3 näkökulmaa työnhakuun | Hennaksi

3 näkökulmaa työnhakuun | Hennaksi

Kun teet työnhakua, eteen saattaa tulla SE ilmoitus, joka saa sinut henkäisemään: ”Wau! Tuossa on juuri sellainen ilmoitus, minne haluaisin lähettää hakemuksen.” Paneudut hetken ilmoitukseen, esiin nousee muutama oudompi sana. Googlaat sanat, pohdit samalla, miten voisin osaamisellasi ja työkokemuksellasi täyttää hakemuksessa esiin nostetut ominaisuudet ja taidot. Aloitat hakemuksen kirjoittamisen, ja jokin tökkii. Rekrytointiviestintä kaipaa suunnitelman. Onko sinulla jo sellainen? Haluatko 3 näkökulmaa työnhakuun?

 

Kaikkia sisältöjä tulisi tarkastella aina eri näkökulmista – ainakin lähettäjän ja vastaanottajan. Työnhaussa myös työpaikan eli kuinka uusi ihminen sopii yhteen nykyisten työntekijöiden kanssa.  

 

Jokainen meistä on kirjoittanut edes jonkinmoisen työhakemuksen joskus elämässään, eikö? Suurin osa meistä on kirjoittanut ainakin yhden sellaisen koulun penkillä keksittyyn työpaikkaan. Osa meistä on kirjoittanut niitä useamman elämänsä aikana. Muistat ehkä joitakin niitä asioita, mitä pitikään huomioida tai mitkä asiat piti vähintään esitellä? Mikä ero olikaan ansioluettelolla ja CV:llä? Miten CV:stä saatiin keskusteleva, informatiivinen, houkutteleva?

 

Rekrytointiviestintä kaipaa suunnitelman, ja sitä suunnitelmaa tehdessä on hyvä käyttää ammattilaisen apua. Siitä syystä kasasin portfoliooni työnhaussa avuksi käytettäviä ohjeistuksia. Kannattaa käydä kurkkaamassa ne sieltä. Se on vähintä, mitä opettajana voin antaa. Sisällöt ovatkin sitten eri asia – ne sinun pitää täyttää omilla tiedoillasi.  

 

Videoiden kautta persoona toisella tavalla esille työnhakuun

Ihana on ollut huomata, kuinka nykyään videotakin osataan käyttää osana työnhakuprosessia. Olet varmasti lukenut juttuja, joissa video on avannut aivan uudenlaisia ovia. Toisaalta videot ovat myös vaikeita, jos niitä ei osaa tehdä eikä hallitse välttämättä tekniikkaa. Itsekriittisyys voi vielä halun tehdä mitään. Kukaan meistä ei ole seppä syntyessään, vaan harjoitus tekee mestarin. Tästä syystä videoillakin tulisi olla oma suunnitelmansa sisällöistä. Sisällöt ovat tärkeitä, jokainen meistä tekee omanlaisensa. On kuitenkin hyvä, että niillä on se punainen lanka, joka ohjaa tekijää ja kokijaa läpi prosessin hukuttamatta ideaa. Miten myyt niiden avulla itsesi töihin? Mitkä ovat vahvuutesi, joita haluat tuoda esiin? Mitkä asiat avaavat persoonaasi? Työnantaja hakee toimivaa kokonaisuutta, miten siis saat itsestäsi tuotua ne mainosmaisesti esiin ”Eikä tässä vielä kaikki!” -ajatuksella. Portfoliostani löydät ohjeistuksen myös työnhakuvideon sisältöhahmotelmaan.

 

Suositukset osana työnhakua

Viimeisen vuoden aikana olen avustanut muutamia yksityisiä henkilöitä heidän työnhakunsa kanssa. Olen ollut tukena, kun hakulomakkeita on rakenneltu. Työnhaussa oleelliseen osaan nousee myös LinkedIn. Onhan sinun tietosi ajantasaiset siellä? Tiesithän, että LinkedIn ei ole vain sähköinen ansioluettelo, vaan aivan muuta. LinkedIn on avannut uusia mahdollisuuksia esitellä osaamista ja tuoda esiin taitoja sekä verkostoja. Se on myös yrityksille hyvä kanava verkostoitua ja tuoda esiin työyhteisöä. Jos työntekijä on tyytyväinen, kantaa sekin eteenpäin.

Kirjoitin aiemmin hyvän blogi-päivityksen siitä, miten toiselle voi antaa suosituksen LinkedInissä. Mielestäni se on olennaista jo tässä maailmassa – miten voidaan kehua toista ja suositella toisen kykyjä. Joko sinulle on suositus? Haluaisitko kirjoittaa sellaisen hyvälle työntekijälle? Lähes joka paikassa kysytään aina suosituksia, ja jos edellinen työnantaja on pitänyt paljon työntekijästään ja ei ole jostain syystä onnistunut pitämään häntä talossaan, suosituksen antaminen positiivisessa mielessä on vähintä, mitä voit tehdä hänen hyväkseen. Kurkkaa ohjeet päivityksestäni.

 

Työnhaku yrityksen näkökulmasta

Työnhakua tapahtuu kaiken aikaa. Kun töistä kuuluttaa, pitää huomioida muutamia asioita. Missä haluat ilmoittaa avoinna olevasta työpaikasta? Riittääkö, että kuulutat siitä esim. yrityksesi verkkosivuilla vai pitäisikö hakemus luoda jonnekin muualle, esim. TE-toimiston sivuille tai verkkopalveluihin, kuten Duunitori tai Monster. Tiesitkö, että työnhaun voi toteuttaa myös rekrytointifirma ja henkilöstövuokrausfirma, kuten Adecco tai RTK

Seuraavaksi tulisi miettiä, mitä työnhakuilmoituksessa tulisi sanoa. Tietysti tulisi esitellä oma yritys jollakin tavalla, mutta riittääkö vain linkki? Miten tarjoamasi työpaikka eroaa muiden joukosta? Haluatko sittenkään erottua? Mitkä olisivat olennaisimmat asiat työpaikassa, jotka saisivat työnhakijat innostumaan yrityksestäsi ja avoinna olevasta työpaikasta? Työnhakuilmoituksen ei tarvitse sisältää koko yrityksesi kehityshistoriaa, vaan sen tulisi avata ovi, josta kiinnostunut hakija voi astua sisään sekä tutustua lisää yrityksen tarpeisiin ja ilmapiiriin.  

 

Kasasin portfoliooni apuja työnhakuun ja rekrytointiin liittyen. Käy ottamassa ne omaksesi. 

Henna Eklund | Sisällöntuottaja ja viestinnän ammattilainen (Oulu, Finland)
Hennaksi tuottaa luovaa ja osuvaa sisältöä jokaisen tarpeisiin. Ala kuin ala, ei ole ongelma. Hennaksi maailma kuulostaa vain hurjan paljon mielenkiintoisemmalta.

Lue aiheesta lisää: