Yrityksen Facebook-sivu kuntoon näillä vinkeillä | Hennaksi

Yrityksen Facebook-sivu kuntoon näillä vinkeillä | Hennaksi

Olen kesälomalla käynyt lävitse ja kurkkinut eri alojen yritysten Facebook-sivuja. Olen huomannut yhden todella mielenkiintoisen seikan: Miksi niitä ei personoida? Miksi niitä ei laiteta yrityksen näköiseksi? Joistakin puuttuu jopa kansikuva, joistakin profiili tai muuten tiedot yrittäjästä itsestään. Päätin koostaa tänne muutaman vinkin, joilla yrityksen Facebook-sivut saadaan helposti ”hakukoneystävällisiksi”.

VINKKI 1: Tietoja-sivuston Yleinen-kohdasta sivustolle luokka, nimi ja yksilöity käyttäjänimi

Samoin kuin Linkedinissä, myös Facebookissa jää usein yksilöimättä sivu. Nimi ei ole kuin yrityksen nimi, luokka on jätetty pois ja käyttäjänimeä ei yksilöidä. Jos noita tietoja ei ole rakennettu oikein, et myöskään pääse helposti merkkaamaan sivustoasi minnekään yksinkertaisella @-ilmaisulla tai jakamaan sitä kavereille helposti: fb.me/madebyhennaksi.

Mene joko Tietoja-sivullesi (About) tai suoraan profiilikuvan alta oikeaan paikkaan – eli www.facebook.com/pg/yrityksennimi/about/. Esim. https://www.facebook.com/pg/madebyhennaksi/about/. Käy jokainen Yleinen-kohdassa olevat kohta läpi.

Varmista luokka. Facebook ehdottaa niitä ja pääset helposti valitsemaan. Kannattaa laittaa sinne ainakin kolme luokkaa. Facebook näyttää vain yleensä yhden tai kahden, mutta kolmas yksilöi vielä entisestään.

Toiseksi muokkaa nimitiedot jotenkin toisin kuin vain, että yrityksen nimi on ns. näkyvä asia. Joissakin yrityksissä siihen kannattaa lisätä myös slogan, jota yrityksessä käytetään. Minä lisäsin siihen vielä omat ns. ammattinimikkeeni eli sisällöntuottaja ja copywriter.

Kolmanneksi luo omalle Facebook-sivullesi yksilöllinen käyttäjänimi. Näin kukaan muu ei pääse olemaan yrityksesi niminen. Tämä helpottaa huomattavasti toimia, merkkausta ja et ole enää ”numerobrändätty”.

VINKKI 2: Info-sivuston muut tiedot Facebookissa kuntoon

Tämähän on sanomattakin selvää. Nämä onneksi ovat olleet aina jokaisella aika hyvin kunnossa. Siellä huomiota kiinnittäisin nimenomaan seuraaviin: yhteystietoihin ja siihen, että nimenomaan kaikki sosiaalisen median viestimet ovat siellä esillä. Sijainti on myös tärkeää sekä aukioloajat, jos kivijalkakauppa on kyseessä. Sinne voi lisätä mielenkiintoisiakin tietoja, joten kannattaa tutustua.

Jos sinulla on yritystarina kunnossa verkkosivuillasi tai muualla, kannattaa myös se kopioida myös Facebook-sivun oikeaan kohtaan sopivalla kuvalla. Muista lisätä yhteystiedot tarinan alle.

VINKKI 3: Valokuvat Facebookissa oikeille paikoilleen

Nämä ovat myös tärkeitä. Kannattaa valita profiilikuvaksi joko oma kuva, video tai sitten logo. Yleensä meitä mietityttää juuri niiden oikeat koot. Tarina – Facebook Story – on ihana lisä nykyään, jonne kannattaa rakentaa julkaisu yleensä esim. Canvalla.

Tässä nopea info asiasta:

Kuvakoot Facebookin postauksille. Miten Hennaksi on tehnyt ne?

VINKKI 4: CTA-painikkeen kautta yhteydenotto helpoksi

Jokaisella Facebook-sivulla on mahdollisuus yksilöidä painike ylärivillä kansikuvan alla. Yleensä se on yhteydenottoa varten eli voi soittaa, lähettää viestin, osallistua tai ilmoittautua sähköpostilistalle tai lähettää sähköpostia. Jokaisella on mahdollisuus yksilöidä se, joten se kannattaa tehdä.

Muokkaa omasi ja lisää sinne tarvittavat tiedot. Minulla valintana on lähettää viesti, mutta sinä voit rakentaa sen haluamallasi tavalla.

VINKKI 5: Valikossa vain olennaiset välilehdet

Joskus sivuvalikon otsikoissa on liikaa tavaraa. Kannattaa käydä ne lävitse ja yksilöidä sivusto eli poista vain raakasti ne otsikot, joita et halua sivuilla käyville ihmisille näytellä eli sivuilla ei ole mitään sisältöä. Voit muokata ja yksilöidä sivun asetuksistasi (oikealla ylhäällä Ohje-kohdan vieressä).

Voit muokata sivuston mallia ja välilehtiä kohdassa ”Mallit ja välilehdet”. Voit valita sopivan Facebook-sivumallin tai vain muokata välilehtiä eli mitä sivuja haluat näyttää. Jokaisen välilehden vieressä on ”Asetukset”-näppäin, jota painamalla voit muokata välilehden näkyvyyttä. Alaosasta pääset lisäämään välilehtiä kohdasta ”lisää välilehti”.

VINKKI 6: Peruspalvelut esiin

Jokaisella yrityksen Facebook-sivulla kannattaa esitellä peruspalvelut. Mene sivullasi kohtaan: https://www.facebook.com/pg/yrityksen-nimi/services. Täällä pääset rakentamaan peruspalveluista kuvaukset. Näiden tietojen kautta asiakas helposti saa selville, mitä voi ostaa. Kun yhteystiedot on tuotu selkeästi esille, asiakkaan on helppo ottaa yhteyttä Sinuun asian tiimoilta oikeilla termeillä. Jos haluat kertoa hintoja, sekin onnistuu. Hintaa ei kuitenkaan ole pakko ilmoittaa. (Anteeksi Jari P.!)

Jos myyt konkreettisia tuotteita, voit rakentaa myös Facebookiin myyntipalstan. Kannattaa tutustua tähän toimintoon.

EXTRA-VINKIT: Sivunäkyvyys ja vierailijan huomiointi

Pikapainikkeen avulla pääset rakentamaan monia asioita ja kokeilemaan.

Sivunäkyvyyttä pääset lisäämään vaivattomasti eräällä mukavalla ominaisuudella. Kurkkaa alla kuvaa ja huomaa kohta ”Tykkää omana sivunasi.” Mene nyt jonkin kanssayrittäjän sivulle, paina samasta kolmen pisteen (. . .) -kohdasta ja valitse se kohta. Nyt sinun ei aina tarvitse tykätä sivustoista henkilökohtaisesti, vaan voit rakentaa verkostoa sivustollesi.

Vierailijan silmin -toiminto samassa kohdassa. Sillä tavalla voit optimoida helposti, mitä kävijä näkee, kun hän saapuu sivullesi. Ovatko palvelut esillä?

Kiitos. Oli jälleen hauskaa, eikö? Haluatko lisää apua? Ota yhteyttä!

Tags: