ONKO TUOTTEENI YLELLISYYSTUOTE? 1/3 | Hennaksi

Epidemia ja siitä johtunut kuluttajien tekemä kulutustottumusten täyskäännös on aiheuttanut unettomuutta joillakin yrittäjillä. Omasta puolestani haluan antaa tsemppirutistuksen jokaiselle yrittäjälle, varsinkin sellaisille, jotka ovat tapahtumien järjestäjiä, artisteja, pyörittävät kivijalkamyymälää, ravintolaa tai muuta vastaavaa ovesta kulkevista asiakasvirroista riippuvaista yritystoimintaa. Jaksamisia! Teille on vielä tarvetta, uskokaa vain.

Otsikkoni on aika provokatiivinen. Tämä kysymys on varmasti noussut monen yrittäjän mieleen, kun korona ahdistaa ja erilaiset rajoitukset ovat iskeneet yritystoiminnan ytimeen. Yritystoiminnat on helppo jakaa erilaisiin sektoreihin: perusarkeen kuuluvat, lisävarusteet (kausituotteet, sesonkiin liittyvät) ja ylellisyystuotteet (kestotavarat). Kuluttajat äänestävät yleensä jaloillaan, ja jos tuote ei kuulu perusarjen välttämättömyyksiin, se jää tässä tilanteessa hankkimatta. Tämän huomasin omassa elämässäni. Toisaalta olen minimalisti, joten teen kaikki ostopäätökset todella tarkasti. Noudatan aika selkeästi tuota kolmijakoa. Kun pohditaan, onko tuotteeni ylellisyystuote, kannattaa katsoa ympärille. ”Ylellisyystuotteeksi” usein lasketaan ne tuotteet, joita ei perusarjessaan päivittäin tarvitse. Halusin selvittää tämän vähän lähemmin, ja siitä syntyi idea tällä artikkelisarjalle.

Olen seurannut todella läheltä toisten yrittäjien elämää tämän muutoksen keskellä – monialaisesti. Haastattelin näitä yrittäjiä lähipiiristäni. Kyselin heiltä, miten korona on iskenyt, millaisia muutoksia korona on saanut aikaan heidän yritystoiminnassa, miten he ovat keksineet keinoja selättää koronan aiheuttamat ongelmat? Haastattelemani yritykset olivat seuraavilta aloilta: asianajotoimisto, autokauppa, hautaustoimisto, kangaskauppa, kiinteistönvälittäjä, parturi-kampaamo, rakennus- ja remontointiyritys, urheiluvälinekauppa ja vaateliike. Kun etsin haastateltavia yrittäjiä, halusin saada aika monipuolisen kattauksen, että näkisin, kuinka korona on vaikuttanut heidän liiketoimintaansa. Samalla voit lukijana pohtia, onko heidän yrityksensä tarjoama palvelu ns. ylellisyystuote? Sain heiltä aika kattavat selvitykset, ja siitä heille suuri kiitos. Nyt avaan teille tässä näitä tarinoita sekä heidän keinojaan. Julkaisen tekstit kolmessa osassa ja tässä ensimmäinen.

LastenvaateliikeNoomi Store

Noomi Storen yrittäjä Marika Kova tippui tuolilta, kun koronarajoitukset iskivät ovelle. ”Kaikki tapahtui lähes yhdessä yössä. Kauppa hiljentyi kokonaan.” Marika ei melko tuoreena kauppiaana ollut voinut varautua koronan tuomaan muutokseen millään tavalla, ja tämä taisi olla sama kaikille kivijalkamyymälöille. Kun asiakas ei tule ovesta sisään, kauppaakaan ei tapahdu. Kuluja karsiakseen yrittäjän on täytynyt lomauttaa henkilökuntaa ja sulkea kivijalkamyymälänsä. 

Vaikka lähtötilanne oli hankala, kekseliäänä yrittäjänä Marika ei jäänyt paikoilleen, vaan aloitti oman taistelunsa. Marikan luotsaamalla Noomilla on onneksi ollut verkkokauppa kivijalan rinnalla alusta asti ta. ”Heti ajattelin, että onneksi on verkkokauppa. Jos se vain toimii, voi jotenkin selvitäkin.” Toinen asia oli saada tuotteet asiakkaille, jotka eivät nyt pääse myymälään. ”Toimitan itse tuotteet suoraan asiakkaan kotiovelle täällä Oulun alueella. Olen saanut siitä paljon positiivista palautetta ja varmasti myös uusia asiakkaita.” 

Tärkeintä kaiken keskellä on kuitenkin kaikki se tuki, mitä Marika on saanut. ”Olen saanut todella paljon kannustavia viestejä ja asiakkailta tsemppiä. Tämä antaa tunteen, että en ole turha toimija tällä alalla, vaan tärkeä monelle.” Lisäksi Marika tekee yhteistyötä monen kanssayrittäjän kanssa. ”Heillä myös on sama tilanne, joten teemme kampanjoita, missä voi voittaa esimerkiksi yhteistyössä toimivan toisen yrityksen lahjakortteja. Näin olemme saaneet uusia seuraajia some-kanavillemme sekä uusia asiakkaita.” Yhteistyössä on paljon voimaa tämän kriisin keskellä. 

