5 virhettä, jotka jokainen yrittäjä toistaa viestinnässään | Hennaksi

Työelämä on oppimista ja opiskelua. Mikään ei tuo suurempaa nautintoa kuin huomata jokin uusi hyödyllinen tietotaito, opiskella sen käyttö ja päästä kokeilemaan sitä monipuolisesti käytännössä. Kun sen jälkeen vielä huomaa, että hallitset sen loistavasti siitä eteenpäin + pääset opastamaan jotain toista sen käytössä onnistuneesti – TAIVAS! Toisaalta, jos satut ryssimään ihan kympillä sen kanssa, saat myös jotain. Se on oppi, miten ei missään nimessä kannata toimia tulevaisuudessa. Molemmat kokemukset ovat tärkeitä. Niin opit surffaamaan onnistuneesti sosiaalisen median parissa.

Korona sai useamman meistä miettimään, mitä on oikeanlainen ja onnistunut viestintä yhä vain digitaalisemmassa ja digitaalisemmassa maailmassa. Minä olen huomannut asiakkaita neuvoessani, että he toistavat usein samat virheet. Nyt päätin antaa teille niistä koonnin. Yritys voi hoitaa digitaalisen viestinnän loistavasti tai sitten epäonnistua siinä niin, että julkaisuja pitää pyytää jälkikäteen anteeksi usein ja ankarasti. Sitä meistä ei kukaan halua, eihän. Kukaan ei halua käännyttää potentiaalisia asiakkaita pois luotaan. Lue antamani vinkit ja pyri olemaan toistamatta kertomani 5 virhettä.

VINKKI 1: Paljon sisältöä, mutta sisällöttä

Kun aloittelin hommaani, kuulin erään ohjeen: ”Tuuttaa, tuuttaa ja tuuttaa vain sisältöä menemään. Älä mieti muuta.” Kannustan tähän, mutta tee se sydämellä. Nostin tämän ensimmäiseksi kohdaksi, koska usein viestintä tehdään ajatuksella myy, myy, myy ja myy. Tässä unohtuu se tärkein – vastaanottaja. Kun rakennat erilaisia sisältöjä, pohdi, kenelle niitä teet. Kaikessa viestinnässä vastaanottajana on toinen ihminen ja tekstejä tehdään ihmiseltä ihmiselle, vaikka oletkin ehkä myymässä B2B. Myös ostavan yrityksen takana on toimimassa ihmisiä, joilla on omat taustansa, toiveensa ja tarpeensa. Puhuttele heitä sisällöilläsi, tuo mukaan tunnetta ja kokemuksia. Luo sisältöä, johon vastaanottaja voi samaistua. Kurkkaa hyvät vinkit aikaisemmista blogipostauksistani.

VINKKI 2: Sisältöjen on oltava tavoitteellisia

Viesti rakentuu kerroksista ja kokonaisuuksista. Viestinnän perustarve on tuoda oma osaaminen näkyviin ja huomattavaksi. Kaiken viestinnän on annettava vastaanottajalle jotain – ratkaisuja, kehityskohteita, ideoita tai viihdettä. Muista tavoitteesi eli mitä haluat viestilläsi saavuttaa ja rakenna sisältö sen mukaan. Tavoitteellista viestintää on helppo myös arvioida eli toimiko se, ja jos se ei toiminut, on helppo selvittää, miksi se ei toiminut.

Jotta viestinnän saa tavoitteelliseksi, sillä tulisi olla suunnitelma eli strategiansa. Meidän tulisi pohtia etukäteen, mitä haluamme kertoa, miksi haluamme kertoa siitä ja mitä haluamme sillä viestillä saavuttaa. Jos haluat myydä, kerro se. Jos haluat opettaa, kerro se. Jos haluat viihdyttää, kerro se. Pääasia on, että sanot selkeästi, mikä on viestisi idea ja et jätä sen selvittämistä vastaanottajan harteille.

VINKKI 3: Sosiaalinen media ja viestintä on vuorovaikutteista – älä unohda tätä!

Kun julkaiset jotain, älä unohda vuorovaikutusta. Kun kirjoitat julkaisun, muista seurata myös kommentteja ja reagointeja. Kun sinulta kysytään, vastaa. Kun sinua kehutaan, kiitä. Kun sinua haukutaan, huomioi. Sen ei tarvitse olla aina sanallista, koska tapoja on monia – kuvallisiakin, esim. emoji tai gif. Pääasia on, että reagoit.

