ONKO TUOTTEENI YLELLISYYSTUOTE? 3/3 | Hennaksi

Suurin korona-ahdistus alkaa olla hiljalleen takanapäin, vaikkakin se ilmassa edelleen leijuu. Epidemia ja siitä johtunut kuluttajien tekemä kulutustottumusten täyskäännös on aiheuttanut unettomuutta useammassakin meissä yrittäjissä. Omasta puolestani haluan antaa tsemppirutistuksen jokaiselle yrittäjälle, varsinkin sellaisille, jotka ovat tapahtumien järjestäjiä, artisteja, pyörittävät kivijalkamyymälää, ravintolaa tai muuta vastaavaa ovesta kulkevista asiakasvirroista riippuvaista yritystoimintaa. Jaksamisia! Teille on vielä tarvetta, uskokaa vain!

Kysyn otsikossani varsin ajankohtaisen kysymyksen. Tämä kysymys on varmasti noussut monen yrittäjän mieleen, kun korona ahdistaa ja erilaiset rajoitukset ovat iskeneet yritystoiminnan ytimeen. Ylellisyystuote, minunko palveluni? Yritystoiminnat on helppo jakaa erilaisiin sektoreihin: perusarkeen kuuluviin, lisävarusteisiin (kausituotteet) ja ylellisyystuotteisiin. Kuluttajat äänestävät yleensä jaloillaan, ja jos tuote ei kuulu perusarjen välttämättömyyksiin, se jää kriisitilanteessa hankkimatta. Tämän huomasin omassa elämässäni. Toisaalta olen minimalisti, joten teen kaikki ostopäätökset todella tarkasti. Noudatan aika selkeästi kuitenkin tuota kolmijakoa.

Olen seurannut todella läheltä toisten yrittäjien elämää tämän muutoksen keskellä – monialaisesti. Haastattelin aiheesta innostuneena yrittäjiä lähipiiristäni. Kyselin heiltä, miten korona on iskenyt, millaisia muutoksia korona on saanut aikaan heidän yritystoiminnassaan, miten he ovat keksineet keinoja selättää koronan aiheuttamat ongelmat? Haastattelemani yritykset olivat seuraavilta aloilta: kiinteistönvälitys, autokauppa, hautaustoimisto, vaateliike, rakennus- ja remontointiyritys, kangaskauppa, urheiluvälinekauppa, parturi-kampaamo ja asianajotoimisto. Kun etsin haastateltavia yrittäjiä, halusin saada aika monipuolisen kattauksen, että näkisin, kuinka korona on vaikuttanut heidän liiketoimintaansa. Sain heiltä aika kattavat selvitykset, ja siitä heille suuri kiitos. Nyt avaan teille tässä näitä tarinoita sekä heidän keinojaan. Julkaisin tekstit kolmessa osassa (osa 1, osa 2) ja tässä niistä viimeinen.

Asianajotoimisto – Acteo Oy

Asianajotoimiston arki on yleensä sellaista, että se ei peruskuluttajalle näy. Asianajotoimisto tarjoaa apua monenlaisiin elämäntilanteisiin ja yleensä tarpeesta. Haastattelin Acteolta perinnästä vastaavaa Marjo Ravaskaa. Acteolla Marjo hoitaa perintäpuolen, ja hänen veljensä hoitaa asianajopuolen. Aluksi Marjo ajatteli, että korona ei vaikuta heidän toimintaansa, mutta kun poikkeustila julistettiin sekä kokoontumiskiellot astuivat voimaan, vaikutukset alkoivat näkyä. ”Kokoontumiskiellon myötä tuomioistuimissa istunnot ovat esimerkiksi nyt siirtyneet suureksi osaksi syksylle. Kiireisimmät jutut hoidetaan, mutta muut on pyritty siirtämään keväältä syksylle.”

