Hei! Oletko sinä kuullut LinkedInistä? | Hennaksi

Hei! Oletko sinä kuullut LinkedInistä? | Hennaksi

Tuo otsikon ilmauksesta tulee kieltämättä mieleen ennemminkin seuraavanlainen tilanne: Ovikello soi. Menet avaamaan oven. Huomaat, että edessäsi seisoo kaksi hyvin virallisesti pukeutunutta ihmistä, ja heidän suustaan tulee tuo kysymys, mutta Linkedinin tilalla saattaa olla jotain muuta. Ei anneta sen häiritä, vaan jatketaan eteenpäin.

En ole suurten yritysten viestintäkonsultti (vielä), joten asiakkaani eivät aina ole tietoisia uusimmista suuntauksista. Yleistä heidän joukossaan on se, että LinkedIn on varsin vähäisellä käytöllä. Käyntikortit on kyllä hankittu, verkkosivutkin ovat olemassa, Facebookissa yrityksellä on oma sivunta, mutta virallista ”sähköistä” käyntikorttia ja CV:tä ei ole vielä otettu käyttöön. Yleensä, kun olen kertonut LinkedInistä, seuraavaksi kysytään: ”Eikö Facebook riitä?” LinkedInin potentiaalia ei siis vielä ole huomattu.

”Ei se ole minua varten.” ”En hae töitä.” ”En ole iso yritys.” ”Mitä minä sinne laittaisin?” 

Mikä LinkedIn on? Mihin sitä tarvitaan? Eikö Facebook riitä?

Kun yritän selittää LinkedIniä, lähden sen konkreettisesta merkityksestä liikkeelle. LinkedIn on työ- ja yritysmaailman Facebook. Samoin siellä selitetään onnistumisia ja epäonnistumisia, kerrotaan kehityskohteista ja saamistamme palautteista annetaan ajatuksia – ihan kuin Facebookissakin teemme henkilökohtaisesta elämästämme. Se on kuitenkin ammattimaista, kehittävää ja kannustavaa. Siellä rakennetaan ns. yhteistyöverkostoa, kun taas Facebookissa ollaan enemmänkin ystävien ja siviilipuolen tuttujen kanssa samanhenkisessä rennommassa ympäristössä.

Facebook on herännyt tähän, ja asiasta kertoo omalla tavallaan myös Facebookin uusin algoritmipäivitys. He haluavat tuoda ihmisiä lähemmäksi toisiaan ja viedä kanssakäyntiä enemmän sosiaalisempaan suuntaan. Tulevaisuudessa todennäköisesti tykkää ja jaa -päivätykset vähenevät näkymistä (toivottavasti). Tämä tarkoittaa yrityssivujen kannalta sitä, että niiden näkyvyys heikkenee hieman entisestään, mutta toisaalta myös sitä, että Facebookissa julkaistavan sisällön tulisi olla merkityksellisempää.

SoMeCo tuotti Facebookin uudistuksesta ihan herättävän kirjoituksen. Olen samaa mieltä Katja Mikkolan kanssa siitä, että yritysten Facebook-päivityksissä tulisi keskittyä tulevaisuudessa enemmän sisältöön – kohderyhmä mielessä kaikissa vaiheissa. Sisältöideointi voi peilata omien kokemusten ja oman feedin kautta – minkälaista sisältöä näen, olenko oikeasti kiinnostunut siitä, mitä sisältöjä klikkailen ja minne kommentoin muutakin kuin ”TJ *kaverin nimet*”. Yritysten pitää ymmärtää sosiaalisen median merkitys, mikä on kohderyhmälleni relevantti sisältöä, joka innostaisi reagoimaan.

Miksi se LinkedIn-tili kannattaa hankkia? Kuten alussa jo hieman valotin, LinkedIn on ammattilaisten yhteisö, se on työelämäkeskeinen yhteisö. Sitä tekemässä ovat eri alojen ammattilaiset ja osaajat, tekijät ja yrittäjät. Jos haluaa olla työtä tekevän väestönosan kanssa tekemisissä, siellä kannattaa profiili olla. Olen sitä mieltä, että LinkedIn imee pian yritysten tarinapäivitykset. Jotta yritys olisi houkutteleva työnantaja ja toisaalta yhteistyökumppani, on sen kertomien päivitysten sekä kokemusten oltava mielenkiintoisia, huomiota herättäviä ja keskusteluun kannustavia. Tätä eriytymistä on hiljalleen jo viime vuoden aikana tapahtunut, ja uskon, että se jatkuu edelleen. Varsinkin B2B-markkinoilla LinkedIn on oivallinen apuväline, kun rakennetaan osaajien verkostoa ympärille.

Nimipäivän kunniaksi asiasta toiseen

Tammikuu otetaan yleensä sellaisena suunnittelukuukautena. Silloin luodaan suuntaviivat vuoden toiminnalle. Viime vuosi käydään tarkalleen läpi talouslukujen ja kehityskatsausten avulla. Strategiaa päivitetään ja rakennetaan tavoitelistaa tulevalle vuodelle. Hennan päivän kunniaksi ystäväni joogi Ulla vei minut mindfulness-reissulle Oulun Letonniemeen. Kävelimme niemen kärkeen lintutornille ja sytytimme nuotion. Tarkoituksena oli kerätä voimaa, energiaa ja inspiraatiota tähän kaikkeen kehitystyöhön. Kaakao sekä eväsleivät maistuvat aivan erilaiselle siellä luonnon keskellä pienessä pakkasessa. Reissu oli onnistunut. Kuvia reissusta voi ihailla Instagram-tililläni.

Nimipäivätoivotus