fbpx

Helpot tavat kampanjoida sosiaalisessa mediassa 2/3 | Hennaksi

Päätin kirjoittaa blogipostaussarjan siitä, miten kampanjoida sosiaalisessa mediassa. Tämä on sarjan 2. osa. Olen yrittäjyyteni aikana seurannut ja tutkinut sosiaalisen median julkaisujen monia muotoja sekä tutustunut varsin monipuolisesti tapoihin tuottaa kampanjoita somessa. Se tapahtuu yleensä mm. tykkää ja jaa -kampanjoiden, somerinkien sekä erilaisten somearvontojen muodossa. Viimeksi tartuin somearvontoihin ja kävin läpi niiden hyvät ja huonot puolet. Tällä kertaa tartun somerinkeihin. Mitkä ovat näiden julkaisutyyppien hyödyt ja haitat? Vaikka ne ovat helppoja ja ilmaisia tapoja saada postaukselle tykkäyksiä, ovatko ne kuitenkaan pitkällä tähtäimellä toimivia?

Kuten viime postauksessa aloitin, kaikkien somekampanjoiden (somearvonta, somerinki) sisältöjen tulisi seurata vähintäänkin AIDA-kaavan vaiheita. Kun sisältöä tuotetaan, yritetään sillä saada asiakas huomaamaan yritys ja sen tarjoamat palvelut (A), mielenkiintoisesti esimerkin avulla (I). Sisältö tarjoaa jonkin syyn asiakkaalle tutustua tarkemmin yritykseen – ratkaisun ongelmaan, kiinnostavan kirjoituksen tai ajatuksen tai kokeiltavan reseptin (D), jotta asiakas napsauttaa julkaisussa olevaa linkkiä saadakseen lisätietoa aiheesta (A). Tämä on haave, toive ja kaiken sisällöntuottamisen tarkoitus – se on markkinointia.

Somerinki, somebuusti, someduuni, someverkosto, jne. – HYÖDYT

Mikä on somerinki? Miten someringit toimivat? Nämä ovat hyviä kysymyksiä, joihin nopeasti kerron vastauksen. Jotta saat esim. Instagramissa seuraajia, sinun kuuluu myös toimia. Seuraat ihmisiä, ryhmiä sekä tykkäät julkaisuista. Yleensä tämä lähtee liikkeelle henkilökohtaisella tilillä kaveripiiristä, harrastustilillä saman harrastuksen harrastajista ja yritystilillä asiakkaista, yhteistyökumppaneista sekä seuraamalla potentiaalisia asiakkaita, esim. tykkäämällä heidän sivuistaan ja julkaisuistaan. Hyvällä tuurilla tapahtuu samanlaista liikettä oman profiilisi suuntaan eli nämä profiilit alkavat seurata sinua ja julkaisuistasi tykätään takaisin ja niitä mahdollisesti jopa kommentoidaan.

Someringit tehostavat tätä peruskaavaa eli lisäävät nopeasti näkyvyyttä ja hyödyntävät Instagramin algoritmiä. Kaikki somerinkiin kuuluvat saavat päivityksen. He menevät ja tykkäävät siitä. Lisäksi he toimivat yleensä sääntöjen mukaisesti eli ringissä pysyt vain, jos toimit vaaditulla tavalla:

A) Tykkäät jostain sinne välitetystä päivityksestä.
B) Seuraat sinne kommentissa merkattua (@) tiliä.
C) Kommentoit sinne merkatun tilin päivitystä.

Someringit elävät aaltoliikkeessä – ne eivät ole alati pyörimässä, vaan elävät tarpeesta, toiveesta tai haaveesta. Ne voivat olla tykkääjien kalastelua varten, seuraajien hakemista varten tai kommenttien sadetta varten. Pääasia, että niillä saadaan huijattua algoritmiä sen verran, että näkyvyys paranisi. Ne ovat enimmäkseen Instagramin herkku. Rakkaalla lapsella on monta nimeä: somerinki, somebuusti, someduuni, someverkosto – suomen kieli on ihana. Arvontojen tapaan somerinki on helppo tapa lisätä näkyvyyttä, jos sille on tarvetta. Siksi, jos tosiaan kaipaat lisää seuraajia, kannattaa somerinkiin mennä ja tykästyä. Someringin sisäpiirissä saat nopeasti profiilille seuraajia sekä tykkääjiä. Jokainen rinkiin kuuluvan on tehtävä, kuten ringissä edellytetään eli seurata profiiliasi ja ehkä tykätä postauksistasi. Saat siis sen, minkä menit hakemaan.

