Mitä tarkoittaa verkkosivujen sisältökartoitus? | Hennaksi

Äidinkielen opettajana en pääse koskaan perushimostani eroon eli sisältöjen läpikäynnistä, oikoluvusta ja punakynä kädessä kulkemisesta. Sosiaalista mediaa sekä erilaisia julkisia kirjoitussivuja läpikäydessäni teen sitä vähän kuin itsestään. Huomioin, miten tekstit on rakennettu, mikä niissä on erinomaista ja mikä kaipaa kehitettävää. Tarjoan myös yrityksille tätä palvelua eli sisältökartoitusta – #punakynäpaholaista. Palvelun tarkoituksena on katsoa yrityksen sivustoa ulkopuolisin silmin – asiakkaan tai yhteistyökumppanin silmin.

Kun saan sisältökartoitustyön, käyn läpi yrityksen ulkoisen viestinnän kanavat (verkkosivut, sosiaalinen media, uutiskirjeet, jne,). Kun käyn läpi kanavat, kiinnitän huomiota kehityskohteisiin, erinomaisuuksiin sekä muihin sisällöllisiin kohokohtiin. Tämän jälkeen annan raporttini asiakkaalle ja avaan sen hänelle joko kasvokkain tai verkon välityksellä. Olen huomannut usein, että sisältökartoitus ja nimenomaan ulkoiset silmät eivät ole koskaan pahitteeksi. Jokainen yritys on ammattilainen alallaan, näkee asiat omalla tavallaan ja omien tapojensa kautta. Joskus se ei ole sama asia, mitä asiakas hakee. Viestiä tulisi selventää, ja se onnistuu helposti teettämällä sisältökartoitus ulkoiseen viestintäänsä. 

Mitä kehityskohteita ulkoisessa viestinnässä yleensä on?

Olen käynyt läpi useita sivustoja. Näiden sisältökartoitusten tekeminen on mielestäni erittäin antoisaa. Haluan olla avuksi ja antaa ammattitaitoni yritysten käyttöön. Kaikki me kaipaamme ulkopuolisia silmiä ja arviota, onko viesti hyvä. Muistan oppitunniltakin sen, kun tehtäviä pakertavat opiskelijat huhuilivat tietyin väliajoin: ”Ope! Tuutko käymään? Onko tämä hyvä?” Menin aina mielelläni kurkkaamaan tehtävän sekä antamaan mahdolliset kehitysvinkit tai ylistämään työtä kehusanoin.

Yleisimpiä kehityskohteita ovat seuraavat:

  • Onko asiakkaan ostopolku kerrottu selkeästi? Löytääkö asiakas viestinnän avulla ostoskoriin/yhteydenottolomakkeelle/yhteystiedoille?
  • Onko tekstit avattu asiakkaalle vai onko teksti ns. työelämäsanastoa pullollaan? Ovatko tekstit käyttäjäystävällisiä?
  • Sisältävätkö tekstit toimintakäskyjä asiakkaille? Tietääkö asiakas tekstin luettuaan, mitä tulee tehdä?
  • Tuotko selkeästi esille ratkaisun, jonka tarjoat?

Niinpä. Eivät olleetkaan sellaisia ”tämä on yhdyssana” -vinkkejä. Antamani kehityskohteet iskevät tekstisisältöihin pinnan alle – merkityksiin sekä toimintoihin. Yleensä kielivirheet laittavat asiakkaan sulkemaan oven heti alkuun. Senhän sinä tiedätkin. Sisällöllisiä virheitä me emme useinkaan osaa ajatella, koska olemme oman alamme asiantuntijoita ja yleensä oletamme asiakkaankin tietävän ne seikat. Valitettavasti se ei ole niin. Oletin itse aikoinani kaikkien tietävän, mitä sisällöntuottaja tekee, mutta eihän se ollut niin. Sisällöntuottaja-sana on kokenut valtavan merkityslaajentuman viime vuosina. Sen selittäminen vie aikansa – helpointa on sanoa, että olen kirjailija, taiteilija sekä tekniikan osaaja.

Pasi Raution sanoin: ”Ratkaise asiakkaan ongelma”

Väärinymmärryksen voima on valtava. Jos emme näe omien tekstiemme vikoja, meidän on vaikea kehittää sanomaamme. Usein oletamme, että asiakas tietää ongelmansa, kun hän astuu sisään liikkeemme ovesta tai verkkokauppaamme. Näin ei ole. Joskus ongelma tulee nostaa esiin. Totumme tapoihimme – sama pätee myös omaan viestintään. Oletamme, että tämä tyyli toimii, vaikka oikeasti se ei ole niin.

Kun sisältöjä alkaa rakentaa tai tuotteita koota verkkokauppaan, kannattaa pohtia, minkä ongelman ratkaiset tuotteillasi. Selaa kilpailijoiden tai potentiaalisten asiakasyritysten sivustoja. tai mene ja tutustu esimerkiksi tuotteisiisi liittyviin aihealueisiin keskustelupalstoilla. Mitä ongelmia ihmiset ovat kohdanneet tai mitkä palvelut he ovat kokeneet erinomaisiksi? Niistä saat koottua helposti myyntivaltit. Jos tunnet kohderyhmäsi hyvin, saat irti uskomattoman määrän hiljaista tietoa, mitä välttämättä kilpailijasi eivät ole huomanneet.

Käytä hyväksi ulkopuolista tukea. Kuten annoin esimerkin opiskelijoiden pyynnöistä oppitunnilla, kuka kieltää sinua tekemästä samoin oikeassa elämässä. Ainakin minä mielelläni avustan sinua kehittämään sanomaasi tehokkaammaksi. Sisältökartoituksen avulla saan viestisi toimimaan paremmin asiakashankinnassa. Kartoituksen avulla selviää, millainen viestintä olisi hedelmällisintä juuri sinun tarpeisiin. Miten tavoitat potentiaalisen asiakkaan? Miten lasket ostokynnystä? Tilaa Hennaksin sisältökartoitus ennen monen tonnin verkkosivu-uudistusta.

Henna Eklund | Sisällöntuottaja ja viestinnän ammattilainen (Oulu, Finland)