Helpot tavat kampanjoida sosiaalisessa mediassa 1/3 | HENNAKSI

Päätin kirjoittaa blogipostaussarjan siitä, mitkä ovat helpot tavat kampanjoida sosiaalisessa mediassa. Olen yrittäjyyteni ajan seurannut ja tutkinut sosiaalisen median julkaisujen monia muotoja sekä tutustunut varsin monipuolisesti somerinkien, erilaisten somearvontojen tuottamaan ”mielenkiintoiseen sisältöön”. Mitkä ovat näiden julkaisutyyppien hyödyt ja haitat? Vaikka ne ovat helppoja ja ilmaisia tapoja saada postaukselle tykkäyksiä, ovatko ne kuitenkaan pitkällä tähtäimellä toimivia?

Kun rakennan erilaisia sisältöjä, noudatan sisällöissä seuraavaa rakennetta. Kampanjoiden sisältöjen tulisi seurata vähintäänkin AIDA-kaavan vaiheita. Kun sisältöä tuotetaan, yritetään sillä saada aina asiakas huomaamaan yritys ja sen tarjoamat palvelut (A), mielenkiintoisesti (I), sisältö tarjoaa jonkin syyn asiakkaalle tutustua tarkemmin yritykseen – ratkaisun ongelmaan, kiinnostavan kirjoituksen tai ajatuksen tai kokeiltavan reseptin (D), jotta asiakas napsauttaa julkaisussa olevaa linkkiä saadakseen lisätietoa aiheesta (A). Asiakkaalla oli siis tarve, johon tämä päivitys vastasi ja hän lopulta sai sen, minkä halusi – helposti ja vaivattomasti. Tämä on haave, toive ja kaiken sisällöntuottamisen tarkoitus – se on markkinointia.

Mitkä ovat helpot tavat kampanjoida 1/3: Arvonnat sosiaalisessa mediassa

Esittelen seuraavaksi tavallisten Facebook- sekä Instagram-arvontojen hyödyt ja haitat. Nämä ovat erilaisten arvontojen luvattu maa. Kun menet sinne, et voi olla törmäämättä johonkin kampanjaan. Minä ainakin törmään niihin viikottain ja varsinkin suurimpien ostobuumien alla sekä Facebookissa että Instagramissa niitä on runsaasti. Ne ovat nopea, halpa ja helppo tapa lisätä näkyvyyttä, mutta hieman haparoiden – ne toimivat kuin haulikko tarkkuusammunnassa. Siitä syystä somearvonnat ovat mielenkiintoinen laji, ja minä pyrin pysymään niistä aina kaukana. Jos on pakko rakentaa asiakkaalle sellainen, teen sen mielelläni, koska vähäisenä määränä, ne ovat varsin toimivia.

HYÖTY: Somearvonnat ovat tehokkaimpia TAPOJA KAMPANJOIDA silloin, kun halutaan saada yritykselle nopeasti näkyvyyttä ja sitouttaa edes hetkiseksi kohdeyleisö yrityksen toimintaan. Ne ovat suosittuja, koska ne ovat halpoja ja nopeita tapoja levittää näkyvyyttä yli tavallisten kohderyhmäkartoitusten.

Kampanjoiden luomisessa tulee kuitenkin olla tarkka ja tutustua etukäteen sääntöihin, joita sosiaalisen median arvonnoissa tulee noudattaa. Arvontaan osallistumisen perusteena ei saa olla se, että lukija 1) jakaa sisällön – omalle tai kaverin aikajanalle, 2) pakottaa vaihtamaan profiilin tietoja – kuvaa, esittelytekstiä tms. tai 3) pakottaa merkitsemään kaverin julkaisuun, esim. tägää-käskyllä. Tällaiset ovat kiellettyjä tapoja kampanjoida sosiaalisessa mediassa tehdyissä arvonnoissa.

Paras neuvo kampanjoiden tekoon onkin: Suunnittele arvontasi sisältö hyvin ja tuloksia syntyy. Hyvä sisällöntuottaja saa esimerkiksi kysymyksien avulla kohdeyleisön tekemään nämä toimet ilman käskyjä tai pakotteita. Mielestäni kaikissa somearvonnoissa tulee muistaa avoimuus ja selkeys. Kun toimintatavat ovat selkeät jokaiselle, arvonnasta jää positiivinen mieli kaikille osallistuneille, voittajan lisäksi. Jos voit rakentaa kilpailun esimerkiksi laskeutumissivustolle (landing page), kannattaa tämä mahdollisuus hyödyntää. Näin voit keskittyä julkaisussa vain kampanjasta kerrontaan etkä ehtojen luetteluun.

