”Mistä sisältöä? Kaikki ideat on jo käytetty!?!”| Hennaksi

Viimeisen puolen vuoden aikana korona ajoi monen yrittäjän näkymään digitaalisesti. Lisäkäsille on ollut tarvetta useammassa paikassa, joten se on tuonut myös mukavasti töitä. Hennaksi olen sanonut jo kauan aikaa, että: ”Etsitkö projektiin tai yhteistyökumppaniksi digitaalisen viestinnän ja markkinoinnin moniosaajaa, joka on vielä kirjoitustaitoinen punakynäpaholainen? Mielestäni timanttista sisältöä syntyy parhaiten yhteistyössä, ja ulkopuoliset silmät eivät ole koskaan pahitteeksi.” Joskus työyhteisöissä ajaudutaan tiettyyn kaavaan, ja tekee hyvää, että ulkopuolinen tulee sitä sotkemaan ja kyseenalaistamaan. Siitä syntyy uudenlaista intoa.

Kuun alkupuolella heräsin, kun katselin tarkemmalla silmällä Linkedin-profiiliani. Olin valmistelemassa kurssia BusinessOululle. Tarkoituksena oli puhua sosiaalisen median merkityksestä työnhaussa. Olen vetänyt muutaman aiheeseen liittyneen työpajan jo keväällä verkossa, mutta nyt olisin menossa puhumaan jälleen pitkästä aikaa ns. ”luokan eteen”. Olin innoissani, tietysti. Vuorovaikutusmahdollisuudet moninkertaistuvat, kun voin suoraan keskustella kasvokkain kurssilaisteni kanssa. Herätykseni aihe, mihin kiinnitin huomiota Linkkarissani, olivat sisällöt. Puhun kurssilaisilleni juuri somen merkityksestä, julkaisuista, julkaisujen jaoista sekä sisältöjen monikäyttöisyydestä eri kanavissa. Esikyselyn perusteella esiin nousi eräs varsin mielenkiintoinen seikka: ”Mistä minä kehitän sisältöä? Kaikki ideat on jo käytetty! Eivät minun sisältöni ketään kiinnosta.” Sisältöjen kirjo on monipuolinen Linkedinissä, ja se tulisi kurssilaisilleni juuri kertoa. Tiedättekös, sisältöä on runsaasti ja sitä voi käyttää monella tavalla, esim. mikrosisältönä.

Sisältö syttyy oikeassa kontekstissa

Eräs digitaalisessa maailmassa surffaileva kanssamatkustajani painotti usein aamiaispalaverissa, että sisällöt ovat tärkeitä. Olen samaa mieltä, ja siksi Hennaksikin syntyi. Lisäisin sisällön oheen vielä kontekstin, ja täydellinen paketti on valmis. Kun arvokkaan sisällön tuo esiin oikeassa kontekstissa, voi tapahtua ihmeitä. Sisältö saa näkyvyyttä aivan uudella tavalla. Sisältösi tavoittaa oikeassa kontekstissa siitä kiinnostuneet ihmiset, joille siitä on hyötyä. Kun vastaanottaja hyötyy sisällöstäsi, hän myös jakaa tätä tietoa eteenpäin. Kun sisältö saa tällä tavalla ns. vuorovaikutusarvoa, myös sisällöntuottajan arvo kasvaa.

Mitä tällainen oikean kontekstin löytäminen vaatii? Oikea konteksti ei ole vain kanava, missä jaat sisällön. Kontekstia ovat myös ne ihmiset, jotka tätä kanavaa käyttävät. Kun tuotat sisältöä, tulisi sinun ajatella ennemmin vastaanottajaa ja sitä, miten tämä vastaanottaja voisi hyötyä tekemästäsi sisällöstä. Kirjoita aina vastaanottajalle, ihmiselle. Pohdi, millaisten asioiden kanssa hän voisi kamppailla ja missä asioissa hän voisi kaivata apua. Etenkin Pinterestissä, TikTokissa ja esim. Snapissä kultaisimpia sisältöjä ovat nimenomaan esimerkit (toimi tällaisessa tilanteessa ennemmin näin kuin näin), ohjeet (DIY, kuvausvinkit, reseptit) ja kokemukset. Niitä on ilo katsella. Ideana on, että ne sisällöt antavat sisältöä myös vastaanottajan elämään.

