Minimalismin henkeen sisällöntuottamista | Hennaksi

Henna Eklund | Hennaksi kaikki kuulostaa mielenkiintoisemmalta

Minimalismin henkeen sisällöntuottamista | Hennaksi

Yhä useammin törmään verkkosivuilla tai uutisissa uutisointiin siitä, kuinka meidän pitäisi pyrkiä pois tuhlaavasta kulttuurista ja kohti minimalismia. Esimerkiksi Helsingin Sanomien juttu Tiina Malisesta oli varsin pysäyttävä. Olen aina ihaillut tätä suuntausta. Kuulin siitä 2010 ja sen jälkeen olen pyrkinyt valinnoissani aina tuohon. Siitä tulinkin omaan aiheeseeni eli minimalismiin myös sisällöntuotannossa ja viestinnässä. Onko se mahdollista?

Tiedätkö, mitä minimalismi tarkoittaa? Ymmärrätkö, mikä on siellä taustalla? Oma kokemukseni on tai oma näkemykseni on siitä aina ollut se, että kaiken turhan ja käyttämättömän voi antaa eteenpäin tai poistaa elämästään tuottamaan iloa jollekin toiselle. Kysyn aina jokaisen tavaran tai hankinnan kohdalla itseltäni nämä kysymykset: A) Ratkaiseeko tämä jonkin ongelman? B) Tuottaako tämä iloa? C) Mitä olen valmis antamaan pois, jos hankin tämän? Näillä olen päässyt pitkälle.

Miten minimalismin periaattein voi rakentaa sisältöä?

Miten tämä pitää huomioida, kun rakentaa sisältöä? Pitääkö kaiken olla uutta? En usko ajatukseen, uusi on aina ratkaisu. Tätä mieltä on myös moni muukin sisällöntuotannon kanssa työskentelevä. Vanhaa sisältöä voi aina rikastaa uudella tiedolla, elvyttää hakusanoilla sekä muuten oikoluvulla tehdä sisällöistä selkeämpiä. Analytiikan avulla voit helposti nähdä, mitkä sisällöt ovat heikompia tai saavat vähemmän katsojia sekä mitkä sisällöt vetävät lukijoita sekä mitä sisältöjä on linkattu eteenpäin tai jaettu. Kommentoiduimmat sisällöt ovat arvokkaimpia. Niissä näkyy vuorovaikutus, asiakasrajapinta.

Yleistä on, että esimerkiksi 10 suosituinta julkaisua voivat tuoda sivuillesi 20 % kaikesta liikenteestä. Ajattele sitä suhdetta 100, 500 tai jopa 1000 julkaisun määrissä. Vanhan ehostus kannattaa. Aina ei tarvitse julkaista uusia kirjoituksia, aina ei tarvitse rakentaa uudempaa ja uudempaa ilmettä verkkosivuille, koska vanhan suomalaisen sananlaskun mukaan: ”Vanhassa vara parempi.”

Tasapaino vanhan ja uuden sisällön kesken

Vaikka sanon, että vanhassa vara parempi, se ei tarkoita, että uuden sisällön tuottaminen tulisi lopettaa kokonaan. Ei. Tämä tarkoittaa sitä, että rakenna uusia tekstejä, mutta ehosta samassa suhteessa vanhoja. Kirjoita uusi teksti, ja käytä sama aika myös vanhojen ehostamiseen. Esim. 1 uuden tekstin kirjoittaminen vei 1/2 tuntia, joten myös ehosta vanhoja tekstejä 1/2 tuntia. Todennäköisesti ehdit ehostaa samassa ajassa 5 tekstiä?

Käytä apuna esim. Google Search Console. Compare-toiminnolla voit helposti erotella, mitkä sisällöt ovat ennen kiinnostaneet, mutta eivät enää niin paljon. Voit vertailla sivujen liikennettä esim. vuoden takaiseen tai viimeisen kuukauden aikaiseen, klikkausmääriä sekä kävijätietoja. Lisäksi näet myös sijoitustiedot hakutuloksissa.

Jos haluat ehostaa vanhoja tekstejä, hedelmällisin tapa on keskittyä sivuihin, jotka a) saivat ennen liikennettä paljon, mutta nyt vähemmän ja b) ovat CRT-arvoltaan pienemmät kuin niiden Impression-arvo. Laadi näistä sivuista lista ja aloita niiden ehostaminen näillä kysymyksillä:

  1. Asiasana eli päätermi tekstissä: Sisältääkö artikkelin otsikko asiasanan ja sitä kautta esiintyykö asiasana sisällössä? Täsmennä otsikko niin, että se kertoo sisällöstä ja sisältää asiasanan. Lisää perustekstiin asiasanaa.
  2. Ajankohtaista: Päivitä kuvat, päivitä kysymykset ja päivitä yleisesti kaikki niin, että artikkeli näyttää ajattomalta. Voit lisätä sinne esim. kuvia tai poistaa niitä, voit lisätä videon tai kuvagallerian.
  3. Vertaa: Tutustu 3 eri kilpailijasi sivustoihin. Tutustu heidän kirjoituksiin aiheesta. Tee omasta tekstistäsi parempi ja erottuvampi.
  4. SEOta: Lisää otsikkoon ja 1. kappaleeseen sanoja: ”paras”, ”hienoin”, ”kehittynein”, ”ajankohtaisin”, ”miten”, ”miksi”, ”ilmainen” jne. Voit lisätä listoja, käyttää noita termejä tai omia parempia muualta. Pohdi, miten lukijasi voisi hakea apua.
  5. Kerro maailmalle: Kerro, että olet päivittänyt tekstiä. Jaa se yleisissä kanavissasi. Tuo esiin, että olet kehittynyt tai olet perehtynyt asiaan ja huomannut asiavirheet tai olet huomannut, että jokin muukin asia toimii.

Vanha sisältö ei koskaan ole vanhaa, vaan se on päivittämisen arvoista, mainostamisen arvoista. Miksi Facebookissa muuten katselisimme muistojamme?

Henna Eklund | Sisällöntuottaja ja viestinnän ammattilainen (Oulu, Finland)
Hennaksi tuottaa luovaa ja osuvaa sisältöä jokaisen tarpeisiin. Ala kuin ala, ei ole ongelma. Hennaksi maailma kuulostaa vain hurjan paljon mielenkiintoisemmalta.