”Voinko kirjoittaa blogia ilman verkkosivuja? | Blogi Hennaksi

Koulutin aktiivisia naisyrittäjiä eräs päivä bloggaamisesta. Blogi on oivallinen työkalu moneen tarpeeseen ja siitä syystä sillä on useita erilaisia nimiäkin.

Nykyään blogi on tuttu genre, kun pohditaan tekstejä, joita luemme ja sivuamme arjessamme. Blogi on väline, jonka avulla voimme käsitellä monipuolisesti toimialamme ajankohtaisuuksia sekä esittää omat näkemyksemme omin edellytyksin. Blogien vetoava ominaisuus on juuri se – jakamamme kokemukset, tuntemukset sekä ajatukset. Sähköisinä ne lainautuvat helposti digitaaliseen maailmaan lukijoiden/seuraajien mukana. Blogille ei välttämättä tarvita verkkosivuja.

Kun suunnittelet blogin perustamista, pohdi etukäteen sitä, mikä voisi olla sen tarkoite: asiantuntijuuden/osaamisen esittely, dialogi lukijoiden kanssa, kontaktitietojen keräys vai haluatko vain ”saada vähän julkisuutta ja saada päteä”? Oma tarkoitukseni on tuoda esiin asiantuntijuutta sekä synnyttää dialogia lukijoiden kanssa. Blogini antavat jokaiselle lukijalleen malleja viestintätilanteisiin, välittävät yleensä juuri kokemuksia ja alan hiljaista tietoa ammattilaisen näkökulmasta. Haluan laajentaa lukijoiden maailmankuvaa sekä auttaa heitä näin myös ymmärtämään muita. Toivoisin, että ne tarjoaisivat puheenaiheita arkeen. Blogi on minulle keino tarjota ja myydä ideoitani kanssayrittäjille. Blogi avaa minulle sen tärkeän ”luovuuden oven”. Blogilla vahvistan ammatti-identiteettiäni #punakynäpaholaisena.

”Voinko kirjoittaa blogia ilman verkkosivuja?”

Koulutuksessa esitettiin tärkeä kysymys: ”Voinko kirjoittaa blogia ilman verkkosivuja?” Vastaukseni on: ”KYLLÄ VOIT!” Tässä muutama tapa hoitaa blogi ilman verkkosivuja helposti. Sinulla on varmasti Facebook- tai Linkedin-profiili? Jos olet hankkinut esim. yrityksellesi Facebook-sivun, blogin kirjoittaminen sinne onnistuu loistavasti ja vielä ilman turhia ilmaiskanavan lisäliitteitä. Tekstit ovat jaettavissa samalla tavalla kuin mitkä tahansa tekstit. Linkedinin artikkeli-toiminto on samanlainen.

Facebook: FB tarjoaa oman tapansa kirjoittaa blogia. Toiminto yrityssivuilla on nimellä ”Muistiinpanot”. Näkymä pitää vain aktivoida sivuillesi. Saat sen näkymään vasemman puolen valikossasi asetusten kautta. Näin se on helposti avattavissa myös lukijoillasi. Kun olet aktivoinut sen näkymään asetuksistasi, pääset siihen valikon lisää-kohdasta. Sitten vain harjoittelemaan muistiinpanojen rakentamista. Niihin voi liittää kuvia, videoita ja tekstiä samalla tavalla kuin minne vain ja vielä haluamallasi tavalla. Suosittelen!

Linkedin: Linkedinin ”Write article” -ominaisuus on heidän tarjoama alusta kirjoittaa blogia. Sen voi tehdä helposti vain valitsemalla se julkaisun muodoksi ja linkki ohjaa sinut sivustolle, missä artikkelin eli blogitekstin kirjoittaminen onnistuu. Varsin monipuolinen työkalu kirjoittaa asiantuntijuutta tukevaa materiaalia. Se on myös oiva tapa esim. tukea työnhakuasi. Suosittelen!

Näitä kannattaa kokeilla silloin, kun et vielä tiedä, tarvitsetko oikeasti blogialustaa tai haluatko perustaa blogia varten verkkosivut. Kummassakaan julkaisua ei tarvitse tehdä heti, vaan niiden käyttöä voi kokeilla rauhassa ja harjoitella. Julkaise-namikan jälkeen niistä tulee julkisia.

Kun päätät julkaista kirjoituksesi, muista tämä. Jaa aina blogitekstisi eteenpäin. Kerta ei riitä, vaan muista jakaa se henkilökohtaisella sivulla, yrityksen sivulla, yhteisössäsi ja tietysti muissa mielestäsi tärkeissä paikoissa. Ripottele sitä jokaiseen paikkaan, missä koet, että se saavuttaisi mahdollisen asiakaskuntasi.

Muut blogialustat

Bloggaus onnistuu verkossa monella tavalla. Siihen on alustoja kaikkialla. Kannattaa tutustua niihinkin, jos haluat kokeilla kirjoittamista. Oman verkkosivun lisäksi on mahdollista kirjoittaa blogia myös näissä palveluissa, jotka ovat ilmaisia alustoja, esim. Blogger, Lily, Rantapallo, Vuodatus.net


Henna Eklund | Sisällöntuottaja ja viestinnän ammattilainen

Blogitekstin kirjoitti punakynäpaholainen, digitaalisen viestinnän ja markkinoinnin moniosaaja

Henna Eklund | Hennaksi paljon sanottavaa

Moniosaajat ovat tulevaisuutta. Olen kirjoittaja, copywriter sekä punakynäpaholainen. Minulla on graafista silmää sekä teknistä taitoa. Olen viestinnän moniosaaja ja ”ikiharjoittelija” eli nälkäni oppia lisää markkinointiviestintää sekä digitaalista viestintää ei lopu koskaan. En suostu vain pintapuolisten asioiden hallintaan, koska teen enemmän. Haluan olla hyödyksi Sinulle mahdollisimman monin tavoin. Nämä kirjoittamani blogit ovat yksi tapani toimia niin.

Ota yhteyttä