HYÖTY: SOMERINKI ON SUOSITTU TAPA, KOSKA SE ON HALPA JA NOPEA MARKKINOINTITAPA. SE TOIMII USEIN YLI TAVALLISTEN KOHDERYHMÄKARTOITUSTEN, LISÄÄ NÄKYVYYTTÄ, KASVATTAA SEURAAJIA SEKÄ NOSTAA PROFIILIASI ESILLE.

Somerinki, somebuusti, someduuni, someverkosto, jne. – HAITAT

Kaikessa viestinnässä korostan aina kohderyhmää eli kenelle viestit. Tässä samalla korostuu myös toinen viestinnän tarkoitus – mitä merkitystä sillä on eli mitä hyötyä siitä on vastaanottajalle. Teetkö omaa näkyvyyttäsi ns. hakuammuntana? Onko saamasi hyöty siihen käytetyn vaivan arvoista? Onko someringissä sellaisia ihmisiä tai ryhmiä, jotka ovat pontentiaalista kohderyhmääsi eli mahdollisia palveluiden tai tuotteiden ostajia? Tuntevatko he sellaisia?

Kuten aiemmin kuvasin someringin toimintaa: ringissä pysyt vain, jos toimit sen sääntöjen mukaisesti. Se on rinkitoiminnan kannalta olennaista. Nämä kuvat vahvistavat, että säännöt ovat usein varsin tiukkoja. Jos et toimi, kuten käsketään, et myöskään saa olla ryhmässä. Ryhmässä olemisen edellytys on, että usein myös seuraat ensin alkuperäistä tiliä, joka järjestää someringin tai on tekemässä sitä. Sen jälkeen pääset hyötymään siitä itse kommentoimalla ja toimimalla, mahdollisesti…

Esimerkkejä someringeistä | Hennaksi

Kun lähdet tuollaiseen rinkiin, kannattaa tarkkailla tuloksia. Laske tarkasti, mikä oli lähtötilanne, mitkä olivat lopputulokset. Nimenomaan tuloksia tulisi seurata tarkasti. Saatko takaisin sen, mitä olet sijoittanut: paljonko aikasi maksaa? Eräs markkinointiimimme jäsen sanoi aikoinaan, kun olin mukana valmistelemassa mainosjulkaisua oppilaitoksellemme, että kaikki tulee suhteuttaa tulokseen. Jos markkinointi maksoi x-2 euroa ja saamme sillä kiinnostumaan yhden opiskelija, se on maksanut itsensä takaisin, koska yhden opiskelijan tuoma raha oppilaitokselle on n. X euroa. Mikä on sinun asiakkaasi hinta? Paljonko olet valmis sijoittamaan, että saat siitä toivomaasi hyötyä? Mielestäni tuollaiset ringit ovat kyseenalaisia tulosten suhteen. Jos harkitset osallistumista rinkiin, varmista, että seuraat numeroitasi.

HAITTA: TULOSTEN KYSEENALAISUUS SEKÄ SISÄPIIRI. KENELLE TULOKSET LOPPUJEN LOPUKSI OVAT TARPEELLISIA? JOS ET KUULU SISÄPIIRIIN JA ET OLE OSA RINGIN TEKIJÖITÄ, ET TODENNÄKÖISESTI SAA YHTÄ SUURTA HYÖTYÄ.

JATKUU … HELPOT TAVAT KAMPANJOIDA SOSIAALISESSA MEDIASSA 3/3 | HENNAKSI

Henna Eklund | Sisällöntuottaja ja viestinnän ammattilainen (Oulu, Finland)
Hennaksi tuottaa luovaa ja osuvaa sisältöä jokaisen tarpeisiin. Ala kuin ala, ei ole ongelma. Hennaksi maailma kuulostaa vain hurjan paljon mielenkiintoisemmalta.