Sulkutilassa paikallisnäkyvyyttä paremmaksi | Hennaksi

Koronan vuoksi paikallisuus on noussut enemmän ja enemmän esiin. Enää ei katsella kovasti seuraavaan kylään, vaan palveluita etsitään läheltä. Enää ei viitsi matkustaa toiselle puolelle Suomea, koska halusi Ikeasta sen tietyn sohvan. Palvelua etsitään helpommin verkosta tai lähikaupoista. Naureskelimme jo mieheni kanssa viikolla, kun porisimme siitä, kuinka kaukana Kempele on tällaiselle Oulujoen pohjoispuolella asuvalle. 

Miten nousemme sitten esiin paikallisille palveluamme etsiville ihmisille? Kun markkinointia mietitään, kannattaa silloin nostaa myös paikallinen hakukoneoptimointi sekä paikallinen markkinoinnin kohdennus pöydälle. Onko hyvä, että yrityksenne mainostaa paikallista palveluaan koko Suomeen vai pitäisikö teidän kohdentaa markkinointi lähemmäs – omalle alueelle, missä takuulla ostohousut jalassa kirmaavat asiakkaanne ovat? Ehdottomasti! Etenkin, jos et ole verkkokauppias. 

Millaisia ovat yritykset, jotka tarvitsevat paikallista hakukoneoptimointia sekä markkinoinnin kohdennusta? 

Tämä on todella hyvä kysymys. Tällaisia ovat yritykset, jotka tarjoavat esimerkiksi kivijalkaliikkeessään konkreettista palvelua. Tällaisia yrityksiä ovat ravintolat, kahvilat, hotellit, kampaajat, hierojat, optikot, apteekit, vähittäiskaupat ja monet muut – lista on pitkä. Ymmärrätkö, mitä tarkoitan? 

Kun palvelua, jota sinä tarjoat, etsitään alueeltasi tai kaupunginosastasi, olisi varmasti hyvä, että yrityksesi nousisi esiin ensimmäisenä. Jos etsisin Oulussa kampaajaa Kaakkurista, haluaisivat varmasti kampaajat, jotka toimivat Kaakkurissa, olla listan kärjessä? Tällaisen haun tekevät ihmiset ovat yleensä varmimmin ostohousut jalassa. Luin jostain, että jopa 70 % tällaisista hauista päätyy ajanvaraukseen tai myymäläkäyntiin. Siitä syystä myös paikalliseen hakukoneoptimointiin kannattaa panostaa. 

Mistä paikallisessa hakukoneoptimoinnissa kannattaa lähteä liikkeelle?

SEO-mielessä kannattaa ensimmäiseksi kiinnittää huomiota verkkosivujen sisältöön. Jos haluat tuoda paikallisuuden vahvasti esiin, kannattaa aloittaa verkkosivujen sanoituksesta. Se onnistuu helpoiten lisäilemällä paikallisia hakutermejä etusivulle, metatietoihin sekä hakutermeihin.

Millainen sanasto tukee sitten paikallisuutta? Kaikki sellainen sanasto, mikä viittaa sijaintiin konkreettisesti, esim. kaupungin nimi (Oulu, Jyväskylä, Tampere, Turku, Helsinki, Espoo, Vantaa jne.) ja myös isommassa kaupungissa asuinalueen tai jopa kadun nimikään ei ole pahitteeksi.

Minne hakutermit sijoitetaan? Paras paikka hakutermeille on sivuston konkreettinen sisältö: otsikoinnit, johdannot ja perustekstit. Varmista, että yhden hakusanan määrä vastaa vähintään 2 % kaikesta tekstistä. Hakuvaikutusta kannattaa lisätä lisäämällä sanastoa myös metatietoihin verkkosivujen jokaisella sivulla eli tageihin sekä kuvauksiin.

Miten näkyä paikallisesti tehokkaammin? Vinkkejä paikallisnäkyvyyden tehostamiseksi.

Miten saan paikalliset kiinnostumaan sisällöstä? Kun olet varmistanut, että sanastosi on kunnossa ja olet varmistanut paikallisuuden sisällöissäsi, tulee kääntää katse kohderyhmään eli alueella mahdollisesti palveluasi tarvitseviin ihmisiin. Mikä on ajankohtaista alueellasi? Onko jotain perustarvetta, joka nousee esiin tällä hetkellä seudullasi? Voisitko sitoa jotenkin oman tuotteesi niiden ympärille? Esimerkiksi kampaajana nosta esiin tapahtumat ja juhlapyhät.

Google My Business tukemassa paikallista näkyvyyttä

Kokeile hakua puhelimesi selaimella. Hae esimerkiksi ”optikko lähelläni”. Näet tuloksissa alueellasi palvelua tarjoavia yrityksiä. Ensimmäiset tulokset voivat vaihdella 3 – 5 välillä. Näet näiden sijainnin myös kartalla. Kun painat kohtaa Näytä lisää tuloksia, saat näkyviin kattavamman valikoiman palveluntarjoajia alueellasi. Kun valitset yhden yrityksistä, et joudu vielä sen verkkosivuille, vaan ns. välitilaan. Tässä välitilassa näet lisätietoa kyseessä olevasta yrityksestä: nimen, osoitteen, työajat, kiireisimmät ajat, yhteystiedot, verkkosivuston osoitteen, kuviakin jopa ja käyttäjien antamat arvostelut. Nämä tiedot tarjoaa useimmiten Googlen My Business -palvelu. Palvelussa pääset helposti muokkaamaan yrityksestäsi näkyviä tietoja. Jos et vielä ole hankkinut yrityksellesi toimivaa MyBusiness-tiliä, tee se nyt!

Tilin käyttöönotto on verrattain helppoa. Seuraat vain ohjeistuksia ja annat sinne sellaiset tiedot, joita palvelu kysyy. Pääasia, että sijainti löytyy kartalta ja yhteystiedot ovat näkyvillä helposti. Jos sinulla on konkreettinen verkkosivu, muista kertoa se myös sinne. Kun olet aktivoinut palvelun eli täyttänyt vähintään perustiedot, pääset sisälle palveluun ja voit muokata niitä tietoja paremmaksi, mitä palvelu yrityksestäsi kertoo hakutuloksen yhteydessä. Valitse vasemman puolen valikosta kohta Tiedot ja aloita. Lisää sinne mieluummin enemmän tietoa kuin liian vähän. 

Henna Eklund | Sisällöntuottaja ja viestinnän ammattilainen

Blogitekstin kirjoitti digitaalisen viestinnän ja markkinoinnin moniosaaja

Henna Eklund | Punakynäpaholainen

Moniosaajat ovat tulevaisuutta. Olen kirjoittaja, copywriter sekä punakynäpaholainen. Olen viestinnän moniosaaja ja ”ikiharjoittelija” eli nälkäni oppia lisää ei lopu koskaan. En suostu vain pintapuolisten asioiden hallintaan, koska teen enemmän. Haluan tutustua ja tarkkailla ympäröivää maailmaa. Kiinnitän huomiota juuri eri tapoihin hoitaa viestintä ja markkinointi ja avaan huomioitani tässä blogissa.

Nousiko mieleen kysymyksiä? Ota yhteyttä!