UKK – Usein kokeillaan kysymättä

UKK – Usein kokeillaan kysymättä

Kuinka usein olet saapunut sivulle, missä mainostetaan, että on blogi, mutta huomaat, että blogia on päivitetty viimeksi viime vuoden puolella? Kuinka monella yrityksellä on tällä hetkellä ns. ”blogi”, mutta sillä ei ole päivittäjää tai yksinkertaisesti yrityksellä ei ole blogattavaa asiaa sittenkään? Tuliko blogi-välilehti sivuillesi verkkosivupohjan mukana ja et ole tehnyt asialle mitään?

 

Aika tuttuja tilanteita, eikö? Et ole ensimmäinen, joka on tehnyt noin ja tuskin viimeinenkään. Onneksi on olemassa vaihtoehtoja, miten tuollaisen sivuston saa helposti hyötykäyttöön, vaikka Sinulla ei olisikaan ns. palkattua bloggaajaa, vloggaajaa tai somettajaa. Blogi kuuluu tiettyihin paikkoihin, tiettyihin tilanteisiin, mutta ei välttämättä ihan jokaisen yrityksen sivuille.

Miksi blogi kannattaa olla sivuillasi?

Jos sisällöntuottajana saisin valita, sanoisin aina, että blogi kannattaa olla olemassa. Se on mahdottoman helppo tapa tuoda esille yrityksen elämää palvelutiskin takaa. Blogin avulla voi avata asiakkaille yrityksen ideologiaa ja syitä, miksi tätä työtä tehdään ja miksi tämä ala on valittu omaksi. Näillä asioilla kiinnitetään asiakkaiden huomio ja tullaan ns. iholle. Näiden tarinoiden kautta jäädään mieleen ja annetaan lukijalle jotain arvokasta.

Blogin avulla rakennetaan myös brändiä. Blogi on hyvä tapa pönkittää itsetuntoa, tuoda esille omat taitonsa ja tietonsa alastaan. Näin kasvaa ns. asiantuntijarooli ja osaajakuva. Kun pääsee vaikuttaja-asemaan omalla alallaan, on saavuttanut jotain todella arvokasta.

Blogi toimii taas mahtavana välineenä inbound-markkinoinnissa. Kun blogi saa jalansijaa aktiivisten lukijoiden kautta, tunnettuus kasvaa. Ihmiset alkavat jakamaan postauksiasi: ”Ehditkö lukea Hennaksin uusimman kirjoituksen? Siinä oli upea huomio otsikoinneista. Tässä linkki: https://www.hennaksi.fi/2018/kysymys-otsikossa/.” Tällaiset muuttuvat nopeasti lukijoista asiakkaiksi, koska jos Janne luotti Hennaksiin, minäkin voin. Varsinkin luettuani tuon Arin kommentin, huomasin, että voisin kaivata samaa.

Vaikka blogia käytetään usein oman toiminnan promoamiseen, blogi on uskomattoman hyvä tapa kehittää omia taitoja mm. kirjoittamisessa, suunnittelussa ja aikataulutuksessa. Miksi näin?

Kirjoittamalla harjoittelet kerrontaa huomaamattasi. Ainahan on sanottu, että harjoitus tekee mestarin, joten sama homma se on tässäkin lajissa. Kun kirjoitat, ymmärrät pian, miten asia kannattaa kertoa ja rakentaa, jotta se olisi toimiva markkinointitarkoituksessa, vuosiraportissa tai esim. hissipuheessa eli pitchingissä. Pian sinulla on huomaamattasi valmiina kilpapuhe seuraavaan Polar Bear Pitching -kisaan.

Blogi on tärkeä väline varsinkin projekteissa, koska päiväkirjan avulla jokainen projektin jäsen on selvillä siitä, missä mennään ja mitä viimeksi on tapahtunut. Kun asiat on kirjoitettu ylös, sinun ei tarvitse toimia vain muistin varassa. Todo-lista rakentuu ihan huomaamatta.

Blogin avulla voi loppujen lopuksi tehdä mitä vain. Blogin voi julkaista kokonaisena omilla sivuillasi ja sen osia voi käyttää vaikka viikon ajan sosiaalisen median viesteissäsi. Blogi on siis monikäyttöinen työkalu ja sen puolesta ei turhaan puhuta.

 

Miksi blogia ei kannata olla sivuillasi?

Olen aktiivinen agilityharrastaja. Jos en juokse oman koirani kanssa radalla, ohjaan toisia siinä täällä Oulussa kerran viikossa. Siellä korostan aina kahden puolen taktiikkaa. Jos osaat tehdä esteen koiran kanssa oikealta puolelta, on sen onnistuttava myös vasemmalta puolelta. Agilitykisoissa ei tuomari kysele, osaatko suorittaa esteen koirasi kanssa vasemmalta puolelta. Kuten oikeassakin elämässä, esteet tulevat eteen kyselemättä. Siksi asioita tulee ajatella aina molemmilta kanteilta. Jos puhumme paljon työkalun puolesta, pitää meidän osata sanoa myös, milloin se ei kannata. Miksi siis blogia ei kannata olla yrityksesi sivuilla?

