ONKO TUOTTEENI YLELLISYYSTUOTE? 2/3 | Hennaksi

Epidemia ja siitä johtunut kuluttajien tekemä kulutustottumusten täyskäännös on aiheuttanut unettomuutta joillakin yrittäjillä. Omasta puolestani haluan antaa tsemppirutistuksen jokaiselle yrittäjälle, varsinkin sellaisille, jotka ovat tapahtumien järjestäjiä, artisteja, pyörittävät kivijalkamyymälää, ravintolaa tai muuta vastaavaa ovesta kulkevista asiakasvirroista riippuvaista yritystoimintaa. Jaksamisia! Teille on vielä tarvetta, uskokaa vain. Nyt näkyy jo valoa tunnelissa!

Tämä teksti jatkaa viime viikolla aloittamaani artikkelisarjaa. Koronan aikana yritystoiminnassa on korostunut seuraava jako: perusarkeen kuuluvat, lisävarusteet (kausituotteet) ja ylellisyystuotteet. Kuluttajat äänestävät yleensä jaloillaan ja jos tuote ei kuulu perusarkeen, se jää tässä tilanteessa hankkimatta. Tämän huomasin omassa elämässäni. Toisaalta olen minimalisti, joten teen kaikki ostopäätökset todella tarkasti. Noudatan aika selkeästi tuota kolmijakoa.

Haastattelin toisia yrittäjiä lähipiiristäni. Kyselin heiltä, miten korona on iskenyt, millaisia muutoksia korona on saanut aikaan heidän yritystoiminnassaan, miten he ovat keksineet keinoja selättää koronan aiheuttamat ongelmat? Haastattelemani yritykset olivat seuraavilta aloilta: kiinteistönvälitys, autokauppa, hautaustoimisto, vaateliike, rakennus- ja remontointiyritys, kangaskauppa, urheiluvälinekauppa, parturi-kampaamo ja asianajotoimisto. Viimeiseen artikkeliin jäävät autokauppa, hautaustoimisto sekä asianajotoimisto. Kun etsin haastateltavia yrittäjiä, halusin saada aika monipuolisen kattauksen, että näkisin, kuinka korona on vaikuttanut heidän liiketoimintaansa. Sain heiltä aika kattavat selvitykset, ja siitä heille suuri kiitos. Nyt avaan teille tässä näitä tarinoita sekä heidän keinojaan.

Urheiluvälinekauppa – Urheilukauppa.eu

Urheilukauppa.eu on keskustassa aika keskeisellä paikalla toimiva urheiluvälineliike, mistä mm. Oulun kaupunki käy ostamassa tuotteensa. Yrittäjä Kari Mikkolan elämään korona iski myös äkkiä ja ilman varoituksia. Urheiluvälinekauppa on todella sesonkiriippuvaista. ”Keväisin esimerkiksi kaupungin liikuntapalvelut sekä jalkapalloseurat ovat hankkineet välineitä toimintaansa varten. Nyt kaikki nämä hankinnat ovat odotusvaiheessa.”

Kysyntä on kasvanut Karin mukaan nyt kotikuntoilussa. ”Ihmiset ostavat nyt enemmän kotikuntoiluvälineitä ja yksilölajeihin liittyvää välineistöä, esim. pihatrampoliineja, käsipainoja, kahvakuulia.” Urheilukauppa,eu:lla on onneksi verkkokauppa, jonka kautta etäpalvelu on ollut helppoa. Tuotteiden saatavuuteen korona vaikutti huomattavasti, koska monet tuotteet, kuten trampoliinit, kahvakuulat ja käsipainot ovat täysin loppuneet maahantuojilta ja valmistajilta. ”Ikävä myydä asiakkaille ei oota, mutta sen kanssa on pärjättävä.”

Kivijalkaliikkeen toiminnan ylläpito vaatii omat resurssinsa. Toimitilan vuokra on suuri keskustan tuntumassa, Onneksi vuokranantaja tuli vastaan vuokrassa ja helpottaa kevättä. Karin mukaan keskusta on hiljentynyt täysin: ”Ruokapaikat ovat joko kiinni tai take away -painotteisia. Wolt-kuskit kulkevat tiuhaan alueella.” Karin naapurissa toimivat yritykset ovat laittaneet paikkansa joko täysin kiinni tai ovat auki poikkeuksellisesti tarpeen mukaan. Karin mukaan nyt pitää vain mukautua tilanteeseen ja elää sen ehdoilla. Kari muutti viime syksynä uuteen paikkaan, missä asumiskustannukset ovat edulliset. Lisäksi tonttia on ympärillä sen verran, että siellä on helppo rauhoittua. ”Voin keskittyä esimerkiksi tontin hoitoon ja kaataa puita polttopuiksi. Kuukauden aikana on jo monta kuutiota tullut tehtyä.” 

Parturi-kampaamo – Hiuslegenda

Kampaamoala on yksi niitä aloja, joilla ihmiskontaktilta ei voi välttyä. Asiakas ja palveluntuottaja ovat koko ajan läheisessä kontaktissa, jolloin hygienia korostuu entisestään. Korona siis vaikutti varsin näkyvästi kampaamoalaan. Haastattelin Hiuslegendan yrittäjää Sanna Rovanperää. Hän on huomannut, että vanhat asiakkaat käyvät edelleen, mutta uusia asiakkaita on vaikea saada ovesta sisään koronarajoitusten vuoksi. Kuten on tullut esille aikaisemminkin, kivijalkamyymälän ylläpito vaatii omat vakikulunsa ja lisäksi on myös kuluja, joista on helppo säästää. Työntekijöitä Sannalla ei ole, vain tuolivuokralaisia. Tämä on helpottanut elämää, koska näin hänen ei tarvitse lomauttaa työntekijöitä. Sanna sanoikin, että varsinkin tuotteiden hankinnoissa on nyt priorisoitava. ”Nyt ostan sen verran, mikä on järkevää tässä tilanteessa.”

