fbpx

Helpot tavat kampanjoida sosiaalisessa mediassa 3/3 | Hennaksi

Päätin kirjoittaa blogipostaussarjan siitä, miten kampanjoida sosiaalisessa mediassa. Tämä on sarjan 3. osa. Olen yrittäjyyteni aikana seurannut ja tutkinut sosiaalisen median julkaisujen monia muotoja sekä tutustunut tapoihin tuottaa erilaisia markkinointikampanjoita. Viimeksi tartuin somerinkeihin ja kävin läpi niiden hyvät ja huonot puolet. Tällä kertaa tartun tuote-esittelyihin ja miten niitä voi käyttää viestinnässä hyväksi. Mitkä ovat näiden julkaisutyyppien hyödyt ja haitat? Vaikka julkaisun tekijä odottaa niiden olevan helppoja ja ilmaisia tapoja saada postaukselle tykkäyksiä, ovatko ne kuitenkaan pitkällä tähtäimellä toimivia?

Kuten kaikissa postauksissa aiheeseen liittyen, toistan jälleen, että myös tuote-esittely sekä sen sisällön tulisi seurata vähintäänkin AIDA-kaavan vaiheita. Kun sisältöä tuotetaan, yritetään sillä saada asiakas huomaamaan yritys ja sen tarjoamat palvelut (A), mielenkiintoisesti esimerkin avulla (I). Sisältö tarjoaa jonkin syyn asiakkaalle tutustua tarkemmin yritykseen – ratkaisun ongelmaan, kiinnostavan kirjoituksen tai ajatuksen tai kokeiltavan reseptin (D), jotta asiakas napsauttaa julkaisussa olevaa linkkiä saadakseen lisätietoa aiheesta (A). Tämä on haave, toive ja kaiken sisällöntuottamisen tarkoitus – se on markkinointia.

TUOTE-ESITTELY – HYÖDYT

Mitä tarkoitan tuote-esittelyllä? Se on yleensä hyvä kirjoittaa auki. Tuote-esittelyllä tarkoitan julkaisua, jonka avulla tuote halutaan tuoda asiakkaan tietoon. Tuote-esittely on konkreettisinta markkinointia ja myyntiä. Siinä asiakkaalle tuodaan esiin tuote, josta hän saa perustiedot, käyttötarkoituksen, kuvamateriaalia sekä video, jos mahdollista. Lopuksi kerrotaan hinta ja ostopaikka. Linkki helpottaa aina perille löytämistä. Jos linkin rakentaa sosiaalisen median julkaisuun tai verkkotekstinsä julkaisuun ns. merkitysti, tuotteen kauppaaja näkee selvästi, mistä verkkokauppaan tuotteelle on eksytty.

Harva meistä tosiaan odottaa kotiin kuvastoa, mistä voi tyydyttää lopulta ostotarpeensa. Haemme tietoa aluksi Googlen avulla. Siksi tuotejulkaisuja kannattaa viljellä, koska ne täyttävät kauniisti hakutarpeet. Ne keskittyvät yhteen asiaan, tuovat siitä nopeasti esiin SEO-mielessä ominaisuudet sekä valmistajatiedot. Asiakas saa julkaisusta heti hyötyä eli se sisältää juuri ne asiat, mitkä ovat olennaisia juuri sillä hetkellä.

HYÖTY: TUOTE-ESITTELYIDEN KÄYTTÖ SOSIAALISEN MEDIAN JULKAISUINA ON SOPIVAA, KUN HALUAT ANTAA ASIAKKAALLESI TÄSMÄTIETOA. HALUAT VASTATA TARPEESEEN HETI.

TUOTE-ESITTELY – HAITAT

Kaikessa viestinnässä korostan aina kohderyhmää eli kenelle viestit. Tässä samalla korostuu myös toinen viestinnän tarkoitus – mitä merkitystä sillä on eli mitä hyötyä siitä on vastaanottajalle. Julkaisujen tulisi olla aina vuorovaikutteisia eli julkaisun tulisi pyrkiä kaikin puolin vastaamaan vastaanottajan tärkeimpiin kysymyksiin. Jos väität, että tämän on paras tuote, perustele se. Jos väität, että tässä on helpoin asennus, perustele se ja kerro se auki. Jaa tietoa ja ennakoi, mitä mahdollisia ostoesteitä asiakkaalla voisi olla. Liian tekninen tai lyhyt tuote-esittely ei anna asiakkaalle asiantuntevan myyjän vaikutelmaa.

HAITTA: LIIAN TEKNISET TUOTE-ESITTELYT AJAVAT OSTAJIA POIS. 

MILLAINEN ON HYVÄ TUOTE-ESITTELY?

Omalla kohdallani minulle tuli tarve etätyötä tekevänä vastamelukuulokkeille. Etsin tuotenimellä haluamaani tuotetta, luin arvosteluja sosiaalisesta mediasta sekä keskustelupalstoilta. Kysyin tuotteen ostaneilta kavereiltani heidän kokemuksistaan. Olivatko kuulokkeet hyvät vai huonot? Mitä vaihtoehtoja he pohtivat? Näiden pohjalta valitsin finalistit.

Vasta tässä vaiheessa lähdin hakemaan tuotteita. Luin tuotteiden tiedoista niiden ominaisuuksista, mitä halusinkaan, mitä en tarvinnut. Halusin myös testata tuotetta, ja menin paikkoihin, missä oli näytekappaleita tarjolla. Omalle kohdalleni parhaiten sopi Verkkokauppa.com. Menin ja testasin muutamaa tuotetta. Kärkifinalistini eli Sonyn WH-1000XM3 piti pintansa. Lisäksi Verkkokauppa.comin supliikki ja asiantunteva myyntimies sai minut lopulta vakuutettua. Tämän jälkeen kilpailutin hinnan, ja hankin tuotteen sieltä, mistä sain sen halvimmalla.

Hyvän tuote-esittelyn kaava:

  • Perustiedot houkuttelevasti: nimi, tuote, ominaisuudet, tarkoitus
  • Tuotetekninen tieto
  • Asiakaskokemukset
  • Hintatiedot tai hintavaihtoehdot
  • Kuvamateriaalia tukemaan esittelyä: kuvia tuotteesta yksittäin, käyttöympäristössään ja ehdottomasti video. Esim. SuperLED.fi – LED-valo OODI.

Tutustu myös muihin aiheeseen liittyviin artikkeleihin: