Millainen tuotekuvaus on hyvä? | Hennaksi

Viimeiset puoli vuotta ovat olleet monipuoliset. Korona vei yritysten toiminnan verkkosivuille, verkkokauppoihin sekä sosiaaliseen mediaan. Näkyvyyttä tuli lisätä rutkasti sinne, missä asiakkaat viettivät etäpäivänsä. Toiminnan piti näkyä verkon välityksellä eteenpäin. Osaaminen, mitä verkkokaupoissa vaaditaan, ei ole vain kirjoittamista, vaan verkkokaupan tuotekuvausten kanssa vaaditaan laajempaa näkemystä sekä tietämystä useammasta sisällöntuotannon haarasta: graafisia taitoja, kirjoittajan vikaa sekä myyjän tietoja ostopolusta. Mitä tietoa sinä haluaisit saada tuotekuvauksista?

Kun verkkokauppaa ajatellaan yleisesti, mieleen nousevat omat kokemukset. Jos menet vaateliikkeeseen, etsit sopivaa tuotetta juuri kuvien perusteella. Visuaalisuus on tärkeintä ja etenkin se, että voisit samaistua johonkin malleista. Tuotekuvaus on kiinnostava omalla tavallaan sitten myöhemmin. Jos malli näyttää muodoiltaan vähänkään samantyyliseltä kuin sinäkin, se helpottaa ostopäätöstä, eikö? Jos taas olet ostamassa työkalua tai laitetta, eikö olisi hyvä, jos sen käyttö näytetään sille olennaisimmassa toimessa, esimerkiksi videona tai kuvasarjana? Kaikki tämä on nykyään helppo huomioida, ja verkkokauppojen sisällöt ovat rikastuneet valtavasti. Verkkokaupat, missä tuotekuvauksissa tuotteesta esitellään vain hinta- ja kokotiedot, eivät erotu edukseen. Valitettavasti näillä tiedoilla ei herätetä luottamusta. Sähköinen raha saattaa kulkea toiseen paikkaan.

Tuotekuvausten sisällöt aina kohderyhmä edellä

Minun ei varmastikaan tarvitse nostaa esiin kohderyhmän merkitystä kaikessa sisällöntuotannossa? Kohderyhmän tulisi aina olla selvillä, kun tuotat sisältöä potentiaaliselle asiakaskunnallesi. Se on markkinointiviestintää kuumimmillaan. Jos et ymmärrä asiakastasi, et myöskään ymmärrä hänen tarpeitaan ja sitä, miten voisit tuotteellasi tuoda näihin tarpeisiin tyydytyksen.

Mitä tietoja sinä haluaisit löytää, on hyvä kysymys, kun lähdetään pohtimaan tuotekuvauksia ja niiden sisältöjä. Tee siis aluksi pieni ajatusleikki ja käy läpi kaikki kysymykset, mitä sinä voisit kysyä tuotteesta. Myyjänä olet varmasti törmännyt useampaan kysymykseen? Pohtimalla nämä kysymykset valmiiksi, välität tuotekuvauksessa tunteen, että olet asiantuntija ja ymmärrät, millaisia ongelmia asiakas kohtaa, kun hän tekee ostopäätöstään. Mitä kalliimpi ja kestävämpi tuote, sitä suuremmassa roolissa tämä puhutteleva ja kysymyksiin vastaava tyyli on.

Mieti, millaisissa tilanteissa, ympäristöissä sekä kohteissa tuotetta mahdollisesti käytetään. Mikä on yleisin käyttötarkoitus? Missä tilanteissa tuotetta ei missään nimessä tulisi käyttää? Kaikki tämä tieto on tärkeää asiakkaalle. Miksi? Tässä pieni opettaja sisälläni yskäisee äänekkäästi. Tuotekuvaukset parhaimmillaan ovat myös opettavia. Ne kertovat tuotteesta haaveilevalle niiden oikeaoppisen käytön. Nauroin pienempänä aina kaikille Yhdysvalloissa asuvan tätini lähettämille tuotteille ja niiden ohjeteksteille, esim. mikropopcorn-pusseissa. ”Miten ihmiset voivat olla näin tyhmiä?” Pakkauksessa luki isoin kirjaimin toisella puolella ”This side up” ja toisella puolella ”Not this side up”. Kun asiaa ajattelee tarkemmin, pakkaus kertoi selkeästi, miten sen kanssa toimitaan. Kaikki käyttövaiheet oli selkeästi kuvattu numerojärjestyksessä. Et voinut koskaan epäonnistua. Toimintakäskyjä kannattaa suosia.