Hennaksi - Kiinnostavaa sisältöä intohimolla

Mitä teet, kun kommentit ovat niitä negatiivisia? Kysy silloin itseltäsi tai kommentin lähettäjältä, onko ongelma ratkaistavissa jollakin tavalla. Sen jälkeen siirry keskustelukumppanin kanssa kahdenkeskiseen viestittelyyn. Lopuksi kerro ratkaisu julkisesti esim. blogina, videolla tai muuten. Muista, että kaikkiin kommentteihin ei kannata vastata. Eräs lukion historianopettajani antoi aikoinaan parhaan neuvon siihen, mitä vastata, kun joku tulee kysymään sinulta takausta lainaan. Kiitä yhteydenotosta ja palaat asiaan, mutta älä koskaan palaa asiaan. Tuo on hyvä neuvo myös alistaviin viesteihin. Joskus joku räkyttää siitä ilosta, joten sellaiseen sikopainiin ei kannata koskaan lähteä. Kiitä ja kävele tilanteesta pois.

VINKKI 4: Muista laajuus omien resurssien mukaisesti

Niin usein huomaan, että sosiaalinen media ennemmin stressaa kuin palkitsee tekijänsä. Silloin syy on yleensä hyvin yksinkertainen. Aikataulu on sakannut ja pahasti, viestinnällä ei ole suunnitelmaa ja aikataulua tai yrität liikaa liian monessa paikassa saamatta kunnollista otetta oikeastaan mistään. Muista omat resurssit aina viestinnässä. Hienoa, että olet valloittanut jokaisen sosiaalisen median, mutta onko se tarpeen? Kun palataan VINKKIIN 1, muistetaan kohderyhmä. Mitä mediaa nämä ihmiset käyttävät? Viesti niissä kanavissa ja niillä resursseilla, jotka sinulla on käytettävissä. Jos sinulla on tarve palkata apulainen hoitamaan viestintäsi, tee se. Tee viestintää innolla ja ilolla, koska sillä tavalla myös tunne välittyy lankoja pitkin vastaanottajalle. Jos teet sitä, koska on pakko, sekin tunne välittyy vastaanottajalle.

Valitse siis huolella omat kanavasi ja keskity niihin. ”Eihän se haittaa, jos julkaisen saman sisällön jokaisessa kanavassani?” Mieti tätä asiaa omien kokemusten kautta. Jos näet saman kuvan kaikissa medioissa, miten toimit? Missä kanavassa tykkäät? Missä kanavassa kommentoit? Oma näkemykseni on, että sinun tulee eriyttää sisällöt. Jokaisen sisällön tulisi olla juuri valittuun kanavaan sopiva. Jos julkaiset saman viestin kaikissa kanavissa, mikä näistä kanavista on se, mistä sinut saa kiinni tai missä kanavassa olet oikeasti läsnä? Jos haluat keskittyä vain yhteen kanavaan, tee se. Sinä saat tehdä niin. Sinulla on vapaus valita. (Linkki ohjaa sinut Hidasta elämää -blogiin.)

VINKKI 5: Haluan 1000 seuraajaa nyt heti, yhdessä päivässä! PERKELE! EI NOIN! Näkyvyys vaatii aikansa

Jos joku lupaa 1000 seuraajaa yhdessä päivässä, juokse toiseen suuntaan ja vauhdilla. Valitettavasti yhä edelleen näitä lupauksia kävelee vastaan, ja tämän jälkeen oveani kolkuttaa apua pyytäen huijattu yrittäjä. Sisällöntuottaminen ottaa aikansa, se vaatii suunnitelman ja jatkuvuutta. Jokainen meistä on aloittanut nollasta. Ensimmäiseksi julkaisut huomaa lähipiiri. Jos julkaisut ovat kiinnostavia, pian lähipiiri jakaa niitä omalle lähipiirilleen ja näin kattavuus laajenee hiljalleen. Upeinta on saada koko työyhteisö olemaan mukana. (Psst. Merkki toimivasta ja hyvähenkisestä työyhteisöstä.) Pääasia on, että julkaiset tasaisesti omalla tahdillasi. Ole mukana julkaisuissasi ja vuorovaikuta yleisösi kanssa. Viestintä vaatii pitkäjänteisyyttä. Älä luovuta heti, jos ensimmäinen julkaisusi ei saa huomiota. Jatka määrätietoisesti eteenpäin!

Oli kivaa jälleen, kiitos.


Henna Eklund | Sisällöntuottaja ja viestinnän ammattilainen

Blogitekstin kirjoitti punakynäpaholainen, digitaalisen viestinnän ja markkinoinnin moniosaaja

Henna Eklund | Hennaksi paljon sanottavaa

Moniosaajat ovat tulevaisuutta. Olen kirjoittaja, copywriter sekä punakynäpaholainen. Minulla on graafista silmää sekä teknistä taitoa. Olen viestinnän moniosaaja ja ”ikiharjoittelija” eli nälkäni oppia lisää markkinointiviestintää sekä digitaalista viestintää ei lopu koskaan. En suostu vain pintapuolisten asioiden hallintaan, koska teen enemmän. Haluan olla hyödyksi Sinulle mahdollisimman monin tavoin. Nämä kirjoittamani blogit ovat yksi tapani toimia niin.

Ota yhteyttä