Mielestäni jokaisen sisällön tulee palvella tarkoitusta. Kun rakennat yrityksellesi viestintäsuunnitelmaa, tulee siinä pohtia jokaisen viestintävälineen merkitystä yrityksesi kannalta, esim. miksi yrityksesi tarvitsee ko. välineen ja mitä siellä yrityksesi aikoo julkaista? Mihin tarkoitukseen aiot käyttää tätä julkaisuvälinettä?

Blogi on siitä ilkeä väline, että se kertoo päiväkirjamaisesti tapahtumat. Siellä on aina se päivämäärä, milloin julkaisu on tehty. Lisäksi päivämääristä näkee helposti, mikä on aikaväli ja aktiivisuus. Jos yrityksessäsi ei ole valmista viestintäsuunnitelmaa ja julkaisuaikataulua, blogi kannattaa jättää tekemättä. Silloin blogi kannattaa korvata jollakin toisella tavalla.

Blogilla tulee olla tekijänsä eli kirjoitustaitoinen ammattilainen, joka osaa ottaa huomioon ympäröivän maailman tarpeet, ja ymmärtää, miten yrityksesi tuotteet saadaan sopimaan asiakkaan käteen ns. vastaamaan tarpeeseen. Löytyykö yrityksestäsi sellainen, onko yksityisyrittäjä itse sellainen tai onko pk-yrityksessä palkattu henkilö tekemään tätä työtä?

 

Mitä vaihtoehtoja blogille on?

Blogin kautta yleensä tuodaan esille yrityksen elämää ja avataan tuotteiden tarkoitusta. Voisi siis sanoa, että blogia käytetään ns. digitaalisena estraadina ja puhujapönttönä. Miten blogin pakottamasta ns. päiväkirjamaisesta toiminnasta pääsee eroon?

Blogi voi olla UKK-palsta eli usein kysyttyjen kysymysten paikka. Blogi-otsikon voi korvata sanalla UKK ja ohjata asiakkaan suoraan niiden julkaisujen pariin. Sieltä asiakas löytää vastauksen tarpeeseensa. Päivitykset voi rakentaa palvelemaan niitä tarkoituksia.

Blogi voi olla digitaalinen portfolio tuotteistasi ja palveluistasi. Blogi-otsikon voi korvata sanalla portfolio. Vaikka hinnastosta löytyy lyhyt peruskuvaus ja hintatiedot tuotteellesi, portfoliosta voi löytyä hieman enemmän tietoa tuotteesta esim. ajatuksella, miksi valitsimme tämän tuoteperheen, mitkä olivat syyt ja mihin ongelmaan etsimme ratkaisua, kun löysimme tämän tuotteen. Postauksiin voi lisätä videoita ja lisäkuvamateriaalia. Unohdetaan markkinointipuhe ja aukaistaan tuotetta henkilökohtaisemmalla tasolla.

Blogi voi olla asiakastarinakansio. Blogi-otsikon voi korvata sanalla asiakaskokemukset tai asiakastarinat. Sinne voit koota julkaisuja tai videoita asiakkaittesi kokemuksista ja ajatuksista. Samalla voit värittää julkaisuja esimerkiksi työntekijöittesi kommenteilla ihan kuvina tai videoina.

Kaikki on mahdollista ja vaihtoehtoja on valtavasti.

Usein kokeillaan kysymättä eli UKK-lyhenne muuttuu toisenlaiseksi. Onneksi on meitä viestinnän asiantuntijoita. Jos haluat, että tulen luovaksi avuksesi ja viestinnän organisaattoriksi, otahan yhteyttä. Autan mielelläni rakentamaan yrityksellesi viestintäsuunnitelman ja rakentamaan julkaisuja, joilla yrityksesi profiilia ja näkyvyyttä saadaan paremmaksi.

Henna Eklund | Sisällöntuottaja ja viestinnän ammattilainen (Oulu, Finland)

Esimerkki, miksi Hennaksi kaikki kuulostaa mielenkiintoisemmalta

Rakastan sitouttavan sisällön luontia. Siksi olenkin tehnyt pari kampanjaa muutamille asiakkailleni tässä. Haluan nyt esitellä erään tekeleeni. Kokeilin SuperLED-yrityksen kanssa tuoteperheiden esittelyä ja päätimme asuntomessujen innoittamana esitellä eri huoneiden valaistuksia. Mikä on ongelma yleensä huoneen valaistuksessa tai mihin ongelmiin yleensä törmätään ja miten SuperLEDin tuotteiden kautta on mahdollista saada ratkaisu. Tarkoituksena on kertoa hieman enemmän kuin perinteinen: ”Osta meiltä led-valo, se on hyvä valo.”

Pääasia oli tunnustella, miten asiakaskunta innostuisi tällaisesta. Tässä esimerkki ja käykäähän kurkkaamassa ne heidän Facebook-sivuiltaan.

Some-kampanja Superled.fi-yritykselle.