

 

Olen kielen ammattilainen, osaaja, kirjoittaja ja suunnittelija. Hyvästelin tuntikeskeisen ja vuosikello-orientoituneen opettajamaailman noin vuosi sitten. Hyppäsin tähän yrittäjän pieneen purteen, joka seilaa avoimilla merillä kaikkien tuulien vietävänä. Ohitse kiitää moottoriveneitä tai suurempia purjeveneitä. Kaukana horisontissa näen ison metallisen laivan, joka tuuttaa torvellaan kuuluvan törähdyksen. Oma veneeni heiluu aallokossa, purjeeni odottaa vielä sitä isoa tempaisevaa tuulta, joka veisi minua eteenpäin ja kohti noita aavoja vesiä varmemmin ja suuremmalla vauhdilla. Olen positiivinen ja uskon unelmaani.

Osaamistani on juuri käyttäjäkeskeinen sisällöntuotanto. En mene asia edellä, en tee vain tekstiä ilman tarttumapintaa tai grafiikkaa ilman tunnereaktioita. Otan huomioon ensin kohteesi ja tuotteiden ostajasi. Pari viikkoa sitten sanoin eräälle asiakkaalleni nämä sanat: ”Kanssani et huku puhekuplaan.” Se on se, mitä teen. Viestini erottuu, näkyy ja puhuttelee. Kun haluat jälkeä, jossa on huomioitu mahdolliset kohderyhmät ja luotu ostajaprofiilit, kannattaa ottaa yhteyttä.

Mitä on käyttäjäkeskeinen sisällöntuotanto?

Tiesin, että tartut tähän. Se on juuri palvelumuotoilua. Kuka sanoi, että sen tulisi aina olla konkreettinen tuote tai palvelu, joka muotoillaan? Viestintä on tuotteeni. Tarjoan sitä Sinulle palveluna, joka helpottaa yrityksesi arkea. Viestinnän tehtävä on välittää tietoa ja lopuksi aktivoida vastaanottaja toimintaan. Viestintä on olennainen osa markkinointia. Sanan voima on valtava, kun herätellään kiinnostusta. Kun mukaan lisätään kuvamateriaalia ja grafiikkaa, vaikutus on moninkertainen.

Kun minä puhun viestinnästä, keskiössä ovat sanat ja niiden yhdistelmät kokonaisuuksiksi eli viesteiksi. Osaamistani on myös graafisuus ja luovuus eli osaan ajatella maailman monipuolisemmin – kuvien ja tekstien kokonaisuudeksi. Kun mukaan lisätään vielä kuvankäsittelytaidot sekä natiivius tekniikan keskellä – saat aika mukavan paketin, jolla kertoa yrityksesi tarina. Haluan kehittyä vain paremmaksi.

Palveluni

Erinomainen viestien tekijä ymmärtää vastaanottajaa – yrittäjän palvelun kohderyhmää, heidän toiveitaan sekä halujaan. Yritysmaailma ei kaipaa tekstejä ”Palvelut – Tästä linkistä näet palvelumme” vaan tekstejä, jotka houkuttelevat tutustumaan ja kokeilemaan: ”Aasinhäntä – Puuttuuko sinulta jotain?” Sinulla voi olla valmis tuote, mutta jos et kerro siitä, kuka siitä tietää.

Viestintä on palveluni, jonka suunnittelen tarpeisiisi. Aloitetaan yhteistyö viestintäsuunnitelmasta. Jokainen projektini lähtee liikkeelle suunnitelman rakentamisesta. Suunnitelmassa eli viestintästrategiassa otan huomioon tavoitteet sekä rakennan vision siitä, mitä viestinnällä saadaan aikaan. Suunnitelmaan lisätään mm. konkreettisia lukuja, kuinka monta käyttäjää on puolen vuoden päästä tai kuinka palvelun tunnettuus on kasvanut.

Viestintä on palveluni, jolla otan huomioon asiakkaittesi tarpeet. Minua voi sanoa näin käyttäjäkeskeiseksi-viestijäksi, käyttäjäkeskeiseksi-tarinoijaksi ja käyttäjäkeskeiseksi-sisällöntekijäksi. Muotoilen kaikki viestisi käyttäjäkeskeisesti. Rakennan taustatutkimuksen jälkeen viestisi niin, että niissä huomioidaan palveluittesi peruskäyttäjät. Asiakasprofiilien pohjalta viestintää on helpompi tehdä, kun vastaanottajalla on kasvot. Osaamme yksilöidä jokaiselle asiakasprofiilille tavoitteet sekä osaamme valita oikeat kanavat, joilla tavoittaa tämä asiakasryhmä.

Viestintä on palveluni, jonka avulla herätän asiakkaissasi tunteita. Vaikka viestillä välitetään tietoa, viestillä välitetään myös tunnelmaa ja mielikuvia. Liitän viesteihin sanastoa, joka aktivoi tietyn tunnelman, maalaa tuotteesi ympärille maailman, joka on helposti lähestyttävä. Rakennan myös palvelullesi persoonan, joka liittyy myöhemmin aina juuri Sinun tuotteisiisi.

Viestintä on palveluni, jonka toimintaa seuraan ja analysoin. Tekemäni viestintäsuunnitelman yksi olennainen osa on myös raportointi eli viestinnän onnistumisen analysointi. Erilaisten mittareiden avulla viestinnän onnistumista on helppo seurata. Jos jokin ei ole toiminut, seurannalla se on helppo huomioida ja mahdollisesti korjata niiltä osin. Mitä alussa oli, miten se on muuttunut ja paljonko se muutos maksoi? Tämän pohjalta on myös helppo arvioida, oliko se kannattavaa.

Avasiko tämä ollenkaan tekemistäni?