Miten yritys voi viestiä?

Miten yritys voi viestiä?

Viime perjantaina tuli vuosi y-tunnusta eli toiminimellä tekemistä täyteen. Ainahan sen Ukko-kaudenkin voi laskea mukaan, mutta jotenkin se y-tunnus virallisti koko homman. Pääsin tekemään itse koko sen kokonaisuuden. Mitä vuodesta on jäänyt käteen?

 

Kaksi viikkoa sitten istuin Helsingissä Clarion hotellissa Suomen Nuorkauppakamarin kansallisessa vaalikokouksessa ja kuuntelin yrittäjien tarinoita omasta alustaan, vuosistaan ja tekemisestään. Sama ajatus toistui – virheiden kautta oppii ja rohkeasti tekemällä pääsee eteenpäin. Puhujina olivat niin Hjallis Harkimo, Erik Larssen sekä Elina Koivumäki. Heidän keynotet ehdin kuunnella. Twiittailinkin tapahtuman aikana heidän puheidensa ns. kiteytyksen.

 

”How to develop yourself? What can you do?
I’ll know what to do, but how many of us really stand up and do those things.
Eric Larssen puhui asiaa päämääristä – minkä eteen olemme valmiita näkemään vaivan? Mitä pelkäämme?” 

”Kokemukset ja monipuoliset kokemukset oman mielenkiinnon mukaan tai mahdollisuuksien mukaan.
Jokainen meistä kulkee todellakin omaa polkuaan.” 

”Viestinnän tekijänä ammattitaito on tärkein valtti.
Samaa mieltä on . Ilman ammattitaitoa olet ”saippuakupla”.

 

Erik Larssenin kirja ”Vahva” piti heti hankkia luettavaksi. Osoittautui hyväksi valinnaksi ja vahvisti päätöksiä, joita olin jo aiemmin tehnyt. Elina Koivumäen ensimmäisen kolmanneksen aikana tuli paras anti. Oma polku sekä vahva ammattitaito ovat valtteja tässä työssä ja tällaisena tekijänä. Hjallista oli jälleen mukava vain kuunnella. Kaikki kokemukset ovat avartavia, rikastavia ja tutustumalla näet, mitä voisit kehittää, ottaa omaksesi ja jopa tehdä paremmin.

 

Ensimmäinen vuosi ainakin minulle yksin tekijänä on sitä tutustelua, kokeilua, katsomista ja verkostoitumista. Itse olen nähnyt sen ns. kivijalan rakentamisena. Olen saanut paljon, mielestäni se on tärkeintä ja arvokkainta. Kiitos jokaiselle asiakkaalleni, että olette luottaneet tekemiseeni ja kokeneet sen arvokkaaksi.

 

Vuoden aikana olen huomannut, että yrityksen arjessa – niin ison kuin pienenkin – on aina tarvetta sisällöille ja viesteille. Aikaa ei vain aina ole tai tekijä puuttuu. Silloin ei kannata yksin turhaan ahdistua tästä, vaan työ kannattaa antaa osaavalle. Hän sytyttää idealampun ja tuo varmasti äänesi kuuluviin massasta. Siksi tähän lähdin, koska olen sosiaalisen median sisältöjen, verkkotekstien ja muiden työelämäviestien suunnittelija, kirjoittaja ja kouluttaja. Tekemiselläni olen laittanut sisällöt kuntoon monissa viestintäkanavissa niin sisäisesti kuin ulkoisesti. Mottoni ”Hennaksi maailma kuulostaa mielenkiintoisemmalta” on todellakin toiminut. Yleensä sisältömarkkinointi nähdään tykkää ja jaa -kampanjointina tai kauniiden kuvien postauksena, joten siksi sellaista ei minulta saa. Mielestäni sisällöt ja viestintä ovat paljon muutakin. Minä teen työni siten, että Hennaksi saat sisältöjä tarinaa unohtamatta.

Inspiroidun ja innostun

Kun kuljen asiakkailla, osallistun koulutuksiin tai tapaamisiin, huomioin aina ympäristössä, mitä kaikkea voisin tehdä. Se ei ole loppunut tai mihinkään kadonnut. Oranssi muistikirjani kulkee mukanani koko ajan. Ne, joiden kanssa töitä olen tehnyt, ovat huomanneet tuon pienen kirjasen, jonne kirjoittelen aina pieniäkin ajatuksia ja kokemuksia. Ne koostan sitten myöhemmin joko tänne blogiini tai esitän suoraan asiakkaalleni kehitysehdotuksena.

Tekstit vievät mennessään, kun niissä on tarinaa. Yrityksen viestien tulisi jäädä mieleen ja olla nähtävissä – omalla tavallaan. Sisällöntuottajia on moneen lähtöön, joista harvoilla on ihan kouluttajatausta, kuten minulla. Kun teen tätä hommaa, otan huomioon myös koulutusnäkökulman. Rakennan työni sen mukaan ja opetan samalla asiakkaalleni joitakin asioita tästä työstä. Sellaisia asioita, joita uskon, että he voivat hyödyntää työssään. LinkedIn on ikuinen oppimispaikka, samoin sosiaalisen median kanavat uudistuvine ominaisuuksineen. Jokainenhan meistä haluaa oppia jotain uutta aina tai ainakin saada asiat helposti ja vaivattomasti.

Yhden vuoden kunniaksi teetän pienen kyselyn ja aloitan uutiskirjeen jälleen. Vastaa kysymyksiin ja katsotaan, mitä vastauksista poikii. Ehkä se on se uutiskirje, ehkä jotain muuta.

Ole avuksi minulle, ja minä olen avuksi sinulle.