Mitä on koukuttava sisältö? | Hennaksi

Mitä on koukuttava sisältö? | Hennaksi

Sain mahdollisuuden lähteä koulutukseen viime viikolla. Koulutuksen aiheena oli digiviestintä. Mielestäni mikään koulutus/valmenus ei ole pahitteeksi tai haitaksi, jos siitä saa edes sirusenkaan uutta tietoa. Tähän tavoitteeseen päästiin. Kouluttajana oli mielenkiintoinen persoona, jonka kanssa olin aika monesta asiasta samoilla linjoilla. Kouluttaja oli Lena Halén Contentalta. Päivän aikana kävimme lävitse hänen johdollaan sisällöntuotannosta perusjuttuja sekä hieman teknistä optimointia eli mitä asioita on otettava huomioon, kun ajatellaan löydettävyyttä. Lisäksi koulutuspakettia täydensivät pienet ns. kokemusesimerkeistä kertovat luennoitsijat – Laura Halenius Sitralta ja Ville Ylläsjärvi Haltialta.

Vaikka päivän aikana tuli aika selkeästi esille, että tässä koulutuksessa nimenomaan kannustettiin osallistujia tekemään itse, huomasin, että aika monelle näiden kaikkien tekeminen omin ehdoin voi olla hankalaa tai aikaakin vievää. Vaikka tekniikan lopulta ymmärtää ja välineitä oppii käyttämään, silti sisältö itsessään saattaa jäädä ontumaan tai varsin heikoksi. Onneksi on meitä, jotka mielellään auttavat tässä. Minusta on aina vain ihanaa, kun asiakas tietää, millaisia välineitä hän haluaa käyttää viestintään.

Mitä sivuilta haetaan?

Lena kertoi luennollaan ostoprosessista ja sen muutoksesta sekä siitä, kuinka sisällöllä tulisi huokutella asiakkaat palvelujen ja tuotteiden luokse. Ostajat eivät ensimmäisenä enää mene kivijalkaliikkeeseen, vaan hakevat aluksi tietoa verkosta. Kun on aika ostaa, he lähtevät kiertämään myymälöitä, jotka löysivät verkosta. Verkkosivut ja niiden nopea löydettävyys ovat siis keskiössä, kun haluat ensinnäkin saavuttaa potentiaalisen asiakaskuntasi.

Me tuotamme usein upean palvelun tai tuotteen, mutta emme osaa helposti ja ymmärrettävästi kertoa, mitä hyötyä se tuottaa ostajalleen. Mikä on ostajalla oleva ongelma, joka pyritään ratkaisemaan? Ongelma pitäisi nostaa pöydälle, ja kertoa, miten me voimme sen selättää. Hyödyt tulisi nostaa ensimmäisten joukossa esille. Mitä hyötyä Sinusta on? Voimme esimerkiksi selittää pesukoneenostajalle suuret määrät tekniikkatietoutta. Jotkut haluavat kuulla ne asiat tuotteesta, mutta toiset vain haluavat tietää, että tämä pesukone tulee säästämään aikaa, koska voit pestä saman määrän pyykkiä, mutta kaksi kertaa harvemmin. Sisällöntuottaja voi olla tyhjä sana, mutta kun asiakkaalle kertoo, että suunnittelen viestintäsi verkkosivuillesi ja sosiaalisen median puolelle sekä toteutan sen, jotta voisit rauhassa keskittyä myyntityöhön ja asiakkaiden palveluun, avaa se oven usein lisäkeskusteluille.

Verkkosivut nähdään siis tietopankiksi aiheesta ja toisaalta näytöksi ammattitaidosta. Jos palvelu halutaan ostaa, ostetaan se luotettavimmalta ja asiantuntevimmalta. (Onneksi en tosin ole kodinkonekauppias, jolloin ehkä se hintavertailu nousee keskiöön.) Laadukas sisältö palvelee ydinkohderyhmääsi. Ketkä ovat niitä palvelujesi käyttäjiä? Miten he mahdollisesti löytävät luoksesi? Teetkö asiat heille helpoiksi? Pohdi siis, mitä asiakkaasi haluavat, tai pikemminkin, kun menet itse ostamaan tuotetta, mitä asioita haluat tietää. Nyt katso omia sivujasi, vastaavatko ne niihin kysymyksiin? Jos vastauksesi ei ole suorilta kyllä, asialle ehkä kannattaa tehdä jotain.

Tieto kaikkien tietoisuuteen

Verkkosivut ovat toimivat ja sisältö on monipuolista. Verkkosivuillani autetaan asiakasta konkreettisessa ongelmassa ja esimerkkien kautta. Lisäksi verkkosivuilta löytyy muutaman asiakkaan kommenttikin, kuinka mukavaa toiminta kanssani oli. Tämä ei vain riitä, vaan vaikka tieto on ”julkaistu” sivuillesi, julkaisua tulisi jakaa omissa verkostoissa – sosiaalinen media ja LinkedIn.

Rakenna päivitykset ja jaa tieto aina myös maailmalle. Kun tietoa jaetaan, se saa huomiota, sitä mahdollisesti jaetaan eteenpäin ja kommentoidaankin. Kommentointi on tärkeää, koska siellä pääset palvelemaan asiakastasi parhaiten. Tuot lisää esille osaamistasi ja asiantuntijuuttasi. Asiakkaalle ja ihmisille tulee olo: ”Tuo tietää asioista. Kysynpä siltä lisää.” Koskaan ei pidä ajatella seuraavaa: Miksi jakaisin sen? Olenko osannut kertoa asiat oikein ja selkeästi? Ole rohkea ja astu tuonne maailmaan. Se ei sinua syö, vaan vähän haistelee.

 

Hennaksi ja Contenta-Lena