Valokuvien ja videoiden avulla kaikkia tuntemuksia voi vahvistaa. Tuntemalla kohdeyleisösi, osaat ajatella, millaiset valokuvat ja millaiset videot voisivat kiinnostaa häntä. Miten nämä valokuvat ja videot voisivat tukea ostopäätöstä tai vahvistaa sitä? Kuvaamiseen kannattaa mielestäni aina panostaa ja käyttää ammattivalokuvaajaa.

Mitkä ovat tuotteen hyödyt? Kun tuotteelle tulee ostotarve, se ratkaisee yleensä jonkin ongelman, Kerro ja kuvaile, miksi juuri sinun tuotteesi voisi olla paras ratkaisu polttavaan ongelmaan. Luo tuotekuvaus niin, että se kertoo, miten tuotteesi eroaa toisista tuotteista. Tässä auttavat parhaiten kuvailut, kokemukset ja tietysti käyttötarinat. Jos muistat tv-shop-ohjelmat, joissa näytettiin tarkalleen, missä tilanteissa tuote oli loistava ja miksi kilpailevat tuotteet eivät olleet yhtä hyviä, olet lähellä sitä, mitä se voisi olla. Suosittelisin tosin verhoilemaan tämän erilaisuuden toisenlaiseen tyyliin tai voihan sitä olla suoraan niin raakakin.

Miten saat mahdutettua nuo kaikki yhteen tuotekuvaukseen?

Kuten sanoin aiemmin, tuotekuvausten tekeminen vaatii monenlaisia taitoja. Jokainen käyttöliittymä tarjoaa oman mallinsa siihen, miltä tuotekuvaus näyttää. Lisäksi jokainen tuote tulisi esitellä sen olennaisimmat ominaisuudet edellä (mitat, koot, materiaalit, jne.). Tuotekuvaukset lähtevät aina liikkeelle tästä. Nosta esiin olennaisimmat tiedot. Pidä huoli siitä, että peruskuvan saa nopeasti silmäilemällä. Jos asiakas haluaa lisätietoa, hän saa ne auki helposti esim. Lue lisää -toiminnolla. Ostopäätös on yleensä jo tehty, kun verkkokaupassa siirrytään lisäämään tuote ostoskoriin. Vahvista tätä tunnetta ja todista, että olet juuri oikea valinta. Muista valokuvat ja videot – AINA!

TUOTEKUVAUS LYHYESTI:

  • Tunne kohderyhmäsi: toiveet, tarpeet, kysymykset
  • Miksi tuotteesi toimii parhaiten? Hyödyt, ominaisuudet, kokemukset
  • Rakenna tarinalla sielu tuotteellesi: tee siitä yksilöllinen, käyttökokemukset
  • Kerro tärkeimmät ominaisuudet selkeästi: nosta esiin, korosta, käyttöliittymäkohtaista
  • Käytä herkullisia kuvia ja videoita: välitä niillä tuntemukset, käyttöpaikat, tuotteen lopputulokset, onnelliset ilmeet
  • Muista toimintakäskyt!


Henna Eklund | Sisällöntuottaja ja viestinnän ammattilainen

Blogitekstin kirjoitti digitaalisen viestinnän ja markkinoinnin moniosaaja

Henna Eklund | Punakynäpaholainen

Moniosaajat ovat tulevaisuutta. Olen kirjoittaja, copywriter sekä punakynäpaholainen. Olen viestinnän moniosaaja ja ”ikiharjoittelija” eli nälkäni oppia lisää ei lopu koskaan. En suostu vain pintapuolisten asioiden hallintaan, koska teen enemmän. Haluan tutustua ja tarkkailla ympäröivää maailmaa. Kiinnitän huomiota juuri eri tapoihin hoitaa viestintä ja markkinointi ja avaan huomioitani tässä blogissa.

Nousiko mieleen kysymyksiä? Ota yhteyttä!