Mistä lähtien hyvä otsikko on sisältänyt kysymyksen? | Hennaksi

Mistä lähtien hyvä otsikko on sisältänyt kysymyksen? | Hennaksi

Olen kiinnittänyt huomiota yhteen erityiseen seikkaan esimerkiksi blogikirjoituksissa, lehtiartikkeleissa ja muissa julkaistuissa teksteissä: Jos otsikossa ei ole numeroa, siinä on takuulla kysymys. Joissakin teksteissä on jopa molemmat tehostamassa vaikutelmaa. Mistä lähtien siis hyvä otsikko sisältää kysymyksen?

 

Tutkimusten mukaan, jos 100 henkilöä lukee saman sivun, missä on erilaisia otsikoita, noin 80 % heistä lukee pelkän otsikon ja 20 % aukaisee otsikon kautta jutun ja lukee sen. Siksi siis otsikon pitää olla koukuttava, kiinnostava ja klikattava. Voiko sen tehdä jollakin toisella tavalla kuin vain numeroilla ja kysymyksillä? Aloin pohtia asiaa hieman nykypäivän teeman mukaisesti – mitä on laadukas sisältö? Miten saisimme laadukkaan sisällön hyppäämään myös otsikkoon? Alan hiljalleen nimittäin kyllästyä 1 – 100 tapaan hoitaa jokin asia tai selvittää jokin juttu. Toisaalta ymmärrän kovasta Klikinsäästäjän tarvetta paljastaa vastaus noihin otsikkokysymyksiin, jotta me muut emme pettyisi. Miten voisimme rakentaa otsikoista parempia?

Nykyään otsikoiden teossa korostuvat nämä tietyt periaatteet. Yhä useammassa blogissa saa lukea näistä perusopeista otsikoiden teossa:

Sisällytä otsikkoon kysymys – Kuinka, miksi, missä, jne., esim. ”Kuinka menestyt kilpahiihdossa, lue Iivo Niskasen vinkit”

Otsikossa on oltava ”numero” ja sana ”tapaa/syytä/keinoa/mallia/muotoa”, esim. ”5 syytä, miksi kannattaa hankki OLED-tv”

Kerro asia ajatuksella, että ilman tätä tietoa et selviä työssäsi, esim. ”Mitä jokaisen iPhone-käyttäjän tulisi tietää

Korosta vaikutelmaa adjektiivilla, esim. ”Näillä salaisilla keinoilla valloitin sisällöntuottamismarkkinat

Jokainen otsikkotyyli vastaa kaipuuseemme oppia uutta. Haluamme jokainen oppia uutta ja siksi usein klikkailemme näitä otsikoita. Siksi ehkä kysymys otsikossa ei aina ole huono asia, jos haluamme opettaa lukijoillemme jotain. Voisiko otsikko kuitenkin olla jotain muuta? Voisiko se olla kiinnostava ilman näitä?

Opettajana korostin aina sitä, että kirjoittakaa tekstinne ensin ja pohtikaa otsikkoa sitten sen jälkeen. Näin teillä on hyppysissä kaikki kirjoittamanne sisältö, josta saatte rakennettua herkullisen otsikon kirjoituksellenne. Saahan otsikkoa tietysti hahmotella ja joillakin meistä ideointi toimii päinvastoin – kirjoitat paperille otsikon, josta lähdet sitten avaamaan asian lukijoillesi. Ei mikään huono tapa sekään. Esim. Pöydän katkeamisen syvin olemus.

 

Miten otsikon voisi rakentaa?

Tutustuin erilaisiin tapoihin rakentaa otsikko. Maailma on pullollaan peruskeinoja eli numeroi, kysy ja houkuttele. Miksi siis muuttaa noita tapoja, koska ne toimivat? Toisaalta haluatko, että lukijasi kiinnostuu ja avaa tekstisi? Ehkä silloin kannattaisi miettiä uusia tapoja luoda otsikko – olla erilainen, olla se keltainen sontikka mustien joukossa.

Kuten kaikkien tekstien kanssa, olennaista on mielestäni se, kenelle kirjoitat eli kuka on yleisösi. Jos tunnet lukijasi, osaat koukuttaa heidät. Rakentaessasi otsikkoa osaat ottaa huomioon heidän sanastonsa, lempiaihealueensa ja top-termit. Nauran edelleenkin sille, kun vuosia sitten uutisoitiin siitä, että alkoholin hinta laskee. Kalevassa puhuttiin alkoholista, Helsingin Sanomissa puhuttiin viinistä ja iltapäivälehdet hehkuttivat olutta. Tässä tuli mielestäni selkeästi esille lukijakuntien erilaisuudet, kun kohderyhmä on otettu huomioon.

Jos rakentaisin otsikon, käyttäisin muutakin kuin vain numeroita ja kysymyksiä. Kun laadit tulevaisuudessa otsikoitasi, pohdi näitä:

Saisiko otsikko sisältää lupauksen? Tekstin tulisi olla hyödyllinen, eikö?

Minne alaotsikot ovat kadonneet? Miksi kaiken infon tulee olla otsikossa? Miksi otsikkoa ei saisi selittää auki?

Täydentävätkö jutun otsikko ja kuva toisiaan? 2 on enemmän kuin 1, eikö? Kuva puhuu tuhat sanaa?

Sanaleikit, runollisuus – voiko niitä viljellä otsikoissa?

Otsikko on turhan pitkä. Joissakin paikoissa otsikon pituus ahdistaa. Otsikko on kuin valmis twiitti. Voisiko otsikko olla lyhyt, ytimekäs ja osuva?

Näissäkin pohdinnoissa parhaimmat keksinnöt kulminoituvat kuitenkin kysymyksiksi, numeroiduiksi tavoiksi ja miten-otsikoiksi. Ehkä emme pääse eroon näistä perustyyleistä, mutta olisi kiva nähdä joskus jotain muutakin, eikö? Jatketaan etsintöjä yhdessä.