Full-Stack MARKKINOINNIN MONIOSAAJA

Lisäopiskelu kannattaa aina. Kuuntelin Puhujatorin livestreamin, missä Diilissä finaalikaksikkoon päässyt Petri Matero kertoi myynnin ja markkinoinnin moniosaamisesta: ”Mitä ovat myynnin ja markkinoinnin full-stack-tyypit?” Naureskelin taas tälle moniosaajahuudolle ja termitykselle. Petrillä oli mennyt 20 vuotta ymmärtää tämä, kun minusta tuntuu, että olen toitottanut moniosaamista yrittäjäurani alusta asti. Moniosaajat ovat tulevaisuutta. Moniosaajat ymmärtävät asiakasta sekä yrittäjää.

Luennollaan Petri Matero nosti esiin viisi konkreettista asiaa, jotka kuuluvat hänen ”supervoimatematiikkaansa” eli millaisia ydinasioita ”full-stack-tyypeillä” on? Heillä on uteliaisuutta, viestintäosaamista, persoona kohdillaan, tunteet hallinnassa ja merkitystä. Mitä tämä konkreettisesti tarkoittaa? Aukaistaanpa. Kun rakennat tulevaisuudessa esimerkiksi työhakemusta, tästä ajattelumallista voi olla sinulle apua.

Moniosaaja on utelias

Allekirjoitan Petrin sanat uteliaisuudesta. Uteliaisuus on parhaimmillaan mielenkiintoa oppia uusia asioita sekä kokeilla että testata niitä rohkeasti. Meillä on halu oppia uutta, koska haluamme kehittyä koko ajan paremmaksi. Tematiikkani sisältää ajatuksen ”surffarista”. Me surffarit valitsemme aina isomman ja isomman aallon, jonka haluamme kesyttää tai ainakin kokeilla, josko pitäisimme tasapainomme sillä mahdollisimman kauan. Kokeiltuamme ymmärrämme, mikä sai meidät onnistumaan ja pitämään tasapainon. Jos epäonnistuimme, tiedämme, mikä kaatoi meidät kesken kaiken eli missä meidän pitää kehittyä. Nautimme niistä tilanteista, joissa olemme hieman ns. kielekkeen reunalla ja hieman epätasapainossa. Voimme tehdä sen yksin, mutta mielestäni kaikki onnistuu parhaiten yhteistyössä.

Kun lähden tekemään töitä uuden asiakkaani kanssa, haluan tutustua mahdollisimman hyvin hänen toimialaansa ensin. Sen jälkeen pyydän asiakkaaltani hänen oman näkemyksensä työstään ja alastaan. Kun yhdistän nämä kaksi tietopakettia, minulla on aika selkeä näkemys siitä, mitä asiakkaani tarvitsee. Näin voimme rakentaa hyvän digitaalisen markkinointisuunnitelman hänelle ja alkaa toteuttaa sitä. Tällä tiedolla osaan varmasti puhutella hänen avainasiakkaitaan, koska tiedän, mistä jutella.

Moniosaaja herättää luottamusta

Moniosaaja osaa viestiä niin, että se herättää luottamusta. Tämä luottamus kumpuaa viestintäosaamisesta ja siitä, että osaa puhua asiakkaan suulla potentiaalisille asiakkaille heidän ymmärtämällä kielellä. Näin asiakas kokee olonsa arvokkaaksi. Näin tämän aikoinaan, kun opetin ammatillisella puolella äidinkieltä. Jos olisin opettanut sisältöjä samoilla termeillä ja samoilla sisällöillä esim. kaivosalan sekä sosiaali- ja terveysalan opiskelijoille, olisi viesti mennyt taatusti hukkaan. Kun otin aina huomioon kohderyhmäni, sisällytin opetukseeni termejä, kokemuksia sekä tilanteita jokaisen kohderyhmän keskeisistä työtilanteista, opetukseni koettiin arvokkaaksi sekä palvelevaksi. Markkinoija ymmärtää tämän. Se ei ole vain tekemistä, vaan markkinoinnin pitää olla sidosryhmäkeskeistä. Kun tuntee asiakkaansa, osaa myös huomioida heidän potentiaaliset tarpeensa.