Muista kuitenkin, että jokaista ei voi miellyttää. Sisältö, joka auttaa toista, voi olla samantekevää toiselle. Hyvä sisältö herättää myös niin positiivisia kuin negatiivisiakin kaikuja. Tätä ei pidä koskaan pelätä. Siitä hyvä esimerkki oli tällä viikolla F1-suosikkini Kimi Räikkösen tarina IG:ssä otsikolla ”Evolution of a Formula 1 Driver”. Hänen Instagraminsa viestii tietylle joukolle, samanhenkisille ihmisille. Kohderyhmä ymmärtää tätä huumoria. Jos sisällön erottaa kontekstista, sen voi nähdä eri tavalla.

Sisällöt kunniakierrokselle

Missä on sisällölleni se oikea konteksti? Tässä onkin se suurin ongelma. Painotan kaikissa koulutuksissani, että jokainen meistä voi pitää valoa päällä terassillaan ja kuvitella, että sen valo riittää koko asuinalueelle. Jotta naapurit tulevat mukaan ja lopulta saat valaistua isomman alueen, vaatii se toisenlaista lähestymistapaa. Kerta ei riitä, vaan sisällöllä on oltava toistoa. Se vaatii työtä, ja menestys ei tule ennen työtä missään muualla kuin sanakirjassa.

Sisällön hyötykäyttö mikrosisältönä | Hennaksi

Työllä tarkoitan tässä sisällön hyödyntämistä oikein. Törmäsin aloitellessani omaa projektiani oheiseen kaavioon sisällön hyötykäytöstä mikrosisältönä. Suomensin sen käyttööni. Pienellä sisältöstrategialla kaikesta tekemästäsi sisällöstä on mahdollista saada enemmän irti juuri mikrosisältönä. Kun sinulla on idea tai ajatus, haluat mahdollisesti jakaa sen eteenpäin toisillekin. Haluat, että siitä on hyötyä heille. Silloin aluksi hyppää kynnyksen yli ja julkaise ideasi – omalla verkkosivullasi, blogissasi. Sen jälkeen lähde jakamaan se pienemmissä osissa – mikrosisältönä – ympäri digitaalista maailmaa. Sisältö voi olla lauseita, ajatuksia. Voit tehdä blogista pod-lähetyksen. Voit tehdä aiheesta ladattavan ilmaissisällön tai uutiskirjeen. Tapoja on monia. Yleensä teemme sen virheen, että jaamme ajatuksemme vain kerran. Koska se ei saanut tykkäyksiä ja jakoja heti, ei se ollut hyvä ja kiinnostava. Heitämme hanskat tiskiin ja se oli siinä.

Älä lannistu. Et löytänyt vielä oikeaa yleisöä. Mahdollisesti yleisösi koostui ihmisistä, jotka tuntevat sinut, jotka ovat kuulleet paasaustasi aiheesta jo pitkän aikaa. He ovat hyödyntäneet tietosi jo, ja siksi heille ei siitä ole hyötyä enää. Nyt sinun pitäisi vain löytää uutta yleisöä. Tässä korostuu idea jakaa sanoma pieninä paloina sekä erilaisissa muodoissa ympäri digitaalista maailmaa.

Tämän jälkeen alkaa paras asia – seuranta. Seuraa tarkasti, miten sisältösi toimii. Nämä tiedot kertovat sinulle, missä sinulla on mahdollisesti sellaista yleisöä, joille tiedoistasi voisi olla hyötyä. Tehosta sen avulla teemaasi ja keskity siihen. Nosta suositut kanavat kärkikanaviksesi ja tehosta sisällöntuotantoa heikommissa. Muista myös pitää huoli polun valaisusta. Tarkista, että olet linkittänyt kanavasi keskenään, vähintäänkin verkkosivuillesi tai blogiisi. Pidä huoli, että jaetun pienen sisällön kautta sinusta kiinnostunut löytää luoksesi aarreaittaasi – ostokengät jalassa. Tee yhteydenotosta helppoa.

Onnea matkaan!

Ps. Jos kaipaat apua, ota yhteyttä.


Henna Eklund | Sisällöntuottaja ja viestinnän ammattilainen

Blogitekstin kirjoitti punakynäpaholainen, digitaalisen viestinnän ja markkinoinnin moniosaaja

Henna Eklund | Hennaksi paljon sanottavaa

Moniosaajat ovat tulevaisuutta. Olen kirjoittaja, copywriter sekä punakynäpaholainen. Minulla on graafista silmää sekä teknistä taitoa. Olen viestinnän moniosaaja ja ”ikiharjoittelija” eli nälkäni oppia lisää markkinointiviestintää sekä digitaalista viestintää ei lopu koskaan. En suostu vain pintapuolisten asioiden hallintaan, koska teen enemmän. Haluan olla hyödyksi Sinulle mahdollisimman monin tavoin. Nämä kirjoittamani blogit ovat yksi tapani toimia niin.

Ota yhteyttä