Suosittelut ja LinkedIn

Suosittelut ja LinkedIn

Syksy saa aina hempeälle tuulelle. Kynttilöiden hehkut terassilla ja syysvalot kukkakehikoissa pihamaalla herättävät sisimmässä niin jotenkin toisaalta surullisen ja toisaalta kaihoisan olon. Toisaalta värejä tulee yhä enemmän luontoon, joten toisaalta ehkä se on sitä kesän järjestämää viimeistä ilotulitusta ennen talvea ja harmautta. Kaukaa jostain kantautuu kurjen laulu, haikea jäähyväinen. ”Kiitos, valitettavasti joudun lähtemään. Annoit kuitenkin paljon, ja palaan varmasti takaisin, kun sen aika tulee.

 

Siitä pääsenkin hienosti päivän teemaan eli suositteluihin ja nimenomaan LinkedInissä tehtäviin suositteluihin eli ”Recommendations”-kohtaan. Yhä useampi ja useampi on hiljalleen löytänyt yritysmaailmassa LinkedInin Suomessakin. Enää sitä ei ajatella virtuaalisena CV:nä, vaan oikeasti kommunikointivälineenä ja verkostoitumistyökaluna. Enää siis ei riitä, että täyttää kerran profiilinsa, vaan sitä tulisi päivittää, siellä tulisi olla mahdollisuus vuorovaikutukseen ja toisaalta feedissä tulisi kommentoida omalla tavallaan saman alan, kanssayrittäjien ja mahdollisten asiakkaiden jakamia asioita.

Olisi ihanaa, jos tämä suositteluidenkin jakaminen alkaisi hiljalleen tehostua ja rikastua. Toisaalta huomasin, että niiden tekeminen ei ole helppoa. Se vaatii aikaa ja perehtymistä + pitää tietää, mitä tekee. Onneksi on meitä, jotka osaavat auttaa asiassa ja tehdä siitä helpompaa. Lontoo ei aina taivu niin helposti kaikilla.

Millainen on hyvä suositusteksti eli Recommendation-teksti LinkedInissä?

Mielestäni hyvä suositteluteksti on samanmoinen kuin eräs minulle annettu. LinkedIn on siitä hieno työkalu tällaiseen, koska suosituksen antajan tiedot tulevat kauniisti esiin suosituksen viereen. Se antaa sille siis arvoa. Suositukset tulevat myös ensin saajalle tietoon, ja hän voi valita, haluaako julkaista suosituksen eli esitarkistus on aktivoitu.

Kun annat suosituksen jollekin, pyri vastaamaan ainakin seuraaviin kysymyksiin:

  • Mitä töitä hän on tehnyt? Mikä on ollut hänen vastuualueensa?
  • Miten hän on mielestäsi suoriutunut töistä eli miksi haluat suositella häntä? (KYLLÄ! Tämä tarkoittaa positiivista tapaa tai kehityskohteiden esittelyä positiivisessa mielessä.)
  • Mitä taitoja haluaisit yksilöidä hänen osaamisestaan? Mitkä etenkin koet hänen vahvuuksiksi? Missä hän on mielestäsi ehdottomasti osaava ammattilainen?
  • Miksi annat suosituksen? Mihin tästä henkilöstä olisi mielestäsi?

Tiinan kirjoittama teksti minusta oli mielestäni sydäntä lämmittävä ja koen syvää kiitollisuutta. Se toimii hyvin yhteen ja sisältöä on riittävästi:

Henna on osoittanut ammattitaitoa sanaseppona, sisällöntuottamisen todellisena osaajana. Lisäksi motivaatio omaan alaansa on vertaansa vailla, ja se näkyy myös haluna tehdä parasta mahdollista jälkeä. Huolellisuus on ehdottomasti vahvuus Hennan alalla. Hennan auttamisen halu näkyy, ja innostunut asenne tarttuu myös hänen ympärillä oleviin. Suosittelen lämpimästi yhteistyötä Hennan kanssa.

Mistä kohdasta toiselle pääsee kirjoittamaan suosituksen LinkedInissä?

Mene sen henkilön profiiliin, kenelle halua suosituksen antaa. Näet upean profiilikuvan, nimen ja sen alla hänen nykyisen toimensa. Lisäksi saattaa olla näkyvillä se maantieteellinen aluekin, missä hän toimii. Siinä alla on iso sininen laatikko, missä lukee Message, ja sen vieressä on valkoinen samankokoinen laatikko, missä lukee More… Paina sitä valkoista laatikkoa. Se aukaisee alasvetovalikon, mistä voi valita monia asioita riippuen siitä, millä tasolla verkostossa olen ko. henkilön kanssa. Sinulla tulisi näkyä seuraavanlainen, jos henkilö kuuluu lähiverkostoosi.

Jos haluat pyytää häneltä suositusta, voit valita valikosta kohdan ”Request a Recommendation”. Jos haluat kirjoittaa hänelle suosituksen, valitse kohta ”Recommend”.

Sen jälkeen sivulle aukeaa uusi sivu, jossa kaivataan lisätietoja. Siitä tulisi kertoa ne asiat, joilla suosittelu saadaan yksilöityä.

Relationship-kohdasta valitaan se, millainen oli työskentelynne tyyli: olitko henkilön esimies (managed), olitko hänen alainen (reported), olitko vanhempi vai nuorempi (senior) työntekijä/opiskelija yrityksessä/oppilaitoksessa häneen verrattaessa, teittekö töitä (worked) samassa ryhmässä (group), eri ryhmässä vai eri työpaikoissa (companies), oliko henkilö asiakkaasi (client) vai olitko sinä henkilön asiakas, opetitko (taught) henkilöä, mentoroitko henkilöä vai opiskelitteko yhdessä.

Position-kohdasta pitää valita sitten pesti, mitä henkilö teki silloin. Vuosiluvuthan voi aina tarkistaa uudelleen profiilista avaamalla profiili uuteen välilehteen.

Kun nämä valinnat on tehty, sitten painetaan kohtaa Next eli seuraava. Se hyppäyttää sinut uuteen kohtaan, minne voit konkreettisesti kirjoittaa suosituksen. Käytä antamaani mallia tai ainakin vastaa esittämiini kysymyksiin tekstissäsi. Saat huomattavasti arvokkaammin ja mieleenpainuvammin tehtyä suosituksesi. Ei vain tekstiä ”hyvä jätkä”.

 

Henna Eklund | Sisällöntuottaja ja viestinnän ammattilainen (Oulu, Finland)