Koska käsiteltävät jutut ovat suureksi osaksi siirtyneet syksylle, Acteon asianajopuolen toiminta on hiljentynyt hieman. Tämä tosin on vapauttanut aikaa sopimusasioiden hoitoon sekä asiakirjojen hallintaan mm. testamenttien tai avioehtojen puolelta. ”Töitä on riittänyt, mutta keskipiste ei ole enää tuomioistuimessa, vaan työt ovat jakautuneet hieman toisella tavalla.” Perintäpuolella työtä on ihan samalla tavalla kuin ennenkin. Marjo uskoo, että ajan kuluessa, toimeksiannot lisääntyvät. ”Taloudelliset vaikutukset heijastuvat ensin laskunmaksukykyyn.” Nyt vielä on kuulemma hyvä tilanne, mutta kesän kynnyksellä ihmiset alkavat varmasti kaipailla rahojaan. ”Koronan vuoksi on varmasti annettu eräpäiviin helpotuksia, mutta tätä ei voi jatkaa loputtomasti.”

Autokauppias – Aine Oy

Autokauppa, kuten kaikki kivijalkamyymälät, ovat riippuvaisia kulkevista asiakkaista. Autokaupat eivät sijaitse onneksi keskusta-alueilla, vaan yleensä hieman tiivimmin asuttujen alueiden ulkopuolella. Kysyin Aine Oy:n Valtteri Aineelta, miten korona on näkynyt heidän toiminnassaan. Valtteri vastasi nopeasti, että: ”Päivä kerrallaan mennään. Alalla kysyntä vaihtelee nyt todella paljon alueittain. Meillä käy asiakkaita tällä hetkellä hyvin ja kauppaa tehdään suunnilleen samalla tasolla kuin ennen koronaakin.”

Aineella on keskitytty koronan aikana ylläpitämään olemassa olevia asiakkuuksia. Tästä yksi hyvä esimerkki on huoltojen muuttaminen kokonaispalveluksi, missä asiakas huomioidaan kotiovelta asti. ”Haemme asiakkaan auton kotiovelta. Tämä on uusi toimintamallimme. Tuomme myös automyynnin tähän mukaan. Jos asiakas haluaa esimerkiksi koeajaa toisen auton huollon aikana, on se mahdollista. Kun haemme huoltoon tulevan auton asiakkaalta, viemme koeajettavan auton samalla asiakkaalle pihaan. Kun asiakas tulee hakemaan autonsa huollosta, hän palauttaa koeajettavan auton takaisin liikkeeseen.”

Yhteydenpito koki suuremman muutoksen. Enää potentiaalinen asiakas ei astele ensin kaupan ovesta sisään, vaan yhteydenpito autokauppaan ja huoltoihin alkaa puhelimitse tai chat-palvelun kautta. Valtteri sanoikin, että: ”Meillä aukioloaikoja on pidennetty entisestä. Jos ennen chat-palvelu toimi vain virka-aikaan, nyt sen kautta on mahdollista saada apua jopa klo 22 asti illalla.” Autokauppa siis kärsii hetkellisesti koronasta, Korona vaikutti aluksi aika dramaattisesti, mutta pienen pysähdyksen jälkeen tapahtui muutos parempaan.

Hautaustoimisto – Arvo Kova Oy

Hautaustoimet ovat osa perusarkea, jotka tehdään kaikkina aikoina riippumatta maailman muutoksista. Poisnukkunut omainen tulee hoitaa turvallisesti lepoon. Kun kysyin Arvo Kova Oy:n Henri Kovalta, mihin korona on vaikuttanut heidän liiketoiminnassaan eniten, Henri nosti esiin kukkakaupat. “Kukkakaupat ovat kärsineet valtavasti. Koska liikkuminen loppui ja ihmiset jäivät kotiinsa. Niinpä myös kukkakauppojen ovet eivät ole käyneet normaaliin tapaan. ” Vaikka kukkakaupoista on mahdollisuus tilata tuotteita puhelimitse sekä verkon kautta, kauppa ei ole käynyt samaan tapaan.