Sannan kampaamossa hygienia on aina ollut tärkeää. Nyt koronan vuoksi työpaikan hygieniasäännöt kiristyivät entisestään. Sanna on ollut tosin todella tyytyväinen niin asiakkaiden kuin yrityksessä työskentelevien toimiin. ”Mielestäni ihmiset pitävät huolen hygieniastaan. Kun he tulevat sisään, he pesevät kätensä. Olen laittanut asiakaspaikoille puhdistusliinoja sekä käsidesiä. Haluan antaa asiakkaalle mahdollisuuden huolehtia hygieniastaan. Puhdistamme istuimet, maksupäätteet, ovenrivat useasti päivässä. Teemme vierailusta asiakkaalle helppoa ja turvallista.” 

Sanna ei käytä vapautunutta aikaa murehtimiseen. ”Nyt voin tehdä taustatyötä esim. opiskella, harjoitella, tehdä harjoitustöitä.” Sanna on esimerkiksi lataillut kuvia Instagramiin, tehnyt mainoksia sekä siivonnut perusteellisemmin kaappeja sekä tiloja. ”Nyt voi hoitaa helpommin juoksevia asioita, mitä ei ehdi yleensä kiireisenä arkena hoitaa. Lisäksi toimitilojen ylläpitoa on hyvä joskus tehdä perusteellisemmin.” Sanna Rovanperä uskoo, että pahimman ajan mentyä ohitse, ihmiset kaipaavat uudistusta ilmeeseensä. ”Kotiparturointi voi alkaa kyllästyttää.”

Kiinteistönvälitys – Juujärvi LKV

Kiinteistönvälitys toimii ihmisten keskellä, ihmisten kanssa läheisessä kontaktissa. Myyntitilanne on kiinni henkilökohtaisesta kontaktista asiakkaan ja välittäjän kesken. Se rakentaa luottamusta, kiinteistönvälittäjän on helpompi reagoida asiakkaan toiveisiin ja tuntemuksiin. Korona muutti näitä toimintatapoja, esim, asunnon myyntiin liittyvät asiakirjat hoidetaan pääsääntöisesti sähköisesti, yleisistä näytöistä siirryttiin nopeasti yksityisnäyttöihin ja asuntojen sisus on tuotu virtuaalisesti asiakkaan nähtäville. Todennäköisesti nämä toimintatavat ovat tulleet jäädäkseen.

Haastattelemani kiinteistönvälittäjä Marjo Juujärvi oli tyytyväinen tekemistään panostuksista. ”Meillä asuntojen kuvauksessa otettiin käyttöön 3D. Potentiaalinen asiakas saa nyt valita, milloin on paras hetki tutustua mahdolliseen tulevaan kotiinsa. Tämän hän voi tehdä helposti esim. kotisohvaltaan. Esittelyssä on myös tärkeää, että asiakas näkee ympäristön, missä asunto sijaitsee. Kuvaamme dronella lähiötä ja ympäristöä, missä koti sijaitsee. Ilmakuvat avaavat sijainnin etänä asiakkaalle paremmin.” Marjo kokee, että juuri tällainen toiminta on erinomainen tapa tuoda asunto potentiaalisen ostajan tutkittavaksi etänä, ilman koronapelkoa.

Jos kiinteistönvälitys tuntui ennen persoonattomalta toiminnalta, on se koronan myötä henkilökohtaistunut. Välittäjä on konkreettisesti muuttunut välittäjäksi ja suhde asiakkaisiin on muuttunut aikaisempaa läheisemmäksi. Yksityisnäytöillä välittäjä palvelee paremmin potentiaalista ostajaa. Välittäjä voi vastata kysymyksiin paremmin sekä olla mukana paremmin asuntoon tutustumisessa. Etenkin Marjo suhtautuu tilanteeseen positiivisesti: ”Hetkellinen pysähdys toimintaan on varmasti tullut, mutta kun kriisi tasoittuu, tehostuu taas kiinteistönvälitys. Ala kuuluu keskeisiin toimiin, sille on tarvetta aina. Toimintatavat muuttuvat ja kehittyvät nyt koronan myötä.”


Lue edellinen artikkeli: ”Onko tuotteeni ylellisyystuote 1/3”. … jatkuu ”Onko tuotteeni ylellisyystuote 3/3”.


Henna Eklund | Sisällöntuottaja ja viestinnän ammattilainen

Blogitekstin kirjoitti punakynäpaholainen, digitaalisen viestinnän osaaja

Henna Eklund | Hennaksi paljon sanottavaa

Moniosaajat ovat tulevaisuutta. Olen kirjoittaja, copywriter sekä punakynäpaholainen. Minulla on graafista silmää sekä teknistä taitoa. Olen viestinnän moniosaaja ja ”ikiharjoittelija” eli nälkäni oppia lisää markkinointiviestintää sekä digitaalista viestintää ei lopu koskaan. En suostu vain pintapuolisten asioiden hallintaan, koska teen enemmän. Haluan olla hyödyksi Sinulle mahdollisimman monin tavoin. Nämä kirjoittamani blogit ovat yksi tapani toimia niin.

Ota yhteyttä