Moniosaajalla on persoonaa

Mitä tahansa teetkin, älä unohda itseäsi. Älä yritä olla muuta kuin olet. Jokaisessa meissä asuu piilokameleontti, koska helpointa on mukautua joukkoon. Jos olet erilainen, joudut usein perustelemaan sitä. ”Ai, et juo alkoholia, miksi?” ”Miksi et syö kesäkurpitsaa?” Minusta oli ilo katsoa Diiliä siitäkin syystä, että siellä finaaliin astelivat persoonat. Sen asian toi esiin esityksessään myös Matero. Kun olen unohtanut persoonani, olen törmännyt seinään. Yrittäjyyden alussa tein sen virheen, että halusin innokkaasti olla vain osa joukkoa. En halunnut erottua, en herättää huomiota. Se vie voimat. Lopulta, kun näytin oikeat värini, jotkut ihmiset, jotka olivat jo lokeroineet minut johonkin tiettyyn ryhmään, suuttuivat. He eivät halunneet ymmärtää, että olin jotain muuta, mihin he olivat tottuneet. Jokainen meistä on Materon sanoin ”oma ainutlaatuinen itsensä.” Minä olen punakynäpaholainen. Osa teistä pitää siitä, osa teistä halveksuu sitä. Asiakkaani ovat kuitenkin aina nauttineet siitä, että en vain seiso vieressä ja katso, kun toiminta menee ns. puihin, vaan uskallan sanoa, missä mennään vikaan ja mitä tulisi kehittää. Nimestäni ja ”brändistäni” näkee, että olen punakynäpaholainen – sisältöjen intohimoinen tuottaja sekä kehittäjä.

Moniosaajalla on tunneälyä

Miten vedota asiakkaan tunteisiin? Usein päätöksenteossa ovat mukana myös tunteet. Moniosaaja huomioi tämän ja osaa rapsuttaa asiakasta juuri oikeasta paikasta, jotta tämä tarttuisi toimeen. Matero sanoi, että se on elämänmittainen matka. Totta. Helpointa se on oppia tutkimalla ympäristössä toimivia ihmisiä sekä kuunnella heitä. Mistä he pitävät, mitä he vihaavat, keitä he ”idolisoivat”? Kun ymmärrät heitä, heitä on myös helpompi lähestyä. Sama pätee asiakkaisiin.

Tunneäly on kuitenkin kaksipuolinen kolikko. Mistä sinä pidät, mitä sinä vihaat? Mieleesi nousee varmasti heti asioita. Työelämässä kohtaat välillä tilanteita ja asioita, joista nautit ja joiden parissa viihtyisit pidempäänkin. Valitettavasti vastaan tulee myös niitä asioita, joista et pidä, mutta työ on kuitenkin tehtävä. Näissä tilanteissa pitää unohtaa nämä tunteet ja olla näyttämättä niitä. Asiakkaiden kanssa ei mielellään kukaan halua joutua konfliktiin. Syyttely ei koskaan ole oikea tie, vaan virheen hyväksyminen sekä huomion kohdistaminen korjaustoimiin. Miten tästä mennään eteenpäin?

Moniosaaja ymmärtää ongelman

Tee työtä, jolla on merkitystä. Miksi myyt, miksi teet työtäsi, miksi menet töihin – nämä ovat hyviä kysymyksiä, kun pohditaan tekemistä. Aina kaikella tekemisellä on tarkoite. Kun aloitin yritystoimintani, halusin rakentaa maailmasta sekä toisten yrittäjien viesteistä selkeämpiä, vastaanottajaa puhuttelevia sekä houkuttelevia. Halusin tehdä teksteistä ja sisällöistä kattavia, selittäviä sekä ymmärrettäviä. Olin turhan usein opettajaurallani törmännyt yrityksiin, joiden sanoma ja päätarkoitus olivat todella hukassa. Mottoni on, että: ”Ulkopuoliset silmät eivät ole koskaan pahitteeksi.” Usein yritys toimii omassa kuplassaan, koska siellä työskentelevät ihmiset ymmärtävät toinen toisiaan, puhuvat samaa kieltä ja tuntevat tuotteensa. Omassa piirissä asioita ei tarvitse perustella ja selitellä, vaan termit ovat ymmärrettäviä. Siitä syntyy oletus, että myös asiakkaat ymmärtävät nämä asiat. Valitettavasti näin ei ole. Asiakkaalle tuote ja palvelut pitää tarjoilla mahdollisimman selkeänä kokonaisuutena: Mikä on ongelma, jonka ratkaiset? Miksi haluat olla avuksi? Mikä on tarkoituksesi? Kun osaat antaa vastaukset näihin kysymyksiin, osaat myös puhutella asiakastasi. Asiakas ymmärtää silloin helposti, missä voit olla avuksi.

Henna Eklund | Sisällöntuottaja ja viestinnän ammattilainen

Blogitekstin kirjoitti digitaalisen viestinnän ja markkinoinnin moniosaaja

Henna Eklund | Punakynäpaholainen

Moniosaajat ovat tulevaisuutta. Olen kirjoittaja, copywriter sekä punakynäpaholainen. Olen viestinnän moniosaaja ja ”ikiharjoittelija” eli nälkäni oppia lisää ei lopu koskaan. En suostu vain pintapuolisten asioiden hallintaan, koska teen enemmän. Haluan tutustua ja tarkkailla ympäröivää maailmaa. Kiinnitän huomiota juuri eri tapoihin hoitaa viestintä ja markkinointi ja avaan huomioitani tässä blogissa.