Sisällöistä ”gurumarkkinointia” tarinalla

Sisällöistä ”gurumarkkinointia” tarinalla

Seisoin eilen jälleen kouluttamassa sisällöistä ja markkinoinnista, kuinka ne synkkaavat yhteen. Hieman viljelin joukkoon myös kielijuttuja, punakynäpaholainen kun olen. Kun markkinointia tehdään, olennaista on aina pohtia, kuinka sisältö sopii yleisölle eli kohderyhmälle. Markkinointiviestintä palvelee aina siis käyttäjää – se tiedottaa, herättää tunteita sekä synnyttää aina tarpeen. OEH eli ominaisuudet nostetaan houkutteleviksi juuri etujen ja hyödyn kautta + tehdään niistä merkityksellisiä käyttäjälle. Se on todellista ”gurumarkkinointia”.

Kun sisältöä rakennetaan markkinointitarkoituksessa, ajatuksena on aina palvella kohdeyleisöä eli mahdollista ostajaa. Kun otamme sen huomioon ja rakennamme maksimissaan kaksi profiilia perusostajastamme taskuumme, saamme aikaan viestinnällä paljon. Joskus kenkiin astuminen ei ole pahitteeksi. Jos ajattelemme vain, että myyn ja myyn ja myyn, että kyllä se jokin niistä sanoista uppoaa, tulokset ovat aika heikkoja. Ilman puhuttelevaa sisältöä ja tarinaa, mitään ei mene läpi.

Mitä on hyvä ja tehokas sisältö markkinointitarkoituksessa? Miten siitä tehdään ”gurumarkkinointia”?

Mitään viestiä ei pitäisi koskaan rakentaa ilman konkreettista tavoitetta. Tavoite on helppo rakentaa, kun kohderyhmä on määritetty. Näin tiedämme, miten saamme tavoitteesta vielä enemmän irti. Kohderyhmän kautta tiedämme, haluammeko juuri 1) saada kauppaa, 2) verkostoitua, 3) välittää tietoa vai ihan vain 4) hankkia liidejä.

Kun tavoite ja kohderyhmä on määritelty, saa sisällöstä rakennettua helpommin juuri personoitua. Silloin olet selkeästi se, joka puhuttelee asiakasta parhaiten. Jos asiakkaan pitää valita kolmesta vaihtoehdosta yksi, hän tulee luoksesi, koska sinä juuri tarjosit lämmintä kahvia punaisella maidolla ja kotitekoista nisua.

Kun rakennetaan viestintä, sen tulisi myös tehdä se oma polkunsa samoin kuin ostopolkukin. Ostopolku on konkreettinen kulkureitti, ja viestintä valaisee sen. Kaupan ovelle löydetään myös niinä pimeimpinä aikoina ja heikoimpina hetkinä. Polkua kulkeva ei eksy, koska hän näkee aina seuraavan valonpilkkeen, jota kohti kulkea. Sisällöllä on siis aina kotinsa, joka on selkeästi osoitteistettu. Nisun tuoksu siis tuo etsijän ovellesi.

Sisältö on aina hakukoneystävällistä eli ennakoi mahdolliset sanat, joilla tuotettasi tai palveluasi haetaan. Avainsanoja on upotettu verkkosivuille, otsikointeihin, kuvateksteihin ja muihin olennaisiin paikkoihin. Minäkin haluan, että minut tunnetaan loppuvuodesta punakynäpaholainen-tittelillä. Pyrin siis jakamaa sosiaalisessa mediassa julkaisuja juuri tuolla varustettuna. Katsotaan, kuinka käy. Jos saisi edes puolet ”Pölli tästä” -voimasta, olisin tyytyväinen.

Kun tämä punakynäpaholainen alkaa rakentaa tekstejäsi, sinun ei tarvitse ajatella helppolukuisuutta. Se tulee automaattisesti, koska olen siinä aika pirun hyvä ammattilainen. (Nämä kaksi virkettä jäivät mieleesi, eikö?) Tekstin on aina informoitava ja ohjattava lukijaansa. Kun sisällöllä on selkeä rakenne ja sitä on helppo seurata nopeallakin luvulla, se antaa enemmän.

Kuten sanoin aiemmin tuosta ostopolusta, että se vie oikealle ovelle ja sisältö valaisee sen, tarkoitin juuri aktivoivaa aspektia eli näkökulmaa. Sisältö aktivoi toimintaan, se on kohdennettua ja tekoihin houkuttelevaa. Kun viestissä käsketään painamaan linkistä, silloin linkkiä painetaan. Kun viesti käskee lähettämään vastauksen, silloin vastaus lähetetään. Se ei aina onnistu pelkillä lähetä- tai paina-sanoilla. Oletko esim. kokeillut linkin vaatetusta? Esim. Kokeile ”Osta tuote” sijasta ”Tuplasti tavaraa omaksi”. Esimerkki ei ole ehkä toimivin, mutta omalla tavallaan ”gurumarkkinointia”.

Lopuksi sisällön olisi oltava helposti jaettavaa. Sen voi jakaa verkkosivuilleen, sosiaaliseen mediaan tai lähettää sähköpostilla tuttavilleen tai mahdolliselle avun tarvitsijalle. Kun tiedät, että tuttusi kaipaisi esim. trampoliini myrskyssä hajonneen tilalle, tiedän, että ohjaan hänet Urheilukauppa.eu:n sivuille.

Rakennetaanko Sinulle parempaa sisältöä?

Henna Eklund | Hennaksi
Kiinnostavaa sisältöä intohimolla moniin tarpeisiin ja yritykselle kuin yritykselle.