”Mitä varten?” kysyi kielenmuotoilija mentoriltaan

”Mitä varten?” kysyi kielenmuotoilija mentoriltaan

Olo on kuin silloin, kun kävelin ensimmäiseen työpaikkaani. Hieman mieltä kalvoi epävarmuus, mutta toisaalta mieli oli intoa täynnä. Halusin näyttää, että osaan homman ja minusta on moneksi. Innolla lähdin mukaan moneen, en sanonut ei kehitysprojekteille, tein lisäkursseja aikuisopiskelijoille ja otin jokaisen uuden työtehtävän vastaan. Lisäkursseja napsui ja pian pääsin sanomaan, että en ole enää ns. aloitteleva sivutoiminen opettaja, vaan päätoiminen osaaja. Auskultoinnin eli opettajaharjoittelun antama pohja ei ihan kantanut tarpeeksi kaikkeen ammatillisella puolella, mutta kovalla työllä otin alat omakseni ja pian pääsin osaamisessa herraksi.

 

Näin on käynyt nytkin – hyppääminen uudelle alueelle toi aluksi pienen epävarmuuden, mutta työllä olen ottanut sen omakseni. Kiitos teille jokaiselle kykyihini luottaneille, olette antaneet minulle paljon sellaista, mitä olen kaivannutkin – kokemusta, laajempaa itsetuntemusta ja laajempaa näköalaa kaikille niille tarpeille, joihin voin antaa helposti ratkaisun osaamisellani. Epäilijöiden suut ovat hiljalleen hiljenneet, mutta vielä on työtä, jossa vain Sinä voit auttaa.

Viime viikolla kävin kuuntelemassa OP Co-workillä OP-markkinointia sekä itse luennon siitä, miten palvelumuotoilua voi käyttää monipuolisesti hyväksi, esimerkiksi juuri tässä sisällöntuottajan työssä ns. asiakasrajapinnassa. Olen ollut kiinnostunut jo pitkään palvelumuotoilusta, ja useampi kirja on tullut imettyä aiheesta. Nyt kaipasin konkretiaa, joten siksi lähdin tuonne luennolle. Luennoijamme Jussi Juntunen kertoi oman näkemyksensä siitä, miten palvelumuotoilun avulla voi suunnitella ratkaisuja käyttäjän oikeisiin ongelmiin. Hän antoi selkeitä esimerkkejä siitä, miten tehdään ratkaisuja konkreettisesti käyttäjän tarpeet edellä. Pidin paljon hänen esityksestään ja hän antoi paljon ns. ”kättäpidempää” ja toisaalta vahvisti jo aiempia näkemyksiäni. Olen ymmärtänyt palvelumuotoilun ytimen. En nyökytellyt luennoitsijan jokaiselle näkemykselle, vaan olin myös eri mieltä joissakin asioissa hänen kanssaan. Eikö se juuri merkitse sitä, että olen ymmärtänyt asian?

”Luennolla nousivat esiin ne peruskysymykset: Mikä on ongelma? Onko se ratkaistavissa? Onko vastaanottaja kiinnostunut ratkaisusta? Onko vastaanottaja valmis ostamaan ratkaisun eli tyydyttääkö ratkaisu tarpeen?”

Omilla asiakkaillani perusongelma on juuri se tekstitaito. Osaamista omalta alalta löytyy massiivisesti ja puhetaitoa myös, mutta se kirjoittaminen, asioiden kertominen juuri sillä omalla äänellä ontuu useammalla asiakkaallani. Olen usein sanonutkin asiakkailleni, että ammattilainen osaa keskittyä päätoimeensa. En usko, että siitä on pahaa, jos hankkii sivutöille oman tekijänsä. Onneksi on meitä tekstinikkareita, sanaseppoja ja kielenmuotoilijoita, jotka voimme avustaa omalla tavallamme osaamisen näkyväksi tekemisessä. Kun osaamiseen lisää vielä graafikon taidot sekä datanatiiviuden, voi se olla aika lyömätön kokonaisuus. Moniosaajat ovat tulevaisuutta.

Alkuvuosi meni konkreettisesti pohtiessa sitä, mitä varten työtäni teen? Moni ”fiksu” nakkaa tähän luettuaan, että: ”Rahan vuoksi.” Nimenomaan. Siksihän sitä työtä tehdään – omalla tavalla, omalla ajalla ja jokainen omilla resursseillaan. Pohdinnoissa nousi esiin myös se, että voin myös omalla tavallani kielimuotoilijana helpottaa yrityksen tapaa kertoa osaamisestaan. Ehkä siinä on syitä, miksi juuri Hennaksi asiat kuulostavat mielenkiintoisemmilta, ja miksi juuri minun palveluni kannattaa ostaa. Viestintää voi suunnitella sekä antaa näkemyksensä. Aina voi ehdottaa tapoja, miten sitä kannattaa tehdä. Vaikein kohta tulee sen jälkeen: Kuka tekee sen, mitä sovittiin ja suunniteltiin? Millä ajalla? Miten paljon omaksumista ja opiskelua se vaatii? Miten paljon se on pois myynnistä?

Olen viimeisen vuoden aikana tehnyt moninaisia projekteja, mutta lopulta olen huomannut, mikä on ydinosaamistani. Olen äidinkielen ammattilainen – kirjoittaja ja tekstien analyytikko. Tiedän tarkalleen pienen alkukartoituksen jälkeen, millaista viestintää asiakkaani kaipaa ja osaan siten tyydyttää ne tarpeet. Tärkeintä on tuoda osaamiseni esille mahdollisimman laajasti. Siitä syystä päätinkin tämän vuoden alussa, että kasvatan verkostoani laajemmaksi. Liityin siitä syystä BNI-yritysverkostoon. Yksi olennaisimmista taidoista BNI:ssä on tehdä hyvä ensivaikutelma, ja ensivaikutelma tehdään yleensä siinä n. 30 – 60 sekunnin esittelypuheenvuorossa, joka jokaisella on. Siinä on tarkoitus lyhyesti ja ytimekkäästi kertoa, mikä on oman yrityksen homman ydin.

Miten tällainen lyhyt myyntipuhe tehdään? Myyntipuhettahan voi käyttää muuallakin kuin vain BNI-kokouksissa. Mielestäni tätä samaa esittelyä voi käyttää myös kaikissa mahdollisissa paikoissa, missä ollaan tekemisissä mahdollisten asiakkaiden tai mahdollisten liidejä tuovien henkilöiden kanssa.

Tällaisessa myyntipuheessa pitäisi ensinnäkin:

  1. Esitellä itsensä – nimi ja yritys ainakin.
  2. Kertoa pääkohdat sille, miksi olet täällä, tässä ja nyt.
  3. Kertoa, mikä on tuotteesi/palvelusi.
  4. Kuvailla, miten mahdollinen asiakkaasi voi tuotettasi/palveluasi hyödyntää.
  5. Kuvailla lisäksi, mitä lisäarvoa tuote/palvelusi asiakkaalle tuottaa.

 

Tällaista myyntipuhetta kannattaa harjoitella. Tällä tavalla osaat kertoa asiasi konkreettisesti, vaikka joku herättäisi sinut keskellä yötä ja vaatisi sinulta myyntipuhetta.