Olenko UX-copywriter?

Olenko UX-copywriter?

Kävin tänään istuskelemassa Koodiviidakon järjestämässä Digimarkkinoinnin ja -viestinnän aamussa Lapland Hotelsilla. Oli ihana kuunnella, kun jokainen puhuja maalaili tulevaisuuden kuvia, mitä on tiedossa, mitä voisi olla. Business Oulun Juha Ala-Mursula valisti meitä kauniisti: ”Digitaalisuus tapahtuu siellä, missä voi digitalisoida.” Googlen Antti Räsänen puhui siitä, kuinka emme enää mene verkkoon, vaan oikeasti elämme jo siellä. Lopuksi Joonatan Jääskeläinen Koodiviidakosta korosti sisältöjä ja niiden luonnin merkitystä. Oikein siis mukava aamu niiden asioiden parissa, jotka ovat omassa elämässä keskiössä ja joiden kanssa työskentelen viikottain.

 

Kuten vieressä istuneen sukunimikaimani kanssa totesimme, tällaisista aamuista saa inspiraatiota. Aloin sitten jälleen pohtia sitä asiaa. Ei riitä, että vain osaa kirjoittaa, ei riitä, että vain osaa ajatella hieman kokonaisuuksina, vaan pitää osata hahmottaa sisältö polkuna ns. sitouttavana sisältönä. Pitää tietää vastaus siihen, miten sisällön saa puhuttelemaan asiakasta niin, että hän kulkee tietämättä polun kohti hankintaa tai tilausta.

Vastausta etsiessäni ja opiskellessani jälleen uusia asioita ja uusia työkaluja, törmäsin sitten iltapäivästä Linkedinissä seuraavaan kirjoitukseen: ”What is UX copywriting?” Siitä selveni se, mikä minä oikeasti olen. Usein yritän selittää, mitä minä teen. Se ei aukea ihmisille helposti. ”Niin, sä olet kirjoittaja.” Näen, kuinka heidän naamallaan vilahtaa ajatus: ”Se vain kirjoittelee.” Silloin tekisi mieli sanoa, että: ”Hattara! Minä en vain kirjoittele. Teen paljon muutakin.”

Mitä UX tarkoittaa?

On varmaan hyvä lähteä liikkeelle ensiksi tuosta termistä. Se on harvoille auki ja harva ymmärtää sen, mitä se tarkoittaa. Diginatiivina se aukeaa varsin helposti, mutta tavalliselle tallaajalle se ei välttämättä ole niin helppo homma. UX tarkoittaa käyttäjäkokemusta. Siihen liitetään usein myös termi suunnittelija tai kehittäjä tai englanniksi UX Designer tai UX Web Developer. Minä olen sitten tosiaan UX Copywriter.

Mitä copywriter tarkoittaa?

Tähän perään on varmasti hyvä aukaista myös tuo termi. Copywriter on tosiaan kirjoittaja, joka keskittyy periaatteessa vain markkinointiviestintään ja markkinointiviestien rakentamiseen. Nykyään ei riitä, että osaa kirjoittaa, vaan on oltava monitaitoinen. On ymmärrettävä sitouttavan ja laadukkaan sisällön merkitys yritysviestinnässä. Minä ymmärrän tämän ja samalla haluan olla mukana kehittämässä sisältöjä asiakkaan näkövinkkelistä. Luon sanojen kautta laadukkaan asiakaskokemuksen ja ymmärrän huomioida siinä prosessissa asiat asiakkaan näkökulmasta – tekemäni viestit ovat selkeitä, ohjeistavia ja koukuttavia.

Miksi olen UX Copywriter?

Omasta mielestäni olen UX Copywriter seuraavista syistä:

  1. Kun minä luon tekstit / viestit / sisällöt, niiden avulla teen asiakaskokemuksesta vaivattoman, yksinkertainen ja toimivan. En ole tykkää ja jaa -kampajoiden rakentaja, vaan sitouttavan ja koukuttavan sisällön tekijä. Tarkoitus ei ole ensiksi myymisessä, vaan pikemminkin asiakkaan ongelman ratkaisusta helposti.
  2. Haluaisin olla mukana suunnittelemassa sanat erilaisten appien painikkeisiin sekä ohjeisiin.
  3. Osaan ottaa suunnittelijan toiveet huomioon eli osaan ajatella sisältöjen suuruuksia ja sanamääriä julkaisujen layouttien kannalta. Huomasin sen esim. Rokua Geopark -projektissa, missä tämä olennaisesti korostui. Visuaalinen ajattelu on osa osaamistani.
  4. Ymmärrän, miten verkkosivut, ohjelmistot ja muut on rakennettu. Ymmärrän, mitä ns. konepellin alla on.