Muista siis:
  • Merkitse postauksen merkitys selkeästi eli OTSIKOI se, vaikka se tuntuisi tyhmältä. Lisää aiheeseen liittyvät emojit sen seuraksi.
  • Kerro seuraavaksi arvonnan tarkoitus: miksi arvonta järjestetään, mitä on palkintona, mikä on osallistumisaika, miten lukija osallistuu siihen ja mitkä ovat ehdot voittamiselle. Esim. Voit osallistua arvontaan, jos tykkäät julkaisusta ja kommentoit sitä, tykkää sivustosta, valitse vaihtoehdoista haluamasi tuote, jonka haluaisit voitoksi, äänestämään vuoden parasta tuotetta, lähettämään jonkin tekstipätkän, nimiehdotuksen tai muun yksityisviestinä.
  • Lopuksi viittaa selkeästi, että julkaisu noudattaa voimassaolevia sääntöjä, ja että ”Facebook ei sponsoroi, suosittele tai hallinnoi tätä kilpailua millään tavalla, eikä kilpailu liity mitenkään Facebookiin. Facebook ei ole myöskään mitenkään vastuussa kilpailusta.” Sen voi ilmaista lyhyemminkin.

Tärkeintä tällaisessa arvonnassa on saada aikaan vuorovaikutusta sekä kommentointia. Jopa herättää keskustelua aiheesta, tuotteesta sekä sen ominaisuuksista. Eikö?

HAITTA: Jokainen yritys haluaa liikevaihtoa, eikö? Jokainen yritys toivoo liiketoiminnalle kannattavuutta. Miten somearvonta vastaa tällaiseen? Jäävätkö arvontaan osallistuneet odottamaan ilmaista palkintoa? He eivät halua käydä ostoksilla, koska saattavat saada lahjakortin. Lisääkö tällainen arvonta siis kauppaa laisinkaan? Toisaalta, jos palkinnoksi voi saada ilmaiseksi sen tuotteen, mikä kampanjassa on tarjolla, kannustaako se ostamaan tuotteita?

Eräs yritys osti markkinointikampanjan ulkopuoliselta yritykseltä. Tarkoituksena oli saada näkyvyys kasvuun ja lisää kävijöitä verkkokauppaan. Lisäksi he halusivat kerätä uutiskirjeisiin sähköpostiosoitteita. He järjestivät koko syksyn kestävän arvonnan sivulleen. Arvonta keräsi todella paljon näkyvyyttä, mutta mikä oli sen lopullinen merkitys? Saivatko he kauppaa oikeasti? Katsoin tämän kampanjan kävijämääriä lähemmin sekä prosenttimääriä siitä, miten ne ovat sitouttaneet kohdeyleisöä.

  • MARKKINOINTIKAMPANJA: Kattavuus 18 592, joista yksittäisiä katsojia 2738 eli 14,8 %. Julkaisuun sitoutuneita oli 29 eli alle 1 %.
  • TAVALLINEN JULKAISU ILMAN MAINOSTA: Kattavuus ka n. 2000. Sitoutuneita käyttäjiä oli n. ka 40 eli sitoutuneisuus 2 – 3 %.

Vaikka määrällisesti kattavuus oli suurempi maksetulla julkaisulla, sitoutuneisuus julkaisuun oli heikompaa. Jotta tällainen kampanja onnistuisi, kannattaa se suunnitella tarkasti ja kampanjan kesto määritellä tarkkaan. Lisäksi kampanjalle tulisi määritellä omat portaansa eli pidemmän aikavälin kampanjassa tulisi olla useampi vaihe. Sellaisessa ei tulisi kierrättää samaa julkaisua uudelleen ja uudelleen.

JATKUU … HELPOT TAVAT KAMPANJOIDA SOSIAALISESSA MEDIASSA 2/3 | HENNAKSI

Henna Eklund | Sisällöntuottaja ja viestinnän ammattilainen (Oulu, Finland)
Hennaksi tuottaa luovaa ja osuvaa sisältöä jokaisen tarpeisiin. Ala kuin ala, ei ole ongelma. Hennaksi maailma kuulostaa vain hurjan paljon mielenkiintoisemmalta.