Remontoinnin ja uudisrakentamisen moniosaaja – Jannis Oy

Kun rakennusalaa seuraa, ulkoapäin voi ajatella, että korona ei juurikaan vaikuta toimintaan. Kun haastattelin rakennusalan tekijää Jani Piippoa Jannis Oy:stä, selvisi monia asioita. Toimintamallit ovat muuttuneet myös rakennusalalla, vaikka se ei ulospäin näykään. Etäpalavereita pidetään yleensä toimistotyössä, mutta etäpalaverit ovat tulleet osaksi arkea rakennusalalla ja Janniksellakin. ”Etävehkeiden kanssa on todella isot ongelmat. Aikaisemmin työntekijöiden ja asiakkaiden kanssa keskustelut on tehty kasvotusten, mutta nyt on jouduttu porukassa harjoittelemaan kaikkien uusien työvälineiden käyttöä ja ominaisuuksia.” Jani nauraakin, että harjoittelun kautta kaikki tulevat mestareiksi, koska nämä toimintatavat ovat varmasti tulleet jäädäkseen.

Kun kysyin suurimmasta muutoksesta, Jani sanoi, että suurin muutos on tapahtunut urakoiden aikataulutuksissa. ”Koska yritysten toimitilat ovat menneet kiinni koronan vuoksi, remontteja on pyritty aikaistamaan. Tilat ovat tyhjillään ja suunniteltu remontti olisi nyt helppo hoitaa alta pois.” Esimerkiksi Janniksella syksylle sovittuja urakoita siirtyi kesälle, 2 kk aikaisemmaksi. Tämä on aiheuttanut sen, että lisätyövoimalle olisi nyt tarvetta. Jani uskoo, että rakennusalalle korona iskee vasta viiveellä, koska aikataulumuutosten takia syksy hiljenee.

Työmaalla hygieniavaatimukset ovat kiristyneet myös. Jani pitää tärkeänä, että toimiminen työmaalla tehdään toiset huomioiden. ”Jokaisella meillä on erityistarpeita, esim. astmaa. Tämä tarkoittaa sitä, että pitää olla erityisen huomaavainen, että ei vahingossakaan levitä tai mahdollista tartuntaa.” Janniksen työmailla työvälineistä pidetään huolta ja ne puhdistetaan, kasvomaskeja käytetään myös tehokkaasti. Hygienia ei ole tärkeää vain omassa elämässä, vaan yhdessä työskennellessä. Janille on tärkeää, että hygienia muistetaan työmaalle mennessä ja työmaalta tullessa. 

Kangaskauppa – Design Gardin

Kangaskauppa kuuluu tarpeisiin, joita tehdään sesonkiriippuvaisesti ja ehkä ns. ylellisyystuotteina. Design Gardinin yrittäjä Maarit Lyytikäinen on huokaillut raskaasti kevään. Kangaskauppa on kauppa, jolle tärkeää on ovesta sisään tulevat asiakkaat. Koronan Maarit huomasi vaikuttavan kauppaan nopeasti – siihen ei voinut varautua millään. Kauppa seisahti kuluttajapuolelle heti, kun koronarajoitukset iskivät. ”Kevät on yleensä ollut ns. uudistusaikaa. Asiakkaat ovat teettäneet kesäverhoja, ostaneet sisustusta varten kankaita. Nyt tämä kauppa on loppunut miltei kokonaan.”

Maarit on ollut aktiivinen aina yrityspuolella, esimerkiksi Design Gardin on hoitanut verhoja hotelleihin, oppilaitoksiin sekä erilaisiin yritys- ja toimitiloihin. Onneksi siis yrityspuolelta tarjouspyyntöjä ja kauppaa on tullut jonkin verran. Senkin Maarit on tosin huomannut hidastuneen. ”Ei auta muuta kuin yrittää ja yrittää.” Maarit onkin saanut syksylle isompia projekteja, mutta kevät ammottaa hieman tyhjillään.

Maarit on kuitenkin positiivinen ja uskoo, että äkkipysähdyksen jälkeen kauppa alkaa käydä. ”Ihmiset viettävät nyt kotona enemmän aikaa. Tästä syystä kodin sisustukseen saatetaan kiinnittää nyt varmasti enemmän huomiota. Kesän tullessa esimerkiksi pimennysverhot ovat jälleen suosiossa.” Kaikissa kangasprojekteissa Maarit ja Design Gardin haluavat olla mukana. ”Kangasvalikoimaa on runsaasti ja kalenterissakin on jonkin verran tilaa, ajanvarauksella.”


… jatkuu seuraavassa osassa: ”Onko tuotteeni ylellisyystuote 2/3″


Henna Eklund | Sisällöntuottaja ja viestinnän ammattilainen

Blogitekstin kirjoitti punakynäpaholainen, digitaalisen viestinnän osaaja

Henna Eklund | Hennaksi paljon sanottavaa

Moniosaajat ovat tulevaisuutta. Olen kirjoittaja, copywriter sekä punakynäpaholainen. Minulla on graafista silmää sekä teknistä taitoa. Olen viestinnän moniosaaja ja ”ikiharjoittelija” eli nälkäni oppia lisää markkinointiviestintää sekä digitaalista viestintää ei lopu koskaan. En suostu vain pintapuolisten asioiden hallintaan, koska teen enemmän. Haluan olla hyödyksi Sinulle mahdollisimman monin tavoin. Nämä kirjoittamani blogit ovat yksi tapani toimia niin.

Ota yhteyttä