Oulun Hautaustoimistossa eli Arvo Kova Oy:ssä on koronan tuomat tarkat hygieniavaatimukset otettu huomioon asiakaspalvelussa. Hautausjärjestelyiden tekeminen on tunteikasta, jolloin on hyvä, että vieressä on ihminen fyysisesti läsnä. “Kun asiakas tulee sopimaan hautausjärjestelyistä toimistolle, kättely on jätetty pois kokonaan. Istumme myös pöydässä väljemmin kuin ennen.” Henri sanoo kuitenkin, että tämä tehdään varsin vastentahtoisesti, koska alalla palvelun tulisi olla henkilökohtaista. ”Etäisyys on sellainen asia, mitä emme surevaan omaiseen halua ottaa.”

Hautausjärjestelyissä keskeinen osa on muistotilaisuus. Omaiset haluavat kokoontua yhteen muistamaan menetettyä omaista, surra yhdessä sekä jakaa kokemuksia. Koronan vuoksi muistotilaisuuksien määrä on vähentynyt. “Hyvin harva enää järjestää muistotilaisuuksia.” Arvo Kova hoitaa muistotilaisuuksien järjestämisen yleensä sidosryhmiensä kanssa yhteistyössä: valokuvaaja kuvaa muistotilaisuudet, kukkakaupat hoitavat omaisille kukkalaitteet ja pitopalveluyrityksen hoitavat tarjoilun. “Kun hautajaisissa kävi ennen normaalisti 30 – 50 henkilöä, nyt väkimäärärajoitusten vuoksi henkilömäärä on tippunut 10 – 20 henkilöön. Tällä on suora vaikutus myös sidosryhmiemme toimintaan. Myynti on vähentynyt myös siellä.” Henri on kuitenkin toiveikas tulevaisuuden suhteen, vaikka nyt asiakkaat ovatkin vähentäneet liikkumistaan.

Korona muuttaa pysyvästi montakin asiaa. Mielestäni viestinnän tarvetta se vain lisäsi ja jokainen yrittäjä tuli entistä tietoisemmaksi siitä, kuinka tärkeää on sähköinen näkyvyys. Ei kannata jäädä ylellisyystuotteeksi ja harvojen herkuksi. Tuo tuotteesi ja palvelusi näkyväksi toimivalla viestinnällä. Kun tuotteesi on kokenut kiinnostavuuskolauksen koronan vuoksi, älä jäädy. Jatka iloisesti vain eteenpäin. Varmista, että kohderyhmäsi on tietoinen toimistasi, tekemisestäsi koronankin aikaan. Ei lappua siis luukulle, vaan pikemminkin lappu luukulle, missä on tarinaa päivittäin, viikottain tai tunneittain – oman mielen mukaan. Tuo tuotteesi ja palvelusi osaksi arkea, älä eristä niitä ylellisyystuotteiksi. Muista viestinnässä kaksi tärkeintä – tavoitteesi sekä kohderyhmäsi. Muista ne myös kriisin keskellä.


Henna Eklund | Sisällöntuottaja ja viestinnän ammattilainen

Blogitekstin kirjoitti punakynäpaholainen, digitaalisen viestinnän osaaja

Henna Eklund | Hennaksi paljon sanottavaa

Moniosaajat ovat tulevaisuutta. Olen kirjoittaja, copywriter sekä punakynäpaholainen. Minulla on graafista silmää sekä teknistä taitoa. Olen viestinnän moniosaaja ja ”ikiharjoittelija” eli nälkäni oppia lisää markkinointiviestintää sekä digitaalista viestintää ei lopu koskaan. En suostu vain pintapuolisten asioiden hallintaan, koska teen enemmän. Haluan olla hyödyksi Sinulle mahdollisimman monin tavoin. Nämä kirjoittamani blogit ovat yksi tapani toimia niin.

Ota yhteyttä